Sari direct la conținut

VIDEO A început excavarea unui nou tunel de pe autostrada A1 Sibiu – Pitești: Va fi folosit și explozibil pentru a săpa în zona cu rocă dură

HotNews.ro
VIDEO A început excavarea unui nou tunel de pe autostrada A1 Sibiu – Pitești: Va fi folosit și explozibil pentru a săpa în zona cu rocă dură
Primele foraje la Tunelul Robesti si de A1 Sibiu - Pitesti

Asocierea de constructori turci Mapa – Cengiz a început, miercuri, lucrările de forare a primului tunel forat de pe Secțiunea 2 a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, cea mai spectaculoasă și complexă porțiune din autostrada de pe Valea Oltului.

„Au început lucrările propriu-zise la tunelul Robești, amplasat pe secțiunea 2 (Boița-Cornetu) a autostrăzii Sibiu-Pitești (A1)!”, a anunțat Cristian Pistol, șeful Companiei de Autostrăzi (CNAIR).

Tunelul Robești va avea o lungime de 900 m, este construit cu metoda austriacă (NATM – New Austrian Tunneling Method), iar pe anumite porțiuni, unde a fost identificată rocă dură, se va apela inclusiv la dinamitare subterană, mai transmite Pistol.

Primele lucrări la tunel au loc pe galeria aferentă sensului Sibiu – Pitești, la punctul dinspre localitatea Robești.

„Asocierea de constructori turci este mobilizată pe acest sector al șantierului, pentru această fază, cu 30 de muncitori și 10 utilaje specializate. Pe măsură ce activitățile vor evolua, numărul muncitorilor și al utilajelor va crește proporțional”, detaliază directorul CNAIR.

Contractul pentru construcția secțiuni 2 (31,33 km) a autostrăzii Sibiu – Pitești are o valoare de 4,25 miliarde lei (fără TVA). Tronsonul de autostradă are termen de finalizare anul 2028.

Pe întreaga secțiune 2 vor fi construite 7 tuneluri, din care cel mai lung va fi cel de la Câineni (1.520 m).

Stadiul fizic al lucrărilor pe întregul șantier se apropie de 7%.

A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 2 – Boița – Cornetu

  • Lungime: 31,33 km
  • Constructor: MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
  • Valoare: 860 milioane euro
  • Contractat: februarie 2022
  • Termen: 18 luni proiectare + 50 luni execuție (T4 2028)
  • Stadiu: proiectare / lucrări demarate în capătul dinspre Boița și în alte câteva puncte pe parcurs (7% – octombrie 2025)

Secțiunea 2 din Autostrada A1 Sibiu – Pitești (31,3 km) este una dintre cele mai complexe secțiuni de drum de mare viteză ce va fi construită în România. Șerpuind de-o parte și de alta a Oltului, pe zona cea mai îngustă a Văii Oltului, autostrada construită de turcii de la Mapa – Cengiz va fi plină de tuneluri, poduri, pasaje și viaducte. 

Un tronson, în special, va fi cel mai spectaculos: Pe sensul de circulație dinspre Sibiu spre Pitești al autostrăzii, pe circa 5 kilometri în zona Câineni – Robești, „se vor executa cele mai spectaculoase lucrări ale proiectului, fiind vorba de o succesiune de tuneluri și poduri care traversează râul Olt de două ori”, potrivit informațiilor transmise de Compania de Drumuri la solicitarea HotNews.ro.

Tunelurile de pe Secțiunea 2 vor fi forate prin tehnologia NATM (New Austrian Tunneling Method) care presupune excavarea secvențială a tunelului și ranforsarea pe parcurs a pereților. Asta se face prin pulverizarea de straturi de beton. Practic, tunelul este săpat în mod tradițional, prin segmente mici, apoi pereții de rocă expusă sunt ranforsați cu plasă de metal și peste ei este așezat beton torcretat pentru a da rezistență.

Odată finalizat un astfel de segment, se trece la forarea următorului. Ulterior, de-a lungul tunelului astfel săpat și stabilizat, se aplică și hidroizolația și căptușeala finală din beton care înglobează și armătura principală. Apoi se trece la finisaje și la dotarea tunelurilor cu instalații și utilități.

Succesiunea de tuneluri și viaducte pe o porțiune de 5 km din Secțiunea 2 A1 Sibiu – Pitești / Sursă: HotNews.ro via Harta Proiectelor API

Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești

Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de kilometri și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.

  • Pe A1 Sibiu – Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr).
  • Pe Secțiunea 2 Cornetu – Boița (31,3 km), cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o asociere din Turcia. La final de 2024 au început o serie de lucrări la un viaduct de la capătul de la Boița, iar în primăvara 2025 au demarat primele lucrări montane de pe traseu. Pe 8 octombrie 2025 au demarat lucrările la primul tunel, cel de la Robești.
  • Pe Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu (37,4 km), o asociere de constructori din Italia și România au semnat în august 2022 contractul pentru cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe acest tronson constructorul s-a aflat în perioada de proiectare și a lucrărilor premergătoare demarării de șantier. Lucrările au demarat la începutul anului 2025, iar pentru tunelul Poiana, cel mai lung de pe întreaga autostradă, italienii pregătesc un utilaj TBM pentru foraj.
  • Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni austriecii de la PORR au început în toamna lui 2023 și în prezent au forat complet cele două galerii ale tunelului Momaia. Finalizarea tronsonului este programată pentru anul 2026.
  • În decembrie 2024, s-a deschis circulația pe Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș pe circa 15 km de la Bascov (Pitești) la nodul rutier Merișani. Constructorul WeBuild (fost Astaldi) a continuat apoi să lucreze la restul secțiunii și a deschis traficul pe restul de circa 15 km până la Curtea de Argeș în luna iunie.
Alegeri București 2025: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.

INTERVIURILE HotNews.ro