Sari direct la conținut

​Iohannis: Una dintre problemele fundamentale ale sistemului de învățământ, producția de legi incoerente pe bandă rulantă

HotNews.ro
Klaus Iohannis, Foto: Presidency.ro
Klaus Iohannis, Foto: Presidency.ro

Problema abandonului școlar, a numărului mic de absolvenți de studii universitare și a calității insuficiente a procesului educațional trebuie abordată frontal, a afirmat președintele Klaus Iohannis, vineri, la ceremonia organizată la împlinirea a 50 de ani de existență a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. El a mai spus că una dintre problemele fundamentale ale sistemului de învățământ este producția de legi incoerente pe bandă rulantă, pentru că „decidenții politici de la centru nu prea au reușit să facă față provocării de a se abține în a da legi care mai mult strică decât ajută”.

În discursul său, Iohannis a spus că astăzi între ardeleni există o competiție care duce la o afirmație ce tot se repetă – Clujul este capitala Ardealului: „Multe instituții săsești au fost așezate în orașul Sibiu și între ardeleni există o competiție care în ziua de astăzi duce la o afirmație care tot se repetă: Clujul este capitala Ardealului. Din când în când, îmi face plăcere să reamintesc că Sibiul a fost, o vreme bună, cel puțin capitala administrativă reală a Transilvaniei. Intelectualitatea sibiană a luptat decenii întregi pentru ca aici să există si posibilitatea accesului la educație superioară. Și, după ce bazele au fost puse încă din secolul XIX, Sibiul a avut un centru universitar pentru scurt timp, dar totuși, a fost în timpul de-al Doilea Război Mondial, când Universitatea din Cluj s-a refugiat la Sibiu. Însă, după ce războiul s-a terminat, evident, Universitatea clujeană s-a reîntors acolo unde îi este locul, și ea s-a dezvoltat excelent pe urmă”.

Președintele a spus că problemele României nu se pot rezolva exclusiv prin decizie politică, iar a ne baza doar pe o astfel de abordare ar fi complet greșit, pentru că într-o economie de piață inițiativa privată joacă un rol foarte important.

„Până acum, problemele demografice și sociale cu efect pe termen lung la noi au fost în bună măsură ignorate, acestea situându-se dincolo de memoria politică redusă de regulă la durata unui mandat, adică patru ani. Pentru a nu preliclita destinul României ca stat european dezvoltat și prosper, trebuie să atacăm frontal problema părăsirii timpurii a școlii, a numărului mic de absolvenți de studii universitare și adesea, a calității insuficiente a procesului educațional”, a afirmat Klaus Iohannis.

El a acuzat că una dintre problemele fundamentale ale sistemului de învățământ din România este producția de legi incoerente pe bandă rulantă.

„Aici, în Sibiu, s-a construit în jurul universității un ecosistem funcțional, din care fac parte actori din mediul economic, din societatea civilă și din administrație. Este un caz fericit, unde politicul are parte de o provocare aparent simplă, aceea de a nu strica acest echilibru. Extrapolând, decidenții politici de la centru nu prea au reușit să facă față provocării de a se abține în a da legi care mai mult strică decât ajută. Când am demarat consultările pentru proiectul România educată a devenit evident că una dintre problemele fundamentale ale sistemului nostru de învățământ este producția de legi incoerente pe bandă rulantă. Efectele acestui mod păgubos de a legifera se văd în special în învățământul superior, acolo unde autonomia este un pion central în creșterea calității atât în educație, cât și în cercetare”, a mai spus Klaus Iohannis, la ședința omagială a aniversării a 50 de ani de învățământ superior la Sibiu.

El a spus că efectele acestui mod păgubos de a legifera se văd în special în învățământul superior, acolo unde autonomia este un pilon central în creșterea calității atât în educație, cât și în cercetare.

„De exemplu, universitățile nu pot, în multe cazuri, să cheltuiască banii pe care îi obțin, ca urmare a includerii fondurilor de care ar trebui să dispună în procedura de calcul a deficitului național. Fără a descătușa potențialul managerial și creativ al universităților românești nu avem șanse reale de a deveni competitivi într-o economie bazată pe cunoaștere”, a adăugat șeful statului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro