Peste 8 milioane de tone de cereale ucrainene au trecut prin Portul Constanța în primele 7 luni ale anului / Transporturile au încetinit brusc în iulie
Ucraina a transportat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc Constanța de la Marea Neagră în primele șapte luni ale anului, a declarat autoritatea portuară pentru Reuters.
Ritmul transporturilor a încetinit brusc după ce Rusia a atacat infrastructura din porturile interioare ale Ucrainei de lângă granița cu România.
Fluviul Dunărea este ultima cale navigabilă prin care Ucraina poate exporta cereale, după ce accesul la porturile sale din Marea Neagră a fost întrerupt când Rusia a renunțat, la jumătatea lunii iulie, la acordul privind un coridor de trecere sigură negociat de Națiunile Unite și Turcia. De atunci, Rusia a atacat de mai multe ori porturile dunărene.
Datele portului Constanța au arătat că 8,1 milioane de tone de cereale ucrainene au părăsit portul în primele șapte luni, față de 7,5 milioane de tone la sfârșitul lunii iunie.
Cerealele ucrainene au însă concurență în Portul Constanța, care se ocupă în mod tradițional de exporturile de recolte ale României și ale vecinilor săi fără ieșire la mare, printre care Ungaria și Serbia.
În total, a manipulat 18,9 milioane de tone de cereale în primele șapte luni ale acestui an, a declarat pentru Reuters autoritatea portuară din Constanța.
La apogeul său de dinainte de războiul din Ucraina, Constanța a manipulat 25 de milioane de tone într-un an, dar unii operatori portuari au declarat că recordul va fi depășit, deoarece mulți au investit în creșterea de capacități.
Rusia atacă porturile dunărene ale Ucrainei
Ucraina a apelat la porturile sale fluviale de pe Dunăre după ce Rusia s-a retras din acordul privind cerealele din Marea Neagră.
Porturile fluviale, care reprezentau aproximativ un sfert din exporturile de cereale, au devenit de atunci principala rută de ieșire a grânelor ucrainene, care sunt trimise pe barje în portul românesc Constanța de la Marea Neagră pentru a fi expediate mai departe.
Rusia a atacat de mai multe ori în ultimele săptămâni porturile Izmail și Reni de pe Dunăre, ultima oară în noaptea de marți spre miercuri, cu un val de drone – kamikaze.
Statele Unite au promis asistenţă financiară vecinilor Ucrainei, pentru a achiziţiona nave precum şalupe pilot şi pentru a facilita transbordarea şi tranzitul transfrontalier al cerealelor din Ucraina, în scopul susţinerii în continuare a eforturilor regionale în acest sens, a transmis vineri Ambasada SUA la Bucureşti.
Declarația a venit după ce, în aceeași zi, a avut loc la Galați o reuniune la care au participat oficiali din România, Ucraina, R. Moldova, SUA și UE, reuniune la care s-au discutat măsuri comune care se impun după retragerea unilaterală a Rusiei din acordul privind exportul de cereale prin Marea Neagră.
Tot vineri, ministrul român Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că în urma măsurilor discutate la reuniune şi care vor fi adoptate în perioada următoare va creşte cantitatea de cereale provenite din Ucraina care tranzitează România, de la peste 2 milioane de tone lunar, cât este în prezent, la 4 milioane de tone.
Grindeanu a mai arătat, în acest context, că trebuie optimizat canalul Sulina, care este singura cale navigabilă viabilă pentru transporturile de cereale provenite din Ucraina.
Ce ajutor promit americanii
Ambasada americană a transmis weekendul trecut că Statele Unite vor rămâne „angajate în parteneriatul cu guvernul și poporul Ucrainei”, inclusiv prin acordarea de sprijin financiar și provizii, extinderea rutelor alternative de export și modernizarea punctelor de trecere a frontierei ucrainene.
Statele Unite vor contribui de asemenea la modernizarea infrastructurii critice pentru transportul feroviar și rutier și transbordare, extinderea accesului la piese pentru vagoanele de tren și liniile de asamblare a căilor ferate și sprijinirea sectorului privat de-a lungul Dunării, în creșterea capacității de export.
Totodată, pentru a susține în continuare eforturile regionale, Statele Unite au promis asistență financiară vecinilor Ucrainei, pentru a achiziționa nave precum șalupe pilot și pentru a facilita transbordarea și tranzitul transfrontalier.