Care sunt regulile privind reducerile de preț? La ce trebuie să fim atenți ca să nu fim înșelați atunci când cumpărăm „la reducere”
Care sunt regulile privind reducerile de preț, ce puteți face dacă nu primiți la timp un produs comandat și în ce condiții puteți returna un bun? În text, câteva recomandări pentru verificarea reducerilor de preţ, astfel încât să nu fiți înșelați atunci când faceți cumpărături.
Directorul general în ANPC, Paul Anghel, a transmis, joi, pe Facebook, recomandări pentru verificarea reducerilor de preţ, enumerând drepturile pe care le avem atunci când cumpărăm diverse produse:
- Acordați atenție tuturor detaliilor, în special în perioada reducerilor de prețuri.
- Este recomandat să verificăți prețurile prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele online.
- Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificăți dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.
Cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranță dacă:
- Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
- Verificați stocul existent;
- Verificați prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
- Verificați dacă prețul include și costul de livrare;
- În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul;
- Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informațîi suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări va poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Prețul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- Modalitățile de plată și de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
- Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
- Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
Recenziile sunt importante
O altă recomandare pentru cumpărători este să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.
În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări între comercianți și consumatori) consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informații într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
- dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică și în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislația în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
- la furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice în mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagină unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
- Pentru siguranța contului, când doriți să achiziționați online cu plata prin card bancar, căutati „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.
De asemenea trebuie să aveți în vedere următoarele:
Cum trebuie afișat prețul?
- Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
- Există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face că magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
- Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
- Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus.
- În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preț.
- În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioada înainte de dată aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie să fie vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
- fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
- fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
- fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
Când se consideră contractul încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiți și primiți bunul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii dvs.
Puteți renunta la achiziție după ce ați încheiat contractul?
- A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă da dreptul de a renunta la contract. Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.
- B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteți renunta la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare.
- Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificați acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
- Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, va trebui să plătiți returul.
- Comerciantul este obligat să va ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.
- Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială (ex: banii achitați inițial de pe un card bancar vor fi returnați de vânzător pe același card), cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plata și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării.
- Există anumite cazuri în care nu va puteți retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate și pe care le desigilati.
- Comerciantul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de dvs. valoarea diminuată a bunurilor în cazul în care le-ați folosit mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea.
În cât timp trebuie să primiți bunurile comandate online?
- Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis comanda sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat.
- Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicități să livreze cât mai repede posibil.
- În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la contract, iar comerciantul trebuie să va dea banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă dacă bunul este deteriorat în timpul transportului?
- Dacă bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea. Puteți solicită în acest caz un nou bun sau puteți renunta la contract.
- Prin urmare, aveți dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă bunul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
Se aplică regulile privind garanțiile și în privința bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri?
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexistă pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legală, fără că garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar există și excepții:
- în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice șal software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadă mai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioada.
- în cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție de cel puțin un an.
Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală.