EXCLUSIV Autobuzele Otokar cumpărate în 2018 de Primăria Capitalei au înregistrat de la intrarea în circulație peste 8.000 de defecțiuni/Vezi reacția Gabrielei Firea (articol actualizat)
Cele 400 de autobuze Otokar cumpărate în 2018 de Primăria Capitalei au înregistrat de la intrarea în circulație peste 8.000 de defecțiuni, se arată într-un răspuns transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro. Fiind în perioada de garanție, acestea au fost reparate pe cheltuiala furnizorului. În comparație, cele 130 de autobuze hibrid Mercedes Citaro, care au intrat în exploatare eşalonat, începând cu luna iulie 2020, au înregistrat până acum 233 de defecţiuni. Vezi în text reacția Gabrielei Firea la articolul HotNews.ro.
”Din anul 2018 şi până în prezent, pentru cele 400 de autobuze marca Otokar cumulat s-a înregistrat un total de 8.112 sesizări pentru remedieri în termen de garanţie. Remedierile au fost rezolvate integral de Service Otokar, care a suportat costurile. Sesizările înregistrate au fost în principal pentru sisteme şi instalaţii (instalaţie electrică, instalaţie climatizare, încălzire auxiliară, sistem regenerare filtru particule/evacuare, reglaje deschidere/închidere uşi)”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
Referitor la cele 130 de autobuze hibrid Mercedes Citaro, care au intrat în exploatare eşalonat, începând cu luna iulie 2020, au fost înregistrate 233 de defecţiuni în garanţie, potrivit sursei citate.
”Remedierile au fost efectuate de către firma furnizoare, Mercedes Benz Trucks&Buses România SRL, cu personalul propriu, companie care a suportat şi costurile de reparaţii aferente. Dintre cazurile raportate şi remediate, menţionăm următoarele tipuri de defecţiuni: sistem info călători, sistem validare, probleme specifice la motor şi caroserie (ex: pierderi ulei, coliere slabe, aviale dezlipite, încuietoare capace), reglaje deschidere/închidere uşi. Subliniem faptul că atât autobuzele Otokar, cât şi cele Mercedes-Benz Citaro Hybrid prezintă siguranţă în funcţionare şi îndeplinesc toate standardele europene şi internaţionale”, se mai arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei.
Fostul primar general al Capitalei, Gabriela Firea, a semnat pe 5 iunie 2018 contractul pentru achiziția celor 400 de autobuze Euro 6 cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea licitației. Valoarea contractului a fost de 458.100.826 lei fără TVA. Autobuzele au fost livrate în 2018-2019.
Fiind în perioada de garanție, pentru ambele tipuri de autobuze, reparațiile au fost făcute pe cheltuiala producătorului.
”Precizăm că defectele nu au condus la imobilizarea vehiculelor, parcul programat nefiind afectat. Întrucât autobuzele se află în garanţie, toate verificările şi intervenţiile sunt realizate pe cheltuiala furnizorilor, în conformitate cu prevederile contractuale”, se mai arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei.
Conform caietului de sarcini, toate cele 400 de autobuze au o garanție de opt ani, în acest interval, manopera completă, inclusiv reviziile, intrând în sarcina furnizorului. Mai mult decât atât, în primii 4 ani, mijloacele de transport în comun vor avea o garanție extinsă, adică inclusiv în ceea privește consumabilele de exploatare (uleiuri, filtre, manoperă de revizie tehnică, întreținere etc).
Tot primarul Gabriela Firea a semnat în 2019 și contractul pentru achiziția celor 130 de autobuze hibrid Mercedes – Benz. Valoarea contractului este de 195.268.331,70 lei, fără TVA, iar tipul de autobuz Mercedes – Benz Citaro Hybrid, fabricat în Germania. Achiziția a fost făcută cu fonduri europene. Garanția de care dispun autobuzele Mercedes-Benz Citaro Hybrid este de 8 ani şi 480.000 de km, garanție de tip Full Warranty.
Ce a spus Gabriela Firea, legat de articolul HotNews.ro:
”Exclusivitatea care nu este exclusivitate!
Când spunem că autobuzele Otokar cumpărate în 2018 de Primăria Capitalei au înregistrat de la intrarea în circulaţie peste 8.000 de defecţiuni trebuie să avem în vedere, în primul rând, natura defecţiunilor.
Cele mai multe defecţiuni sunt din primul lot de livrări, care au fost mai delicate, până s-au făcut reglajele necesare. După verificarea fiecărei defecțiuni, s-a constatat că era pur şi simplu ori o neatenţie, o neglijenţă, o neînţelegere a bordului electronic – o noutate la vremea respectivă pentru orice şofer al Societăţii de Transport Bucureşti.
Toate aceste autobuze cumpărate de Primăria Capitalei în ultimii doi ani nu au avut defecţiuni grave şi acest lucru poate fi confirmat de specialiştii furnizorului. Fiind în perioada de garanție, toate autobuzele sunt reparate pe cheltuiala furnizorilor.
Realitatea este cu totul alta, însă nu doriți să o scoateți în evidență.
În Bucureşti, pe timpul mandatului meu s-au cumpărat 400 de autobuze noi, Euro 6 şi 130 de autobuze hibrid Mercedes Citaro, după ce timp de 15 ani nu s-a făcut nicio achiziţie de autobuz, troleibuz sau tramvai. Să nu uităm că şi autobuzele Mercedes Citaro cumpărate în urmă cu 15 ani s-au confruntat cu defecţiuni – numai în primele două luni au existat aproape 500 de reclamaţii.
Din păcate, şi de această dată un articol este dat publicităţii doar să pună la îndoială activitatea mea de primar general, dar şi a colegilor mei şi în acest caz conducerea de atunci a STB. Titluri pompoase, realităţi trunchiate doar de dragul apariţiei în titlu sau în text a numelui meu”