Finlanda si Estonia vor sa construiasca un tunel feroviar submarin de 13 miliarde de euro care sa lege capitalele Helsinki si Tallinn
Autoritatile din Finlanda si Estonia au semnat, marti, un memorandum prin care sa angajeaza sa construiasca un tunel feroviar submarin lung de 80 de kilometri care sa lege cele doua capitale, Helsinki si Tallin. Tunelul ar urma sa coste circa 13 miliarde de euro si va face ca un drum intre cele doua capitale sa dureze doar 30 de minute, fata de 2 ore cat e nevoie in prezent cu feribotul.
Desi orasul Helsinki poate fi vazut intr-o zi senina din varful celui mai inalt turn din Tallinn, singurul mod de a traversa Golful Finic de la un oras la altul este o cursa cu feribotul de doua ore. Altfel, pe pamant, singura cale de a ajunge dintr-un oras in altul e un drum de 800 de kilometri care trece prin Rusia.
Ministrii din Estonia si Finlanda au semnat, marti, un memorandum prin care sa angajeaza sa imbunatateasca legaturile dintre cele doua state, inclusiv prin analizarea planului de a construi un tunel feroviar submarin care sa potenteze zona economica formata de Helsinki si Tallinn unde sunt concentrati mai mult de 1 milion de locuitori, noteaza The Guardian.
Desi planul nu este unul nou, primarii celor doua orase insistand asupra lui inca de la integrarea Estoniei in UE in 2004, proiectul a fost readus in discutie odata cu finalizarea unui studiu preliminar care sustine ca o legatura fixa intre cele doua orase ar putea fi construita intre 9 si 13 miliarde de euro, ar impulsiona tranzitul si comertul intre cele doua state si ar ajunge la circa 25 de milioane de calatorii pana in anul 2040.
Proiectul tunelului feroviar submarin e cu atat mai atractiv cu cat in prezent exista un plan de a realiza o linie feroviara de mare viteza ce ar urma sa coste 3,6 miliarde de euro si care va lega Tallinn de Polonia si reteaua feroviara europeana. Astfel, impreuna cu un tunel feroviar pe sub Golful Finic, si de la Helsinki se va putea ajunge cu trenul la Berlin sau alte capitale europene.
Cu toate acestea, planurile pentru un tunel feroviar submarin intre Helsinki si Tallinn depind de posibilitatea unei finantari europene de la Bruxelles, iar autoritatile deja au aplicat pentru finantare nerambursabila ca sa realizeze un studiu de fezabilitate complet.
„Ideea e una foarte buna si merita studiata. Daca vom reusi sa primim banii europeni va dura cel putin doi ani pentru ca studiul de fezabilitate sa fie facut, asa ca abia din 2018 ne putem astepta la o decizie daca vom construi sau nu tunelul”, a declarat Hannes Virkus, un consilier al ministrului economiei din Estonia.
Daca proiectul va merge mai departe, potrviti acestuia, tunelul ce va lega Helsinki de Tallinn ar putea fi finalizat pana in anul 2030.