INTERVIU Vloggerul Cristian Dascălu, fost angajat Facebook și Google, despre The Social Dilemma: Algoritmul este o oglindă a ceea ce îți place / Faptul că trendul Youtube e plin de manele, spune ceva despre noi
Cristi Dascălu, vlogger și programator, românul care a lucrat pentru Facebook și Google, a fost invitatul HotNews.ro la o discuție despre documentarul Netflix, The Social Dilemma, despre ce sunt algoritmii din spatele rețelelor sociale și cum funcționează ei. ”Algoritmul este o oglindă a nevoilor tale, a ceea ce îți place… Apropo de algoritm, lista de sugestii de pe youtube e plină de manele. Asta e o oglindă foarte bună pentru societatea românească”, spune Cristi Dascălu.
Rep: Cristi Dascălu, ce este ”zeul” algoritm din spatele rețelelor sociale?
Cristi Dascălu: Algoritmul este o oglindă a nevoilor tale, a ceea ce îți place și o oglindă care te cunoaște poate mai bine decât te cunoști tu. Tu poate spui că îți place X sau Y ca să te simți bine, ca să te minți pe tine, că ai niște idealuri, niște valori, dar algoritmul știe cel mai bine. Apropo de algoritm, lista de sugestii de pe youtube e plină de manele. Asta e o oglindă foarte bună pentru societatea românească. Realitatea e oglindită în acest algoritm. Algoritmul îți oferă ceea ce vrei tu cu adevărat să vezi și să consumi, ceea ce te atrage, nu neapărat ceea ce e corect și ai nevoie, ci ceea ce te va face să stai tot mai mult lipit cu ochii de ecran.
Rep: Algoritmul ăsta nu te ține captiv într-o ”bulă” a ta unde auzi și vezi doar ceea ce îți place?
Cristi Dascălu: Aici e un tipar pe care noi oamenii îl avem înnăscut în noi, la modul că vrem să citim lucruri cu care deja rezonăm. Și aici nu este vorba despre algoritmi, ci despre un fapt general. Atunci când cunoști pe cineva pe stradă legi mai ușor o discuție cu acela care gândește similar cu tine. Daca dai de o persoană care te contrazice, din start ignori. Practic, același lucru îl face și algoritmul, când vede că îți place ceva îți va da și mai mult din acel ceva și se va ajunge astfel la o spirală în care te adâncești din ce în ce mai mult în subiectul pe care tu îl vrei și nu e ok asta. Rețelele sociale accentuează și pun o lupă asupra procesului ăstuia în care tu te afunzi și mai mult în informațiile și credințele pe care le ai -mai mult sau mai puțin fondate- despre un subiect.
Rep: Sunt rețelele sociale un pericol pentru copii așa cum spun profesioniștii din documentar sau e vorba de o alegere până la urmă?
Cristi Dascălu: Rețelele sociale reprezintă un pericol real pentru copii, în special prin prisma modelului social pe care-l oferă. Copiii își fac anumite repere care nu sunt conforme cu realitatea.
În lumea social media totul e perfecțiune și asta e departe de realitate. Copil fiind, ajungi să crezi treaba asta, că nu ești suficient de bun, că nu aparții nimănui și că la tine totul e diferit, pe când, în realitate, toți sunt la fel ca tine, doar că nu se vede asta. Și asta poate avea consecințe devastatoare asupra unui copil.
Eu mă consider norocos că sunt încă din generația care a crescut fără să aibă un telefon mobil, pe calculatoare mai lente, fără rețele sociale și am reușit să definesc puțin realitatea din jurul meu fără ele și apoi ele să vină în viața mea și să iau maximum, să încerc să disting între ce reprezintă social media și algoritmii respectivi și ce reprezintă viața mea. Și îmi e în continuare foarte greu, și nu pot să-mi imaginez cât de greu e pentru un copil care a crescut cu telefonul în mâna și prin ce provocări trece. Și, aici, delimitarea trebuie să vină foarte mult de la părinți. E o provocare mare.
Rețele sociale nu au pornit dintr-un scop malefic și nu sunt malefice. Sunt o capodoperă din punct de vedere ingineresc. Doar că e o unealtă care depinde de cum e folosită și aici intervine discernământul. Ar trebui să existe un control totuși, dar nu pot da o soluție, mă depășește.
Rep: Rețelele sociale produc o polarizare tot mai mare, spune documentarul. Avem pe de altă parte manipularea datelor ca în scandalul Cambridge Analytica, Fake News și alegeri influențate.
Cristi Dascălu: E adevărat că se segmentează din ce în ce mai mult populația pe diferite teme ca politică, religie. Aceste platforme sunt niște instrumente incredibil de puternice care pot face foarte mult rău sau foarte mult bine. Nu știu dacă există o formă reală de control pe ele.
Problema cu Fake News-ul e dintotdeauna în istoria umanității. De când au existat două tabere, fiecare și-a prezentat propria versiune, iar oamenii au trebuit să aleagă ceva. E greu de ajuns la adevărul adevărat. De multe ori, avem o realitate cu nuanțe. Ce face social media e că accentuează de o sută, de o mie de ori mai mult problema asta pe care noi o avem ca umanitate pentru că nu putem discerne un adevăr curat din realitate, iar unii profită de asta și amplifică diferențele în opinii folosind la scala mare instrumente care le oferă putere. Cât am fost la Facebook sau Google erau discuții permanente în această direcție, de a putea stopa aceste lucruri, sunt și inițiative publice, dar nu știu cât au fost de eficiente.