Sari direct la conținut

​STUDIU DE CAZ: Ce inseamna proasta administrare si cum pierd bucurestenii 20 de milioane de lei de la UE. Cum a ratat Primaria Bucuresti proiectul de amenajare a  lacurilor Floreasca si Tei

HotNews.ro
Floreasca Tei, Foto: Hotnews
Floreasca Tei, Foto: Hotnews

Primaria Capitalei a pierdut finantarea europeana pentru proiectul care prevede legarea lacurilor Floreasca si Tei printr-o ecluza si amenajarea unui circuit turistic cu piste de biciclete, amfiteatru si debarcader, circa 20 milioane de lei din valoarea totala de 88 milioane lei. Lucrarile au fost demarate la inceputul anului 2015, si contractul de finantare prevedea finalizarea acestora pana pe 31 decembrie 2015, data dupa care nu se mai deconteaza bani din fonduri europene.

Pe santier nu se mai lucreaza de anul trecut, din iulie, iar acum reprezentantii municipalitatii spun ca vor termina lucrarea pana la finalul anului 2017, stadiul lucrarii fiind de 50%. Potrivit unui document oficial, Primaria Capitalei a ajuns in aceasta situatie fiindca proiectul nu avea detalii de executie, contestatiile au durat circa 1 an, lucrarile au incept fara un aviz valabil de la Apele Romane si institutia a oprit santierul. In plus, in locul unde urmeaza sa se construiasca ecluza sunt doua conducte de la RADET care trebuie deviate, ceea ce inseamna timp si bani.

Reamintim ca, din motive similare, municipalitatea a pierdut finantarea si pentru Pasajul de la Piata Sudului – 83 milioane lei si modernizarea Spitalului Foisor – 16 milioane lei. Vezi in text cine sunt vinovatii si cum s-a ajuns in aceasta situatie.

Punctual, de ce nu s-a terminat proiectul pana pe 30 decembrie 2015:

1. Proiectul a intarziat aproape un an din cauza contestatiilor la licitatia de atribuire a contractului de executie a lucrarilor

Procedura de atribuire a contractului de executie a fost suspendata in urma contestatiei nr. 100/16.01.2014 introdusa de SC TERRA CONSTRUCT a DESIGN SRL. In urma punctului de vedere al Primariei Capitalei, CNSC a respins ca tardiva contestatia TERRA Construct SRL si a dispus continuarea procedurii de atribuire. Raportul de atribuire a fost incheiat in data de 24.06.2014.

Apoi au fost depuse alte doua contestatii la CNSC. CNSC dispune anularea Raportului de atribuire, admite anularea deciziilor de respingere a ofertelor depuse de cei 2 contestatari si hotaraste reevaluarea acestora. Municipiul Bucuresti ataca decizia CNSC la Curtea de Apel. In data de 22.08.2014, Primaria a inaintat plangere la Curtea de Apel impotriva deciziei CNSC.

Pe data de 27.10.2014, Curtea de Apel a emis decizia DEFINITIVA prin care respinge ca nefondate contestatiile formulate de SC Pro Consul Prod SRL si SC Alpenside SRL. In consecinta, contractul de lucrari a fost incheiat abia in data de 16.12.2014, aspect care a generat intarzieri in implementarea proiectului.

\u000C2. Lipsa detaliilor de executie care sa permita efectuarea lucrarilor

„Executia lucrarilor de constructie a fost ingreunata de lipsa detaliilor de executie care sa permita constructorului sa implementeze proiectul tehnic. Astfel, a fost necesara contractarea unei societati specializate pe partea de asistenta tehnica, procedura de durata care a intarziat din nou implementarea proiectului si care nu poate acoperi in intregime toate necesitatile de proiectare. Societatea astfel contractata in data de 08.05.2015, si-a desfasurat activitatite in conformitate cu contractul de servicii nr.196 pana in data de 31.12.2015 cand nu a dorit prelungirea acestuia pana la 30.06.2016, in conformitate cu actul aditional nr.5/621/30.12.2015 la contractul de finantare nr. 3634/ 12.02.2013. Astfel, a reaparut necesitatea contractarea unei societati specializate pe partea de asistenta tehnica, procedura de durata care a intarziat din nou implementarea proiectuluiT, spun repreyentantii municipalitatii.

Firmele care fac proiectarea si executia sunt: SC CONSTRUCTII ERBASU SA & SC GARDEN CENTER GRUP SRL & SC ECO HORTICULTURA SRL & VEGA 93 SRL & SC AEDILLIA CONSTRUCT 90 SRL

3. Lucrarile au inceput in baza unui aviz expirat de la Apele Romane

„Lucrarea a fost demarata cu avizul de gospodarire de la Apele Romane expirat. Avizul are numarul 16B si a fost obtinut in 25.11.2011 cu mentiunea ca in termen de 24 luni de la emiterea lui sa inceapa lucrarile de executie. Contractul de executie intre beneficiar si executant a fost semnat in luna decembrie 2014, data la care avizul nu mai era in termenul de valabilitate si trebuia obtinut un nou aviz. Totodata, in Avizul 16B/2011 solutia mentionata pentru realizarea peninsulelor prevazute in proiect este prin decolmatarea celor 2 lacuri. Insa, in proiectul tehnic care a castigat licitatia era prevazuta alta solutie tehnica. In data de 23.06.2015 reprezentantii Administratiei Nationalele a Apelor Romane au efectuat un control in santier si au oprit lucrarile pana la obtinerea unui nou aviz deoarece avizul emis nu mai este in perioada de valabilitateT, spun reprezentantii Primariei Capitalei.

Avand in vedere ca lucrarile s-au oprit in data de 23.06.2015 si inca nu s-a obtinut avizul de gospodarire a apelor pentru a continua lucrarile. Acest aviz blocheaza urmatoarele lucrari: amenajare peninsula Tei , amfiteatru Tei, cladire servicii Tei, chiosc activitati culturale, pista ciclopietonala Tei, amenajarea spatiilor verzi, debarcaderul si pista ciclopietonala Floreasca.

„Pentru obtinerea unui nou aviz a fost realizata o procedura de achizitie directa in vederea contractarii unei societati speciatizate in obtinerea acestui aviz. In data de 10.12.2015, a fost semnat contractul de servicii nr.542 cu societatea Sc AquaProiect. Documentatia tehnica a fost intocmita si depusa la Apele Romane in data de 23.12.2015. In data de 19.01.2016, ANAR a solicitat completarea si refacerea documentatiei tehnice depuse initial prin prezentarea atat a unor memorii tehnice care sa cuprinda toate lucrarile investitiei, atat cele proiectate cat si cele executate pana in prezent, corelate cu Autorizatia de Construire nr. 116/3342/20.04.2015, precum si a mai multor expertize privind lucrarile prevazute la barajele Floreasca si Tei. Se estimeaza obtinerea acestui aviz la finele lunii aprilie/inceputul lunii maiT, spun reprezentantii municipalitatii.

In orice caz, Primaria Capitalei, condusa la vremea respectiva de Sorin oprescu, nu trebuia sa inceapa lucrarile fara acest aviz impus de lege.

4. In faza de proiectare a ecluzei nu s-a luat in calcul reteaua de termoficare RADET existenta in zona

TIn faza de proiectare a ecluzei nu s-a luat in calcul reteaua de termoficare RADET existenta in zona. Aceasta are pozitionata doua conducte cu diametru de 800 mrn pe amplasamentul viitoarei Ecluze care va face legatura intre lacul Floreasca si tacul Tei, din acest motiv lucrarile la Ecluza fiind blocate. Totodata, Proiectul tehnic pentru realizarea acestui obiectiv este incomplet. In vederea executiei lucrarilor asupra obiectivului de interventie Ecluza, reteaua de termoficare trebuie deviata. In acest scop, prin HCGMB nr. 270/22.12.2015 au fost aprobate sumele suplimentare (conexe) bugetului proiectului, necesare pentru realizarea devierii conductei si realizarii estacadei de sustinere aferenta. Demararea acestor proceduri este conditionata de semnarea unui contract de servicii de asistenta tehnica din partea proiectantului pentru intocmirea caietelor de sarcini ce necesita o pregatire de specialitate in domeniu”, explica reprezentantii municipalitatii. Prin Hotararea CGMB 270/2015 s-au alocat circa 4 milioane lei pentru mutarea tevilor RADET.

Stadiul proiectului si ce se intampla cu finantarea europeana

Proiectul este finalizat in proportie de 50%, potrivit datelor de pe site-ul Primariei Capitalei.

„Pana in prezent au fost depuse 3 Cereri de Rambursare in valoare totala de 12.872.889,10 Lei (inclusiv TVA), din care a fost rambursata pana in prezent suma de 3.614.880,63 lei. Mentionam ca la suma solicitata spre rambursare, MDRAP a aplicat o corectie financiara de 5% la valoarea contractului de lucrari in conformitate cu OUG 66/2011, iar mai multe lucrari aferente cererilor de rambursare au fost considerate ca fiind neeligibile. In acest sens, Municipiul Bucuresti prin UIP-Floreasca Tei a depus la MDRAP”, spun reprezentantii municipalitatii.

Fiindca proiectul nu va fi gata pana in iunie 2016, in mod normal municipalitatea trebuie sa dea inapoi si cele 3,6 milioane lei decontate, insa, daca proiectul va fi inclus de Ministerul Dezvoltarii in lista proiectelor nefunctionale, care au intarziat din motive temeinice, aceste sume nu mai trebuie returnate.

„Conform Hotararii nr. 678/2015, Art. 1, 1.it. c) proiecte nefunctionale – proiecte caze pana la data de 1 noiembrie 2016 nu sunt finalizate si in uz : pot fi considerate eligibile, in mod exceptional pe baza unei justificari temeinice daca bugetul total al unui Proiect este de cel putin 5 milioane euro, iar contributia fondurilor pentru aceste proiecte nu este mai mare de 10% din alocarea totala pentru programul in cadru caruia au fost finantate. Printre motivele de includere a proiectelor pe lista proiectelor nefunctionale sunt de regula aspecte asupra carora beneficiarul nu are niciun control, dar care sunt suficient de clare incat sa existe certitudinea ca pot fi rezolvate inainte de 31.03.2019. Sumele primite in baza cererilor de rambursare depuse nu vor fi returnate, in cazul in care proiectul va fi inclus in lista proiectelor nefunctionale.In prezent Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a initiat consultarile cu Ministerul Fondurilor Europene privind modificarea/completarea HG 678/2015 in vederea stabilirii listei cu proiecte nefunctionale pana cei tarziu 15.06.2016 si incheierii de acte aditionale pentru aceste proiecte pana cel tarziu 30.06.2016”, se arata intr-un proiect de Hotarare de Consiliu General.

Consilierii generali vor cere joi ca acest proiect sa fie introdus pe lista proiectelor nefunctionale.

Ce prevede proiectul de amenajare a unui circuit turistic pe lacurile Floreasca -Tei

Proiectul de amenajare a unui circuit turistic pe lacurile Floreasca si Tei presupune decolmatarea si curatarea celor doua lacuri, reabilitarea malurilor si conectarea lor printr-o ecluza cu lacul Herastrau. Astfel, proiectul isi propune realizarea unui traseu turistic ce va putea fi parcurs cu bicicleta, pietonal si nautic. Pe apa, traseul porneste din Lacul Herastrau, trece prin ecluza in Lacul Floreasca si va ajunge, printr-o noua ecluza, in Lacul Tei.

De-a lungul circuitului turistic vor fi amenajate 2 amfiteatre pentru activitati culturale si de agrement (1 pe Lacul Floreasca si 1 pe Lacul Tei), o sala poli-functionala cu o suprafata de 260 mp si o capacitate de 360 de persoane (Lacul Floreasca), 5 platforme pentru activitati culturale si de agrement (4 pe Lacul Floreasca si 1 pe Lacul Tei), care ofera posibilitati de filmare, fotografiere a peisajului albastru si verde, relaxare), 3 piscine destinate agrementului (2 in Floreasca si 1 in Tei), 6 porturi turistice (4 in Floreasca si 2 in Tei), 12 debarcadere (8 pe Floreasca si 4 pe Tei) pentru ambarcatiuni mici de agrement si ambarcatiuni turistice (vaporase, barcute, echipamente pentru wind surf si kite surf, canoe si hidrobiciclete), un loc de joaca pentru copii cu o suprafata de 832 de mp (Lacul Floreasca) si piste de biciclete cu o lungime de 4.410 metri. O pasarela ciclo-pietonala va asigura legatura intre cele doua maluri ale lacului Floreasca. Pasarela permite continuitatea traseului ciclo-pietonal intre Parcul Bordei si malul de nord al lacului fiind situata in zona podului de pe Bd. Aviatorilor. Aceasta va avea o latime de 3 m si o lungime desfasurata de 200 m.

Proiectul de amenajare a unui circuit turistic pe lacurile Floreasca si Tei este finantat prin Programul Operational Regional 2007-2013, axa prioritara 5 „Dezvoltarea durabila si promovarea turismului”, Domeniul major de interventie 5.2 „Crearea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale si cresterea calitatii serviciilor turistice”. Valoarea investitiei este de 88.355.487,98 lei, din care asistenta financiara nerambursabila 23.519.736,61 lei, contributie proprie 47.859.566,60 lei si 16.976.184,77 lei TVA. Proiectul de finantare pentru fonduri europene a fost semnat la sfarsitul anului 2013.

In data de 16.12.2014 a fost semnat contractul pentru executia lucrarilor intre Municipiul Bucuresti si Asocierea SC CONSTRUCTII ERBASU SA & SC GARDEN CENTER GRUP SRL & SC ECO HORTICULTURA SRL & VEGA 93 SRL & SC AEDILLIA CONSTRUCT 90 SRL, desemnata prin licitatie. Valoarea contractului este de 61.328.313,90 lei, din care cheltuieli diverse si neprevazute in valoare de 4.087.027,83 lei, la care se adauga TVA de 14.718.795,34 lei. Potrivit contractului, termenul de finalizare al lucrarilor este 31 decembrie 2015.

Ce fonduri europene a mai pierdut Bucurestiul

Bucurestiul a pierdut finantare din fonduri europene si de la bugetul de stat in valoare totala de 124.183.654,08 lei pentru trei proiecte care nu au fost finalizate la 31.12.2015, termenul stabilit prin acordul de finantare in cadrul Programului Operational Sectorial 2007-2013 (POR), potrivit informatiilor furnizate de municipalitate. Este vorba despre pasajului rutier de la Piata Sudului, amenajarea unui circuit turistic pe lacurile Tei si Floreasca si modernizare spitalul Foisor. Finantarea nerambursabila accesata in total de municipalitate prin Programul Operational Regional 2007 – 2013 este de 191.066.216,65 lei.

Primaria Municipiului Bucuresti a obtinut finantare europeana pentru realizarea a 8 obiective de interes public, prin Programul Operational Regional 2007 – 2013. Aceste proiecte sunt: Consolidare, restaurare si conservare la patru monumente (Arcul de Triumf, Casa Cesianu, Muzeul Nicolae Minovici si Observatorul Astronomic Vasile Urseanu), reabilitarea, modernizarea si echiparea ambulatoriilor de la spitalele Victor Gomoiu si Foisor, amenajarea circuitului turistic pe lacurile Tei si Floreasca, precum si modernizarea infrastructurii rutiere Piata Sudului. Valoarea totala a acestor proiecte a fost estimata la 313.490.033,35 lei, din care 191.066.216,65 lei reprezenta finantare nerambursabila din fonduri europene si contributie de la bugetul de stat al Romaniei, prin POR 2007-2013. Termenul de finalizare a celor 8 proiecte era 31 decembrie 2015.

Situatia proiectelor derulate pe fonduri europene, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei:

Doua proiecte din cele opt – respectiv Casa Cesianu (proiect in valoare de 8.585.807,37 lei) si muzeul Nicoale Minovici (proiect in valoare totala de 14.995.314,80 lei) – sunt finalizate la termen, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei.

Lucrarile la ambulatoriul de la spitalul Victor Gomoiu – proiect in valoare de 10.521.149,76 lei – sunt finalizate in proportie de 100%.

La Observatorul Astronomic Vasile Urseanu – proiect in valoare de 11.105.896,48 lei lucrarile au fost finalizate in proportie de 80%, urmand sa fie achitata o diferenta de 4.442.358,59 lei de la bugetul local al Primariei Capitalei.

Consolidarea, restaurarea si conservarea Arcului de Triumf – proiect in valoare de 30.461.626,92 lei – se afla de asemenea in stadiu avansat al lucrarilor, fiind finalizat in proportie de 86% la 31 decembrie. Pentru acest proiect au fost deja utilizati 17.733.716,70 lei, pana in luna august 2015, alte lucrari in valoare de 3.770.508,43 urmand sa fie decontate fiind efectuate pana lasfarsitul anului 2015.

Pentru acest obiectiv, contributia din fonduri europene si bugetul de stat a fost estimata la 22.522.381,43 lei. Din aceasta suma, s-au utilizat 19.369.248,02 lei, diferenta, in valoare de 3.153.133,41 lei urmand sa fie suportata din bugetul local al Primariei municipiului Bucuresti.

Cele mai grave probleme sunt inregistrate la proiectele Piata Sudului, circuitul turistic Floreasca – Tei si ambulatoriul de la spitalul Foisor, potrivit raportului prezentat primarului general de catre responsabilii municipali cu implementarea proiectelor cu finantare europeana.

„La Piata Sudului, obiectiv a carui valoare a fost estimata la 127.140.761,05 lei, s-au cheltuit pana la finalul anului 2015 18.401.041,88 lei (inclusiv TVA). Incepand cu 1 ianuarie 2016, orice decont al lucrarilor pentru acest proiect nu mai poate fi platit din fonduri europene, potrivit legii. Bucurestiul pierde astfel o finantare europeana de 83.894.535,75 lei, suma ce va fi acoperita din bugetul Primariei Capitalei, pentru continuarea lucrarilor. O situatie la fel de grava se inregistreaza si in cazul proiectului circuit turistic pe lacurile Floreasca – Tei, unde se pierde o finantare europeana in valoare totala de 23.519.736, 61 lei. Valoarea estimata a proiectului este de 88.355.487,98 lei. La spitalul Foisor, unde trebuia amenajat un ambulatoriu integrat, finantarea europeana in valoare de 16.769.381,72 lei se pierde integral. Valoarea estimata a acestui proiect a fost de 22.323.988,99 lei”, spun reprezntantii municipalitatii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro