Actiune de crowdfunding pentru spectacolul Cind timpul sta pe loc, cu Mihaela Sirbu si Serban Pavlu, la Teatrul de Arta din Bucuresti
O actiune de crowdfunding pentru spectacolul de teatru „Cind timpul sta pe loc”, de Donald Margulies, in regia lui Bogdan Budes, cu Mihaela Sirbu si Serban Pavlu in rolurile principale, are loc la Teatrul de Arta din Bucuresti. Echipa spectacolului va prezenta sambata, 16 ianuarie, la ora 21:15, la Teatrul de Arta (strada Sf. Stefan nr.21), un spectacol lectura, parte a actiunii de crowdfunding.
- Argument: De ce as finanta producerea unui spectacol de teatru?
Nu e suficient sa cumpar bilet?
„Din pacate, nu, nu e suficient”, explica regizorul spectacolului, Bogdan Budes.
Regizorul Bogdan Budes
Foto: Facebook.com
„Pretul biletului nu acopera niciodata costurile de productie ale unui spectacol (drepturi de autor externe, costume, decor, recuzita, drepturi pe muzica etc.). Nu am pomenit nimic despre onorariile interne: traducere, regie, scenografie, plata perioadei de repetitii. Ca sa nu mai spun de costurile de intretinere a spatiului.
In momentul in care cumparati un bilet la un spectacol de teatru produs de un teatru national sau de un teatru municipal, trebuie sa stiti ca acel spectacol nu ar fi fost produs niciodata din suma biletelor vindute. Niciun teatru din lume nu produce spectacole autofinantate din bilete: teatrele nationale sunt finantate din bugetul ministerelor culturii, teatrele municipale, din bugetele administratiilor locale. Si este bine ca e asa. Nu discut aici calitatea spectacolelor, ci doar imposibilitatea de a produce un spectacol din biletele vindute.
Productia unui spectacol precede vinzarea biletelor.
Calitatea vizuala si tehnica a unui spectacol depinde de bugetul de productie. Sunt texte care pot fi montate cu ajutorul unei mese, a doua scaune si a unei draperii, si texte care, montate astfel, sfirsesc in a fi spectacole sarace vizual, plictisitoare, genul de la care fugi blestemind teatrul si jurindu-ti ca nu vei mai calca vreodata intr-un astfel de loc. Minimalismul nu trebuie sa fie o solutie dictata de saracie, ci o alegere estetica.
Sistemul teatral de pe Broadway functioneaza doar pe Broadway si nu va functiona nicaieri in alta parte, asa cum Star Wars – realitatea o dovedeste – nu a fost, nu este si nu va fi posibil decit in sistemul cinematografic al Hollywood-ului. Din pacate sau din fericire…
In Statele Unite exista companii teatrale infiintate de actori sau dramaturgi celebri (John Malkovich, Kevin Spacey, David Mamet), dar costurile de intretinere si cele de productie sunt acoperite ba de cite un sponsor care intelege importanta asocierii premium cu arta teatrului, ba de cite un milionar anonim care are o intelegere profunda a generozitatii”, arata regizorul Bogdan Budes.
Care sunt variantele pentru un grup care vrea sa produca in regim independent un spectacol?
a) sa aplice la AFCN (Administratia Fondului Cultural National) si/sau la ARCUB (valabil doar pentru Bucuresti)
b) sa solicite sponsorizari de la companii private
c) sa puna un pret urias biletului si sa „pre-vinda” spectacolul
„Daca varianta a) are uneori o finalitate fericita, nu toate spectacolele ajung sa fie finantate. E un fapt. Criteriile de eligibilitate sunt de multe ori nedrepte cu spectacole care doresc doar sa „incinte” spectatorul fara sa-si propuna „valorizari ale patrimoniului imaterial” sau „strategii de mobilitate culturala”. Pe de alta parte, companiile private din Romania – realitatea ne-o dovedeste – prefera sa sponsorizeze emisiuni de televiziune cu impact masiv, chiar daca pretul impactului se masoara in cantitatea de ceara din urechile vreunei „vedete” de moment. Varianta c) iese din discutie: e sinucidere curata. In acest moment, din pacate, nu exista la noi in tara oameni antrenati sa faca acest lucru (presupunind ca artistii au de facut un spectacol).
Din fericire, exista inca o solutie tot mai folosita in lume: finantarea unui proiect prin contributiile personale ale unor persoane fizice – crowdfunding-ul. Astfel, ajungem iar la intrebarea din capul textului: „De ce as finanta producerea unui spectacol de teatru?”
Sa fiu sincer, nu stiu de ce ati face-o fiecare din voi. Stiu ce m-ar face pe mine sa dau bani pentru o productie teatrala: satisfactia ca spectacolul a fost posibil si datorita mie combinata cu placerea ca si altii se BUCURA de rezultatul contributiei mele. E putin lucru? Pentru mine, ca regizor si traducator de teatru, emotiile – in sensul inalt al cuvintului – sunt expresia desavirsita a fiintei umane. De aceea, satisfactia de a face un spectacol de teatru posibil si placerea spectatorilor sunt, oricit ar suna de bombastic, bucuria suprema”, spune regizorul Bogdan Budes.
Mai multe amanunte despre actiunea de crowdfunding si modalitatea in care puteti contribui la producerea spectacolului „Cand timpul sta pe loc”, pe pagina de Facebook a regizorului Bogdan Budes.
- „Cand timpul sta pe loc”
Serban Pavlu
Foto: Facebook.com
„Cind timpul sta pe loc” (Time Stands Still) este o piesa de teatru a carei actiune se petrece in Williamsburg (Brooklyn), New York. Piesa se concentreaza asupra a doua cupluri: Sarah Goodwin (Mihaela Sirbu) si James Dodd (Serban Pavlu), pe de o parte, Richard Ehrlich (Claudiu Istodor) si Mandy Bloom (Diana Roman), pe de alta parte. Sarah, fotoreporter de razboi, si James, scriitor si jurnalist, intorsi din Irak, incearca sa se readapteze vietii civile. Sarah a fost de curind externata din spital dupa ce a supravietuit exploziei unei mine pe un drum din Irak. Pentru Sarah este greu nu numai sa se (re)obisnuiasca cu noua sa viata schimbata de ranile provocate in explozie, dar si sa reia viata domestica pe care o lasase in urma cind plecase in Orientul Mijlociu. In vreme ce James este multumit sa scrie acasa si sa se uite la filme, sufletul Sarei a ramas in Irak. Richard este un prieten apropiat al lui James si Sarah fiind, totodata, editorul lor la revista. De curind, a inceput sa aiba o relatie cu o femeie mult mai tinara decit el, Mandy. Ea lucreaza ca organizator de evenimente, o profesie aparent lipsita de importanta dupa ce ai trecut prin ororile razboiului; tineretea si lipsa ei de experienta par insuportabile pentru Sarah si James.
Pe parcursul piesei, relatiile in interiorul celor doua cupluri evolueaza si asistam la rasturnari neasteptate de situatie: in cuplul aparent solid (sunt impreuna de noua ani) format de Sarah si James intervine o fisura datorata unei intimplari petrecute pe front, si care duce in cele din urma la separare, in vreme ce in cuplul aparent fragil dintre Richard si Mandy (sunt impreuna de nici patru luni), aparitia unui copil ii apropie si mai mult.
Donald Margulies (nascut in Brooklyn, in 1954) este un dramaturg contemporan american premiat cu Premiul Pulizer pentru Dramaturgie si profesor asociat la Yale University. Dintre piesele sale cele mai cunoscute: Sight Unseen, Shipwrecked!, Time Stands Still, Dinner with Friends, Brooklyn Boy (premiera romaneasca a avut loc anul trecut la Teatrul Evreiesc de Stat in regia lui Cristi Juncu). A avut un debut impresionant cu Sight Unseen in 1992, cind a devenit si finalist pentru Pulizer. Premiul l-a cistigat citiva ani mai tirziu, in 2009, cu Dinner with Friends (Cina cu prieteni). Piesa Time Stands Still (Si timpul se opri in loc) a avut o stagiune de succes pe Broadway in 2011. Productia originala i-a avut in distributie pe Laura Linney in rolul Sarah, pe Alicia Silverstone in rolul Mandy (ulterior inlocuita de Christina Ricci), pe Eric Bogosian in rolul lui Richard, si pe Brian d¬Arcy James in rolul lui James.
O cronica a primei productii in Statele Unite: http://www.nytimes.com/2010/01/29/theater/reviews/29time.html?pagewanted=2&_r=0.