Sari direct la conținut

VIDEO Cum arată „cel mai mare tunel” săpat de Hamas sub Fâşia Gaza și descoperit de Armata israeliană

HotNews.ro
Tuneluri din Gaza, Foto: Yousef Masoud/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia
Tuneluri din Gaza, Foto: Yousef Masoud/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia

Armata israeliană susţine că a descoperit în timpul ofensivei sale „cel mai mare tunel” pe care Hamas l-a săpat sub Fâşia Gaza şi care duce la doar câteva sute de metri din teritoriul său, scrie The Times of Israel.

Un fotograf al AFP căruia i s-a permis să meargă acolo a constatat că tunelul era suficient de mare pentru ca prin el să poată trece vehicule mici.

Costuri de milioane de euro

„Această reţea masivă de tuneluri, care este împărţită în mai multe ramuri, se întinde pe mai mult de patru kilometri şi se află la 400 de metri de punctul de trecere Erez, între Israel şi nordul Fâşiei Gaza”, au transmis forţele armate israeliene, duminică, într-un comunicat.

Armata israeliană (IDF) spune că tunelul a costat milioane de euro şi a fost săpat ani de zile sub conducerea lui Mohamed Sinwar, fratele lui Yahya Sinwar, liderul Hamas considerat arhitectul atacului din 7 octombrie.

Tunelul este echipat cu un sistem de conducte, electricitate, ventilaţie, canalizare, reţele de comunicaţii şi şine. Solul său este din pământ bătut, iar pereţii, din beton armat, cu excepţia deschiderii sale, armată cu un cilindru metalic.

Armata israeliană susţine că a descoperit acolo un număr mare de arme gata să fie folosite în cazul unui atac al Hamas.

„Hamas a investit în mod constant şi deliberat sume uriaşe de bani şi resurse în tuneluri teroriste care au un singur scop: să permită atacarea statului Israel şi a rezidenţilor săi. Această reţea strategică de tuneluri de atac (…) a fost săpată intenţionat lângă un punct de trecere menit să le permită locuitorilor din Gaza să călătorească în Israel pentru muncă şi îngrijiri medicale”, a declarat locotenent-colonelul Richard Hecht, purtător de cuvânt al armatei israeliene, scrie Agerpres.

Atacul Hamas asupra Israelului, lansat în 7 octombrie din Fâşia Gaza, a ucis aproximativ 1.140 de persoane, potrivit Israelului, care a promis imediat să distrugă grupul armat şi a iniţiat o ofensivă pe teritoriul palestinian care a ucis peste 18.800 de persoane, conform ultimului bilanţ al guvernului Hamas. Armata israeliană a transmis la începutul lunii decembrie că a descoperit peste 800 de puțuri de tuneluri, dintre care 500 au fost distruse.

Ce este „metroul din Gaza”

Numit „Metroul din Gaza” de către armata israeliană, labirintul de tuneluri a fost folosit pentru prima dată pentru a eluda blocada impusă de Israel după ce Hamas a preluat puterea în teritoriu în 2007.

Sute de tuneluri au fost săpate sub graniţa cu Sinaiul egiptean pentru a transporta oameni, bunuri, arme şi muniţii între Gaza şi lumea exterioară.

Într-o analiză publicată în octombrie, Institutul de Război Modern de la academia militară americană West Point menţionează 1.300 de galerii pe o distanţă de peste 500 de kilometri.

Tunelurile Hamas, unele începute cu zeci de ani în urmă, nu mai sunt doar locuri de refugiu, ci sunt părţi integrante ale unui plan mai amplu de pregătire a terenului pentru a prinde în ambuscadă forţele israeliene aflate deasupra, nota The Telegraph.

Multe dintre ele se întind pe sub structuri civile, cu puncte de intrare şi ieşire în locuinţe şi alte clădiri nemilitare, ceea ce face extrem de dificil pentru Israel să le atace fără a-şi atrage o condamnare internaţională, explica publicaţia britanică.

Un tunel „standard” are o înălţime de aproximativ 2 metri şi o lăţime de 1 metru, ceea ce le permite să fie construite rapid. Ele sunt uneori întărite cu beton şi structuri metalice, dar nu sunt deosebit de sofisticate.

Cu toate acestea, altele au curent electric, apă şi ventilaţie şi sunt folosite ca centre de comandă şi staţii de odihnă, pentru depozitarea armelor, pentru infiltrarea în Israel şi ca rute către locurile secrete de lansare a rachetelor.

În unele părţi se crede că există chiar şi un mic sistem feroviar pentru transportul de arme şi echipamente de construcţie.

Ultima tentativă majoră de distrugere a sistemului a avut loc în timpul Operaţiunii Protective Edge din 2014, dar reţeaua a fost reconstruită de atunci.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro