Sari direct la conținut

Ombudsman pentru Energie

Contributors.ro
Bogdan Patru, Foto: Arhiva personala
Bogdan Patru, Foto: Arhiva personala

Ce este instituția ombudsman-ului?

Potrivit DEX OMBUDSMÁN (în țările scandinave) este personalitate independentă care are sarcina să examineze plângerile cetățenilor împotriva administrației. Este un specialist care asigură asistență (juridică, economică) unei instituții, unei societăți etc. (pentru rezolvarea unor litigii).

La nivelul UE, instituția Ombudsmanului a fost instituită prin Tratatul de la Maastricht, primul Ombdusman fiind Iacov Söderman din Finlanda, ales de Parlament European în 1995. Actuala Ombudsman, Emily O’Reilly, a preluat mandatul la 1 Octombrie 2013 .

Instituția Ombudsmanului este caracterizată prin faptul că accesul la serviciile prestate este gratuit și accesibil tuturor fără nici o deosebire și prin eficacitatea si celeritatea serviciilor. Această instituție introduce un plus de comunicare și echitate în relațiile dintre cetățean și autoritățile publice. Are ca scop fundamental protecția particularilor în relațiile acestora cu administrația. Din acest punct de vedere instituția are un rol deoesbit de important prin contribuția pe care o aduce garantării drepturilor oamenilor la o bună și dreaptă administrație.

De ce avem nevoie de un Ombudsman pentru Energie.

Problema facturilor la energie

Presa din ultima vreme semnalează tot mai multe dovezi că facturile de utilități au fost umflate artificial. Adică nu pentru o calitate mai bună a serviciilor și nici pentru curent și apă în vârf de munte, ci pentru a finanța scheme complicate de pe urma cărora beneficiau patronii și patronii politici.

In Iulie 2014 procurorii anticorupţie reţin trei persoane într-un dosar care vizează Enel Muntenia Sud. Compania ar fi suprataxat abonaţii. La momentul reţinerii, persoanele în cauzăocupă poziţii cheie în piaţa de energie:

Sorin Dumbrăveanu, acuzat de luare de mită, este vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Reglementare în Domeniul Energiei.

Potrivit DNA, Enel distribuţie Muntenia ar fi aplicat dubla taxare pentru aşa-numitele „certificate verzi”. Direcţia de reglemetare din ANRE ar fi descoperit că ENEL ar fi omis să scadă din facturi valoarea inițială a certificatelor impusă de legea veche şi, astfel, societatea ar fi încasat de două ori de la clienţi compensaţiile pentru energia verde.

Perioada de dublă facturare ar fi fost între 26 iulie şi 31 decembrie 2012. În urma scandalului cu privire la dubla-facturare a certificatelor verzi, ANRE a luat decizia să reducă tarifele practicate de Enel Muntenia pentru furnizarea energiei electrice cu numai 1,3 la sută. Asta, deşi procurorii au constatat că, la nivelul ANRE, existau discuţii legate de reducerea cu 6%.

Potrivit ExpertForum pe factura de gaze nu poţi vedea individual cât anume e preţul energiei şi tariful de distribuţie, de înmagazinare, de transport pe care le plăteşti efectiv. Ele se pot găsi în alte ordine ANRE, în care sunt trecute tarifele reglementate pentru fiecare companie de distribuţie. Nu vei vedea prea clar, de pildă, că în 2014 ţi-au crescut tarifele de distribuţie cu 30-40% o creştere de care nu se discută, când vorbim de majorarea preţurilor pentru gaze, că vorbim doar de liberalizare, nu şi de celelalte părţi din preţ. Nu înseamnă că pentru această creştere a tarifelor de distribuţie nu există explicaţii legitime (inflaţie nerecunoscută anterior, reducerea consumului care înseamnă tarif mai mare de distribuţie pe unitatea de consum pentru recuperarea costurilor fixe etc).

Scandalul ApaNova

La jumătatea lui septembrie 2015, mai mulţi directori de la Apa Nova au ajuns în faţa procurorilor DNA Ploieşti. Au fost audiaţi, ca martori, în dosarul de trafic de influenţă, în care este vizată compania.

Procurorii spun că, între 2008 şi 2015, Ovidiu Semenescu – reprezentant neoficial în România al intereselor grupului VEOLIA Franţa, Vlad Moisescu – fost trezorier al PNL, şi Costin Berevoianu – fost şef al Regiei de Apa-Canal a Capitalei, şi-ar fi folosit influenţa pe care o aveau la reprezentanţii unor instituţii publice în beneficiul unor societăţi din Grupul de firme VEOLIA.În schimbul influenţei, ar fi primit mai multe contracte fictive de la o companie din grupul Veolia. Cele mai importante legături ale celor trei ar fi fost, spun procurorii, în consiliul local al Municipiului Bucureşti.

Distribuitorii de gaze naturale

Consiliul Concurentei a sancționat cu amenzi în valoare totală de 920.069 lei (aproximativ 207.690 euro) 10 companii din domeniul gazelor naturale pentru încheierea unei ințelegeri anticoncurențiale, se arată într-un comunicat de presă. Din inițiativa distribuitorului de gaze WIROM, companiile, 9 executanți de lucrări în domeniu, au participat la o înțelegere având ca obiect stabilirea unui preț unic pentru instalațiile standard de utilizare. WIROM este un mic distribuitor de gaze din sudul Romaniei și este controlat de Gazprom prin furnizorul de gaze Wintershall (WIEE). WIROM deservește câteva localități din județele Giurgiu și Teleorman. Contractele dintre distribuitorul de gaze și executanții de lucrări conțineau clauze anticoncurențiale prin care se stabilea un preț fix pentru realizarea instalațiilor de utilizare. În acest fel, beneficiarii lucrărilor, respectiv consumatorii, plăteau, nejustificat, un preț mult mai mare, față de cel practicat înaintea înțelegerii”, a declarat Bogdan Chiritoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Patru companii (MeliorstaL, Metalica Prod, Miral Instal Company și SC TMG Conprest) au recunoscut participarea la înțelegerea anticoncurențială și au beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.

La stabilirea sancțiunilor, Consiliul Concurenței a ținut cont de faptul că, la momentul înțelegerii, legislația în domeniul gazelor prevedea că distribuitorul era singurul care putea aviza realizarea lucrărilor conexe. Odată cu modificarea legii (123/2012), această piață s-a liberalizat, iar avizarea acestor lucrări poate fi facută de orice persoană fizică sau juridică autorizată de ANRE.

Cum ar funcționa această instituție ?

În primul rând, această instituție ar trebui să fie independentă, atît din punct de vedere organizațional (să nu fie în subordinea vreunei instituții a statului) dar și financiar (să se autofinanțeze, neprimiind subvenții de la bugetul statului sau de la companii).

Instituția ar trebui să ofere un mijloc eficient, independent, imparțial și cu costuri reduse (spre exemplu: serviciul poate fi oferit gratuit consumatorilor casnici) de soluționare a litigiilor dintre consumatori și companii, în afara instanțelor.

Spre exemplu, dar fără limitare la acestea, Ombudsman-ul pentru Energie ar putea soluționa dispute legate de:

  • Factura la energie
  • Activitatea de distribuție a energiei de către companii
  • Alegerea de către consumator a furnizorului de energie
  • Sistemul de contorizare a energiei
  • Întreruperea furnizarii de energie (pene, sistare, etc)
  • Certificate verzi, co-regenerare, eficiență energetică

Ca atribuții ale ombudsmanului putem menționa:

  • activitatea de înregistrare a petițiilor
  • analizarea și pronunțarea cu privire la admisibilitatea petiției sau plângerii
  • anchetele cu privire la plângerile admisibile
  • medierea soluționării pe cale amiabilă
  • efectuarea propriilor anchete
  • informarea anuală

Rămân desigur multe aspecte de stabilit precum forma de organziare, modul de functțonare, finanțarea, rezolvarea disputelor, sanctțonarea faptelor constatate etc, însă avem la îndemână o serie de exemple de bune practici în domeniul respectiv.

Marea Birtanie

Spre deosebire de România, în Regatul Unit piața este mult mai flexibilă, mai competitivă, ceea ce reprezintă un avantaj pentru client. Felul în care sunt tratați clienții se ridică la un anumit nivel și e o adevărată luptă pentru a-i face să fie clienții tăi și a-i păstra. Asta se vede din felul în care sunt scrise și trimise facturile, dar și din felul în care se comunică între companie și cei care plătesc facturile.

Dacă nivelul decustomer service nu vă satisface și ați încercat de mai multe ori să rezolvați problema pe care o aveți cu firma furnizoare, pe cale amiabilă, fără rezultat, atunci puteți face plângere laEnergy Ombudsman. Aceasta este o instituție independentă care are rolul de a regla piața de energie și eventualele probleme care apar între furnizori și clienți.

Pepagina de internet a acestui organism puteți găsi informații dspre cum trebuie să procedați când aveți o problemă cu compania de energie. Este foarte important să păstrați o copie a plângerii făcute de dumneavostră către aceștia, aceasta fiind dovada că ați scris și ați explicat ce vă nemulțumește.

Fiecare plângere pe care o faceți și care nu este rezolvată de compania furnizoare în termen de opt săptămâni, ajunge în atenția Energy Ombudsman. Aceasta este procedura de lucru, potrivit legii. Evident că nicio firmă nu își dorește să aibă multe plângeri făcute către această instituție. Pe lângă atingerea reputației, pentru fiecare caz trebuie să plătească câte 400 de lire, un fel de penalizare că nu au putut remedia situația.

Cel mai bine este să reușiți rezolvarea nemulțumirilor dumneavosatră cu furnizorii de comun acord, însă este important să vă cunoașteți drepturile și să acționați în consecință.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro