Sfânta Maria – Post, blesteme, pelerinaje și legende. Tradiții și obiceiuri
Maria este cea mai îndrăgită sfântă la români și era invocată de fete pentru grăbirea căsătoriei și pentru ușurarea nașterii, dar și de păgubiți, pentru prinderea hoților. Este prezentă și în basme, unde ajută eroinele să iasă din impas, însă le pedepsește cu asprime, când îi încalcă ordinele. Cum sărbătoresc ortodocșii, dar și catolicii ziua de 15 august? Ce înseamnă „precista”? De ce Sf Maria este o sărbătoare populară în toată lumea.
Fecioara Maria în tradiția populară – Momentul când bărbații își schimbau pălăria cu căciula
August poartă numele împăratului roman Augustus și în funcție de regiune, românii îi spuneau în graiul popular „Augustru”, „Gustar”, „Secerar” sau „Măsălariu”. Gustar venea de la gustatul ritual al boabelor de struguri. August este, în general, a doua cea mai caldă lună a anului, după Cuptor (Iulie), dar în ultimul deceniu au fost ani în care august a fost mai caldă decât iulie. Pe vremuri, în ultimele zile din august vremea se mai răcorea, dar în ultimii ani au fost zile și nopți foarte calde la final de august.
În calendarul popular, luna august are un număr important de activități economice și agricole care trebuiau îndeplinite la timp și cu rapiditate (seceriș, cosit, întreținerea culturilor), iar numărul sărbătorilor este mai mic decât în alte luni.
August începe cu cele două săptămâni de post de dinaintea sărbătorii Adormirii Maicii Domnului – Postul Sântămăriei, cea mai importantă sărbătoare fiind „Probejenia” (dezlegare la pește), pe 6 august. Despre acest post se spunea că „ar fi rupt din Postul Paștelui” și că este mult mai ușor de ținut decât celelalte posturi din an, fiindcă este o perioadă plină de fructe, legume și zarzavaturi” (după Ion Ghinoiu).
Iată ce scrie Ion Ghinoiu despre cum era văzută Maica Domnului în calendarul popular:
„La trecerea de la vară la toamnă, calendarul popular păstrează amintirea morții și renașterii Zeiței – Mumă, peste care Părinții Bisericii Creștine au suprapus moartea (Adormirea) și nașterea Fecioarei Maria. Prin inversarea evenimentelor care închid și deschid viața Sfintei creștine – mai întâi moartea (15 august) și apoi se naște (8 septembrie), Biserica Creștină a preluat, de fapt, modelul preistoric: moare mai întâi reprezentarea mitică ajunsă la vârsta senectuții, în cazul de față Sântămăria Mare, și apoi se naște Sântămăria Mică”.
Este un moment important în calendarul popular, fiindcă se încheie „văratul” oilor la munte, bărbații își schimbau pălăria cu căciula, se interzicea scăldatul în apa râurilor „spurcată” de cerb, se angajau paznicii la vii, era interzis să dormi pe prispă, dar și să mături prin casă.
Fecioara Maria apare sub diferite nume în panteonul românesc, cele mai cunoscute fiind Sântămăria Mare și Sântămăria Mică, dar și Precista. Cuvântul „precista” înseamnă, cu referire la Fecioara Maria, care este imaculată, neprihănită; de o curățenie morală desăvârșită. În trecut, cuvinte precum pricestanie, precistanie sau priceaștenie desemnau Împărtășania, cuminecătura.
Sântămăria, invocată de fete pentru grăbirea căsătoriei și pentru ușurarea nașterii
Este, se poate spune, cea mai îndrăgită „divinitate” feminină la români și era invocată de fete pentru grăbirea căsătoriei și pentru ușurarea nașterii și de păgubiți, pentru prinderea hoților. Este prezentă și în basme, unde ajută eroinele să iasă din impas, însă le pedepsește cu asprime când îi încalcă ordinele, vindecă boli grele, redă orbirea fiicei orbite de mama vitregă și ajută fiica harnică să se mărite cu fiul împăratului.
În unele legende este identificată cu Luna sau cu Pământul și se roagă la Dumnezeu să nu distrugă lumea. În altele, binecuvintează boii, vacile, oile și porcii pentru că au încălzit-o în timpul nașterii, dar și rândunelele, pentru că au dat vestea că va învia Isus. Sfânta a blestemat calul pentru că a ronțăit și tropăit în timpul nașterii și pentru că a mâncat fânul în care a fost ascuns pruncul. A blestemat și păianjenul, pentru că a întrecut-o la tors, dar și pe meșterul lemnar, fiindcă i-a făcut lui Isus crucea prea grea.
Perioada dintre cele „Sântămârii”, deci din 16 august până în 7 septembrie, era considerată favorabilă semănatului grâului secarei și orzului, fiind o perioadă mai secetoasă. Exista și o zicală: „grâul să-l semeni toamna în praf și primăvara în noroi”, ceea ce înseamnă că semănatul grâului de toamnă trebuie efectuat „între Sântămării”, iar grâul de primăvară trebuie semănat în martie.
Sântămăria Mică (8 septembrie) este, în calendarul popular, „hotar” astronomic între vară și iarnă, marcat de închiderea pământului pentru reptile și insecte, de plecarea păsărilor migratoare spre țările calde, de schimbarea pălăriei cu căciula, de târgurile și iarmaroacelor cu produse de sezon. Sosirea acestei zile indica țăranului activitățile practice care urmau a fi efectuate: culegerea ultimelor plante și fructe de leac din an, bătutul nucilor, începerea culesului viilor, dar și semănatul grâului, orzului și secarei.
Adormirea Maicii Domnului la ortodocși
Maica Domnului are în calendarul ortodox 9 zile de pomenire (8 septembrie – Nașterea Maicii Domnului, 1 octombrie – Acoperământul Maicii Domnului, 21 noiembrie – Intrarea în biserică a Maicii Domnului, 9 decembrie – Zămislirea Sfintei Fecioare de către Sfânta Ana, 26 decembrie – Soborul Maicii Domnului, 25 martie – Buna Vestire, 2 iulie – Așezarea veșmântului Născătoarei de Dumnezeu în Vlaherne, 15 august – Adormirea Maicii Domnului, 31 august – Punerea in racla a brâului Maicii Domnului).
Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului încununează sărbătorile dedicate Sfintei Fecioare Maria. Este precedată de o perioadă de post de două săptămâni, cu începere la 1 august.
Postul Adormirii Maicii Domnului este stabilit de Biserică pentru reamintirea virtuților Sfintei Fecioare Maria și a postului cu care ea însăși s-a pregătit, după tradiție, pentru trecerea la cele veșnice.
Praznicul Adormirii Maicii Domnului este fixat in calendarul ortodox pe 15 august. Este sărbătoarea mutării sale la cer cu trupul. Potrivit tradiției, Maica Domnului a mai trăit 11 ani după înălțarea Mântuitorului. A fost înștiințată de îngerul Gavriil de ziua în care va trece la cele netrecătoare. Trupul ei nu a rămas în mormânt, pentru că Fiul ei, Cel care a biruit moartea, l-a ridicat la cer. Sfinții Părinți afirmă că după cum trupul ei a rămas integru, adică feciorelnic, în timpul nașterii lui Hristos din ea, tot așa a rămas trupul ei fără stricăciune întru adormirea și mutarea ei de la viața pământească la viața cerească.
În bisericile ortodoxe se țin în aceste zile multe slujbe de slăvire a Fecioarei Maria, culminând cu Sfânta Liturghie de pe 15 august.
Praznicul Nașterii Maicii Domnului (8 septembrie) ocupă un loc special în calendarul bisericesc, fiind serbat la începutul toamnei, adică în vremea roadelor pământului, în prima lună a anului bisericesc.
Ziua de 1 septembrie marchează în Biserica Ortodoxa începutul noului an bisericesc. Astfel, anul bisericesc se încheie în luna august. Sfârșitul anului bisericesc, ca de altfel și începutul lui, este sub ocrotirea și binecuvântarea Sfintei Fecioare Maria
Maica Domnului a fost rodul rugăciunilor neîncetate ale Sfinților și Drepților Ioachim și Ana din Nazaret. Din cauza lipsei de copii, Ioachim și Ana erau priviți ca fiind blestemați de Dumnezeu. Însă, Dumnezeu a ascultat rugăciunile lor și a trimis pe îngerul Său să le vestească faptul că vor avea un copil care va da trup omenesc lui Dumnezeu Fiul. Din acest motiv, Sfânta Fecioară Maria se bucură în Biserica ortodoxă și în inimile credincioșilor de un cult deosebit, de o supramărire și supravenerare, fiind socotită „mai cinstită decât heruvimii și mai slăvită fără de asemănare decât serafimii”, adică decât toți îngerii. Deși se bucură de o astfel de cinstire, toată viața sa a stat sub semnul discreției și al smereniei.(sursa – crestinortodox.ro)
Adormirea Maicii Domnului la romano-catolici
Sărbătoarea celebrată în ziua de 15 august, dedicată Sfintei Fecioare Maria, este una din cele mai vechi celebrări mariane ale creștinătății. Ea este menționată deopotrivă în Răsărit și în Apus încă din secolele VI-VIII cu nume oarecum diferite și totuși complementare: „Adormirea Maicii Domnului”, în Răsărit, și „Ridicarea la cer a Maicii Domnului”.
Data de 15 august a fost aleasă pentru această sărbătoare, întrucât ea coincide cu consacrarea la Ierusalim a primei biserici dedicate Mariei, „mama lui Isus, Fiul lui Dumnezeu”, în secolul al V-lea, la puțin timp după Conciliul din Efes (431). (sursa – arcb.ro)
În credinţa Bisericii Romano-Catolice, sărbătoarea este denumită și Înălţarea Fecioarei Maria (sau Ridicarea la cer), cu referire la ridicarea trupului și sufletului Maicii Domnului la cer, la sfârşitul vieţii sale pe pământ.
Termenul „adormire” este cel mai vechi care se foloseşte în legătură cu sfârşitul vieţii Maicii Domnului. Sărbătorirea acestui fapt a fost decretată pentru Orient în secolul al VII-lea de către împăratul bizantin Mauriţiu. În acelaşi veac, sărbătoarea este introdusă şi la Roma, de către un papă grec, Sergiu I. (sursa – calendarcatolic.ro).
Adormirea Maicii Domnului este celebrată de romano-catolici printr-un program intens de rugăciuni (de exemplu ruga Sfântului Rozariu, Sfânta Liturghie, Adorațiile și Vigilia). Duminică are loc Solemnitatea Adormirii Maicii Domnului.
Un lucru specific pentru romano-catolici ține de o practică religioasă denumită „novena”, practic nouă zile de rugăciuni în vederea unei sărbători mari. Sunt rugăciuni speciale care se fac în fiecare zi, începând cu nouă zile înainte de o sărbătoare mare.
De ce Sf Maria este o sărbătoare populară în toată lumea
„Sfânta Maria întrunește trei atribute care au generat în toate civilizațiile creștine un cult pe cât de puternic, pe cât de amprentat identitar. Mamă-fecioară, ea este ocrotitoarea familiei, a viitoarelor mame și a fetelor de măritat. Binecuvântată cu darul zămislirii Fiului lui Dumnezeu, îndeplinește adesea acte de justiție divină prin care contribuie la desăvârșirea Creației (binecuvântarea plantelor, a animalelor, patronajul asupra unor îndeletniciri. Așezată de-a dreapta Fiului ei, mijlocește relația oamenilor cu Sf Treime și îi poartă spre mântuirea sufletelor”, explică Narcisa Știucă, în cartea Spirala sărbătorilor – Rosturi, tâlcuri și deslușiri\\.
Ca o dovadă istorică a importanței Sfintei, la final de secol 13, în Imperiul Bizantin, luna august a fost dedicată Sfintei Fecioare Maria, Născătoare de Dumnezeu.
De ce Adormirea Maicii Domnului este o sărbătoare atât de importantă? „Importanța calendaristică a Sântămăriei Mari este subliniată de postul de două săptămâni care o prefațează (1-14 august), de pelerinajele organizate la mănăstirile cu hramul său, de deschiderea unui important sezon de nunți (16 august – 14 noiembrie), de începerea târgurilor și iarmaroacelor de toamnă, de praznicele de pomenire a morților și pomenile date pentru cei în viață”, explică Ion Ghinoiu în cartea Calendarul țăranului român – Zile și mituri.
De menționat că în trecut acest post era unul sever, ținut cu strictețe, cu o singură dezlegare la Pește (pe 6 august).
Pelerinaje și celebrări
Maica Domnului este venerată prin pelerinaje în zeci de țări, cele mai cunoscute în România fiind la mănăstirea Nicula (lângă orașul Gherla) și la Cacica (În Moldova).
În lume sunt celebre câteva locuri de pelerinaj precum Fatima, Lourdes, Czestochowa (Polonia), Medjugorje (Bosnia) și locurile din Țara Sfântă.
În fiecare an la 15 august, la Mănăstirea Nicula de lângă oraşul Gherla, cu hramul Adormirea Maicii Domnului, vin în pelerinaj mii de credincioşi ortodocşi care vor să ajungă la icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului cu Pruncul şi mulţi înconjoară pe coate şi genunchi biserica din lemn din incinta mânăstirii, ca semn de credinţă şi de pocăinţă. Sfânta Fecioară Maria este socotită ocrotitoarea Clujului, pentru că i-a ferit pe locuitorii oraşului de ciuma care a decimat Europa în Evul Mediu.
În Moldova, de ziua hramului, este zi de pelerinaj la Sanctuarul Fecioarei Maria de la Cacica, din judeţul Suceava, unde vin mii de credincioşi catolici pentru a se ruga, iar la Mânăstirea Văratec, maicile fac pregătiri pentru credincioşii care le vor trece pragul.
Îşi cinstesc hramul şi Mânăstirea Bistriţa şi Schitul Draga, din judeţul Neamţ, mânăstirile Cozancea şi Zosin, din judeţul Botoşani, mânăstirile Rarău, Humor, Feteşti, Schitul Orata şi Plutoniţa din Suceava.
Credincioşii din Mitropolia Olteniei sunt aşteptaţi la hramul Mânăstirii Polovragi, în judeţul Gorj, iar Mânăstirea Curtea de Argeş, din judeţul Argeş, îşi aşteaptă credincioşii să se închine Maicii Domnului şi Sfintei Filofteia.
Şi mânăstirile Bistriţa, Frăsinei, Govora şi Sărăcineşti din Arhiepiscopia Râmnicului, mânăstirile Brâncoveni şi Strehareţ din Episcopia Slatinei şi Romanaţilor, Mănăstirea Celic Dere din Episcopia Tulcii, dar şi Catedrala episcopală din Giurgiu îşi prăznuiesc hramul de Adormirea Maicii Domnului (sursa tvr.ro).
Despre diferențele semnificației sărbătorii la ortodocși și la catolici explică Narcisa Știucă: „Ortodocșii subliniază, prin denumirea praznicului săvârșirea din viață (Adormire), în vreme ce catolicii accentuează asupra mântuirii și așezării alături de Fiul său (Ridicarea la cer a Fericitei Fecioare Maria)”.
Sursa foto: Dreamstime.com