FOTO Cauzele aglomeratiei infernale din metrou: trenurile nu mai fac fata intr-un oras paralizat si la suprafata si in subteran
„Lucrez in IT intr-o multinationala, merg zilnic intre Tineretului si Aurel Vlaicu. In ultimele saptamani, dar mai ales saptamana asta se merge horror”, spune unul dintre sutele de mii de bucuresteni a caror viata a devenit un cosmar din cauza transportului in comun. In ultimele zile au aparut pe retelele de socializare zeci de imagini care ilustreaza aglomeratia infioratoare de la metrou la orele de varf. Mai mult, trei femei au lesinat luni din cauza aglomeratiei in trei trenuri aflate in statii diferite de metrou, respectiv Piata Romana, Piata Victoriei 1 si Aviatorilor. Nici RATB nu mai face fata nevoilor intr-un oras supra-populat, supra-aglomerat, inecat in poluare si cu o infrastructura complet depasita.
Tot mai multi calatori se plang ca niciodata nu a fost atat de rau.
Directorul general al Metrorex, Marin Aldea, a declarat pentru HotNews.ro ca la orele de varf capacitatea metroului bucurestean a atins maximul si va apela la RATB sa suplimenteze autobuzele si tramvaiele ca sa preia o parte din calatorii cu metroul. Posibile explicatii: venirea anotimpului rece, dar si faptul ca in anumite zone orasul este complet blocat la suprafata si acolo unde exista metrou, tot mai multi bucuresteni se orienteaza spre acest mijloc de transport in comun.
„Odata cu venirea sezonului rece, e adevarat ca in metrou numarul de calatori creste foarte mult. Probabil ca traficul la suprafata e la fel de aglomerat si atunci se prefera metroul. Noi am luat deja niste masuri cu privire la suplimentarea numarului de trenuri, avem totusi o capacitate care la un moment dat ajunge la maxim si nu avem alta solutie la momentul asta, dar avem un proiect de modernizare in derulare, pentru magistrala a doua, de inlocuire a caii de rulare si a unor instalatii care ar permite un interval de circulatie mai mic decat acum. Am ajunge de la 2-3 minute la 1 minut si jumatate si atunci situatia ar fi alta. Proiectul de modernizare va dura cativa ani, doi trei ani, fiindca se inlocuieste calea de rulare, toate instalatiile, deja lucram la el”, a declarat directorul Metrorex, Marin Aldea, pentru HotNews.ro.
Acesta spune ca a luat si masuri cu privire la circulatia actuala a trenurilor, in sensul ca in statiile nodale trenurile sa nu vina in acelasi timp, ca sa evite aglomeratia.
„Masurile organizatorice care au putut fi luate, le-am luat imediat. Noi o sa facem o solicitare la RATB sa caute solutii de a suplimenta numarul de vehicule de suprafata pentru asigurarea transportului in comun pentru preluarea unei parti din calatorii care vin la metrou”, a mai spus directorul general al Metrorex.
Metrorex functioneaza la capacitate maxima, se arata intr-un comunicat emis marti de societatea comerciala.
„Zilnic, la orele de varf de trafic, pe Magistralele 1, 2 si 3, sunt introduse in circulatie cate un tren suplimentar, avand in total 60 de trenuri in circulatie pe intreaga retea de metrou.Facem precizarea ca pe Magistrala 2, care in prezent transporta cel mai mare numar de calatori – peste 45 % din totalul calatorilor transportati, se asigura un interval de circulatie de 3 minute, maxim din punct de vedere tehnic. Aceasta inseamna ca sunt in circulatie un numar de 22 de trenuri la orele de varf de trafic pe aceasta magistrala. Pentru asigurarea transferului de calatori intre tren si peronul statiilor, cat si a evacuarii calatorilor de la peronul statiilor catre vestibule si / sau pasajele de legatura intre statii, in conditii de siguranta si confort, au fost dispuse cateva masuri organizatorice: evitarea in perioada de varf de trafic a sosirii simultane a trenurilor la peroanele statiilor unde se inregistreaza trafic mare de calatori, iar infrastructura si instalatiile aferente nu permit o defluire optima a calatorilor (Piata Unirii, Piata Victoriei, Dristor); suplimentarea cu personal de conducere a trenurilor pentru micsorarea timpilor de intoarcere a trenurilor la capetele de magistrale prin preluarea rapida a comenzilor de la posturile opuse de conducere a trenurilor. Totodata anuntam ca instalatia de ventilatie din tren functioneaza la capacitate maxima si rugam calatorii sa apeleze si la varianta deschiderii geamurilor rabatabile pentru o mai buna aerisire a vagoanelor”, se arata in comunicatul de presa.
Reamintim ca pe 18 octombrie 2016, la orele 08:42, 08:57 si 09:10 trei femei au lesinat in trei trenuri aflate in statii diferite de metrou, respectiv Piata Romana, Piata Victoriei 1 si Aviatorilor. Circulatia trenurilor a fost blocata.
„In toate cele trei cazuri, a fost chemat SMURD-ul si s-a constatat ca a fost vorba despre lipotimie. Intarzierile au avut drept cauza faptul ca plecarea trenului din statie este conditionata de predarea calatorului catre echipa medicala, asa cum este stipulat in colaborarea Metrorex cu ISU, reglementata printr-un Ordin intern de serviciu. Orice intarziere pe Magistrala 2 de metrou (Pipera – Berceni) conduce rapid la supraaglomerarea trenurilor si a statiilor, aceasta magistrala fiind una foarte solicitata”, se arata intr-un comunicat de presa emis luni de Metrorex.
Pentru a veni in sprijinul publicului calator, Metrorex a suplimentat numarul trenurilor aflate in circulatie, spun reprezentantii Metrorex: „Aceasta masura este aplicata ori de cate ori se constata o crestere a traficului de calatori, indiferent de intervalul orar sau conditiile meteo. Precizam ca la orele de varf, atunci cand vagoanele de metrou sunt aglomerate si este depasita incarcarea maxima a vagoanelor, instalatia de ventilatie fortata a salonului de calatori asigura un climat, dar cu valori ale temperaturii si umiditatii crescute, fapt resimtit de altfel si de calatori. De aceea, ventilatia fortata din salonul pasagerilor se poate compensa prin curentii de aer rezultati la deschiderea ferestrelor rabatabile care sunt la indemana calatorilor”, se mai arata in comunicat.
Nici situatia de la RATB nu este insa una roz, deoarece flota RATB este din ce in ce mai micasi mai invechita, iar masinile care ies pe teren raman blocate in trafic din cauza faptului ca nu exista benzi unice pentru RATB. Astfel ca acestea vin rar, iar cand vin sunt pline. De exemplu, pe linia tramvaiului 21, incepand de la Doamna Ghica pana la Obor la orele de varf trebuie sa astepti si doua tramvaie ca sa poti urca.
Primarul General al CApitalei, Gabriela Firea, a anuntat ca va cumpara 500 de autobuze noi pentru Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB), insa licitatia si livrarea autobuzelor dureaza. Aceasta a anuntat ca va face si benzi unice pentru RATB insa deocamdata se studiaza pe unde se vor face.
Reamintim ca in cei 7 ani in care Oprescu a fost la carma Primariei Capitalei nu s-a cumparat niciun autobuz sau troleibuz si s-au facut doar acteva tramvaie in uzina RATB.
Primarul Capitalei a mai spus, in vara, dupa preluarea mandatului, ca in parcul RATB sunt 1.000 de autobuze, dar doar 648 sunt pe traseu, restul fiind nefunctionale, 485 de tramvaie, din care doar 245 sunt in traseu si 297 de troleibuze, 155 fiind pe traseu.
Aglomeratie metrou luni dimineata – Piata Victoriei/ Foto: Facebook
Ce spun calatorii despre aglomeratia din ultimele zile de la metrou
Vlad, 35 ani: „Fac de multi ani, dimineata si seara, drumul Gara de Nord-Universitate si retur. Din toamna aceasta este tot mai aglomerat si de cateva ori nu am putut urca in primul tren, lucru care s-a intamplat extrem de rar in sapte ani. Si la Piata Victoriei 2 este vizibil mai multa lume, iar peronul este neincapator. Nici dimineata (orele 8.30-9.00), dar nici seara (orele 18.00-18.30) trenurile nu vin la intervale mici pe magistrala Gara de Nord-Dristor 2 ( nu de putine ori trec 7-8 minute)”.
Ioana, 31 ani : „Merg cu metroul dimineata, in jurul orei 7:30, de la Gorjului la Piata Unirii (Magistrala 3). Statia Gorjului este a treia de pe traseu, insa cand trenul ajunge aici este deja plin, iar oamenii sunt nevoiti sa se inghesuie. Situatia se inrautateste pe traseu, unde acelasi tren deja ticsit trebuie sa preia un numar mare de calatori, iar atmosfera devine irespirabila. Inevitabil metroul sta cateva minute in fiecare statie pentru ca usile nu se pot inchide. Situatia se mai rezolva la statia Eroilor, unde o parte din calatori schimba magistrala. Cand tragi linie, se adauga intarzieri de 5-7 minute la calatorie. Situatia s-a inrautatit treptat, dupa 1 octombrie. Si inainte de vacanta de vara metroul era aglomerat dimineata, insa nu atat de mult. La suprafata nu e mai bine. O calatorie cu autobuzul pana in centru poate sa dureze pana la o ora si jumatate, fiind foarte aglomerat pe bucata de la Piata Gorjului pana dupa intersectia dintre bulevardele Iuliu Maniu si Geniului (statuia „Leul”)”.
Bianca, 27 ani: „Este clar mult mai aglomerat decat acum un an. Este full de la 8.15 pana la 9.10 aproximativ si tot timpul sta metroul intre statii pentru ca la Victoriei nu au cum sa urce toti oamenii de pe peron. Este nevoie de avertismentul conductorului, sa se dea la o parte ca vine urmatorul tren. Cel mai rau este seara, la plecarea din Pipera. Aseara am pierdut cateva minute numai sa intru in zona unde sunt aparatele. Ceea ce nu s-a intamplat pana acum doua saptamani aproximativ. De cei care trebuie sa urce la Aurel Vlaicu, imi este sincer mila”.
Catalin, 32 ani: „Folosesc metroul in fiecare zi lucratoare pentru a merge la birou. Plec de acasa in intervalul 9.30 – 10.30 si merg pe traseul Piata Muncii – Victoriei – Pipera. Cu cat plec mai tarziu, cu atat metroul e mai liber, ca sa vedem partea buna. Lucrez in Pipera de vreo 6 ani pot spune clar ca metroul s-a aglomerat, cel mai probabil pentru ca s-au construit multe cladiri de birouri in zona. Problema majora e ca sunt foarte multi oameni care trebuie sa ajunga la birou intr-un interval care de obiecei e 8-10 dimineata si atunci e haos. Toti corporatistii din Pipera si Aurel Vlaicu merg la birou. Daca iti dai seama de chestia asta, te poti folosi de programul flexibil si sa eviti aglomeratia. Seara e la fel, in intervalul 17-18.30”.
Andrei, 31 ani: „Lucrez in IT intr-o multinationala. Merg zilnic intre Tineretului si Aurel Vlaicu. In ultimele saptamani, dar mai ales saptamana asta se merge horror. Am si un pic de fobie de aglomeratie si simt ca sunt o sardina urcand in metrou lipit de usa. Ieri, metrourile veneau cel mai devreme la 3 minute. Insa au avut stationare de minim 2 minute in fiecare statie de cand m-am urcat. Ieri am ajuns pe peron la 8:15 si m-am urcat in metrou la 8:37 dupa ce am mers o statie inapoi. Azi am ajuns pe peron la 7:50, metrourile veneau la 4 minute si era tot aglomerat. E clar legatura intre aglomeratie, terminarea oricarui concediu, inceperea anului universitar, scolar si infrastructura care nu face fata. De la noi de la geam, in jur, inca se vad cladiri de birouri in constructie. Insa tin minte ca in anii trecuti erau performanti cei de la Metrorex. Veneau la 1.5 minute sau chiar maxim 2 in perioadele de varf. Speculatiile noastre intre colegi si pe FB sunt ca noile rame nu fac fata la aceleasi intervale, deoarece exista probleme de securitate”.
Mihai, 41 ani: „Merg de la Univeritatate la Unirii si apoi Unirii – Costin Georgian (plec pe la 7.20 si ajung acolo la 7.50) pentru a-mi duce fetita la scoala. Apoi trebuie sa ma intorc la Universitate (plec de acolo pe la 8.05 si ajung la 8.30 la Unirii) apoi stau cite 3-4 trenuri sa pot sa ma urc de la Unirii la Universitate. La pranz reiau tura asta. Din cauza faptului ca metroul este cea mai rapida optiune tot ma multa lume merge cu el. Din punctul meu de vedere este mai aglomerat fata de anul trecut. Lipsa unei cartele comune metrou – ratb face ca cei care au abonanent la metrou sa nu mai fie dispusi sa cheltuie in plus pentru RATB. Traversarea intre Unirii 1 si 2, in momentul nefercit cind in ambele statii vin trenuri, este aproape imposibila. Culoarul este insuficient pentru orele de varf. La Piata Victoriei sunt doua variante de a traversa de la 1 la 2 ceea ce usureaza traversarea. O mare problema este cind se defecteaza scara rulanta pe sensul de la PU1 catre PU2. Dimineata, intre 8.30 si 9, metrourile vin la intervale intre 45s si 2 minute. Cu toate astea trebuie sa stai 3-4 trenuri sa poti sa te urci. Este un mare pericol faptul ca calatorii stau foarte ingesuiti si foarte aproape de marginea peronului. Trenurile stau foarte mult si din cauza celor ce forteaza urcarea si astfel se intarzie plecarea. Trenurile circula automat si asta face posibil chiar si succedarea la 1 minut (sau chiar 40s), dar faptul ca oamenii se inghesuie creaza decalaje de 2 minute. La Unirii, principala problema este pasajul de trecere. Ar trebui facuta o largire sau introduse benzi rulante, ca afara. In zilele reci sau ploioase sau cind ninge e si mai aglomerat
asta ca pentru ca RATB-ul este ineficient si pe distante scurte”.
Andrei, 28 ani: „Locuiesc in cartierul Drumul Taberei si lucrez in Voluntari. Ca sa ajung la serviciu, trebuie sa iau zilnic tramvaiul 41 pana la Crangasi, apoi metroul de la Crangasi la Piata Victoriei, dupa care schimb magistrala pentru a merge de la Piata Victoriei la Pipera. Repet, acesta traseu il parcurg zilnic. Circul pe aceste doua magistrale de multi ani, dar ce se intampla acum este de-a dreptul insuportabil. Conditiile de calatorie, in loc sa se imbunatateasca, s-au degradat. Aglomeratia a devenit o proba de foc pentru oricine circula cu metroul la orele de varf. In anii anteriori, trenurile circulau foarte des, mai ales pe magistrala Berceni-Pipera, la aproximativ 1-2 minute, acum niciodata nu vin mai repede de 4 minute, ceea ce este inadmisibil in contextul in care numarul calatorilor a crescut considerabil. Si totusi pe aceasta magistrala situatia se prezinta cat de cat bine daca luam in calcul ca pe ruta Republica-Dristor 2 sunt trenuri care circula la un interval de succedare de pana la 10 minute. Vara trecuta am facut nenumarate reclamatii la Metrorex, care mi-a transmis ca trenurile circula conform orarului de vara. Vara a trecut si trenurile, in loc sa soseasca mai des in statii, sosesc tot mai rar. Si totusi, daca acum suntem nevoiti sa circulam in asemenea conditii, nici nu vreau sa ma gandesc ce se va intampla cand va fi inaugurata noua magistrala Eroilor-Raul Doamnei, din Drumul Taberei sau cand se vor deschide noile cladiri de birouri din Pipera. Metrorex ne trateaza cu dispret, este revoltatoarea atitudinea acestei institutii care este un fel de «stat in stat » si care profita ca nu avem solutii alternative”..