Evaluarea Nationala 2015 Incep inscrierile absolventilor de clasa a VIII-a la examene. Care sunt regulile de anul acesta
Absolventii claselor a VIII-a se inscriu, incepand de astazi, la Evaluarea Nationala 2015. Elevii au la dispozitie 3 zile, pana pe 17 iunie, pentru a se inscrie la examenele de la finalul gimnaziului. Probele se vor desfasura saptamana viitoare, iar primele rezultate vor fi afisate pe 26 iunie. Dupa fiecare proba scrisa, comisiile din scoli trebuie sa verifice, prin sondaj, inregistrarile audio-video din salile de examen.
Potrivit calendarului Evaluarii Nationale 2015, elevii de clasa a VIII-a au terminat scoala vineri, 12 iunie. Incepand de astazi, 15 iunie, si pana miercuri, 17 iunie, absolventii de gimnaziu trebuie sa se inscrie la Evaluarea Nationala. Inscrierea se face la scoala pe care a absolvit-o candidatul si se inscriu elevii care au terminat anul acesta clasa a VIII-a, dar si absolventi din seriile anterioare care nu au sustinut pana acum examenele.
Examenele incep peste o saptamana – luni, 22 iunie, cand se va desfasura proba scrisa la Limba si literatura romana. A doua zi, marti 23 iunie, este proba scrisa la Limba si literatura materna, iar miercuri – 24 iunie – elevii au ultimul examen, cel la Matematica.
Primele rezultate vor fi afisate vineri, 26 iunie, pana la ora 16:00. In aceeasi zi, absolventii de gimnaziu nemultumiti de note pot sa depuna contestatii, pana la ora 20:00. Rezultatele finale, dupa solutionarea contestatiilor, vor fi afisate marti, 30 iunie.
Calendar Evaluarea Nationala 2015
13 iunie 2015Incheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
15-17 iunie 2015Inscrierea la Evaluarea Nationala
22 iunie 2015Limba si literatura romana – proba scrisa
23 iunie 2015Limba si literatura materna – proba scrisa
24 iunie 2015Matematica – proba scrisa
26 iunie 2015Afisarea rezultatelor (pana la ora 16)
26 iunie 2015Depunerea contestatiilor (orele 16 – 20)
27 – 29 iunie 2015Rezolvarea contestatiilor
30 iunie 2015Afisarea rezultatelor finale dupa contestatii
Noutatea de la Evaluarea Nationala 2015: Inregistrarile audio-video din salile de examen vor fi verificate, prin sondaj, dupa fiecare proba
O premiera a examenelor din acest an este verificarea, prin sondaj, dupa fiecare examen, a inregistrarilor audio-video din salile in care elevii au sustinut probele. Regula a fost introdusa si pentru examenele de Bacalaureat de anul acesta.
Metodologia prevede ca, „in cazul in care, la verificarea prin sondaj, se constata nereguli, fraude sau tenative de frauda ori in cazul in care exista sesizari privitoare la nereguli, fraude sau tenative de frauda, verificarea se face pentru inregistrarile din toate salile de examen din scoala respectiva”.
Daca in urma verificarii inregistrarilor se constata nereguli, comisia din scoala trebuie sa ia masurile care se impun, care pot merge pana la „acordarea notei 1 (unu) pentru frauda sau tentativa de frauda”.
Ce se schimba in programa de examene
Ministerul Educatiei a modificat in august 2014 si programa de examen la Limba si literatura romana si la Matematica. Sursa
Noua programa de examen la Limba si literatura romana introduce printre cunostintele evaluate trasaturile specifice genuluidramatic „in opere literare studiate sau in texte la prima vedere” (in fosta programa erau specificate doar genurile epic si liric), trasaturile speciilor literare romanul, doina populara, balada populara, pe langa schita, basmul popular, pastelul, fabula si nuvela, care erau trecute si in programa veche.
In plus fata de vechea programa de examen, apar: „semne de punctuatie: punctul, virgula, doua puncte, ghilimelele, linia de dialog, semnul intrebarii, semnul exclamarii, cratima, punctul si virgula, linia de pauza; – semne ortografice: cratima, punctul;” Amintim ca, in ultimii ani, au fost frecvente cerintele de tipul: „explica rolul virgulei in secventa…” / „Explica rolul semnului exclamarii in secventa…”
Elevilor li se poate cere la examen „redactarea unor texte argumentative (sustinerea preferintelor si a opiniilor)„, se arata in noua programa. [Si aceasta cerinta este una des intalnita in subiectele ultimilor ani. De exemplu: „Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte in care sa-ti prezinti opinia despre semnificatia mesajului…” – cerinta in subiectele din 2014 – n.red.] (Sursa)
Programa de examen prevede ca elevii trebuie sa cunoasca pentru Evaluarea Nationala si „propozitia subordonata circumstantiala conditionala, concesiva, consecutiva„.
In consecinta, toata programa scolara pentru clasa a VIII-a devine programa de examen pentru Limba si literatura romana valabila la Evaluarea Nationala 2015.
Pe scurt, in plus fata de anii trecuti, Ministerul introduce in programa de examen urmatoarele:
- speciile literare: romanul, balada
- genul dramatic
- propozitia subordonata circumstantiala conditionala;
- propozitia subordonata circumstantiala concesiva;
- propozitia subordonata circumstantiala consecutiva. (Sursa)
Noua programa de examen la Matematica are in vedere adaptarea limbajului matematic la situatii concrete, aducand o abordare similara celei din testele internationale (de genul PISA). (Sursa)
Lista lucrurilor interzise: Cu ce nu au voie sa intre in examen elevii si profesorii
Profesorii asistenti din salile de examen NU au voie sa intre cu telefoane mobile sau mijloace electronice de calcul sau de comunicare. Profesorilor le este interzisa intrarea in salile de examen si cu ziare, carti sau reviste. Ei trebuie sa puna telefoanele si celelalte materiale cu care nu au voie in examen intr-o punga, cu un biletel pe care isi noteaza numele, care va fi pastrata intr-o sala special stabilita pentru depozitarea obiectelor personale. Regulile au fost introduse prin Ordinul nr. 4.431 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2014-2015, semnat de Remus Pricopie.
Ordinul prevede ca vor fi camere functionale de supraveghere video si audio in clasele de examen, in salile in care se descarca si se multiplica subiectele, precum si in salile in care se evalueaza si depoziteaza lucrarile scrise ale elevilor.
Comisiile de examen sunt obligate sa verifice aceste inregistrari audio-video, prin sondaj, dupa fiecare proba scrisa. In cazul in care aceasta verificare scoate la lumina nereguli, fraude sau tentative de frauda, dar si in cazul in care exista sesizari privitoare la nereguli, comisia trebuie sa verifice inregistrarile audio-video din toate salile de examen din acea scoala. In cazul in care un elev este prins astfel ca a copiat, el primeste nota 1.
Cu ce NU au voie elevii sa intre in examen: candidatilor de la Evaluarea Nationala 2015 le este interzisa intrarea in salile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacose, posete. De asemenea, li se interzice absolventilor de gimnaziu sa aiba asupra lor, „in obiectele de imbracaminte sau incaltaminte, in penare si altele asemenea sau in bancile in care sunt asezati in salile de examen, orice fel de lucrari: manuale, carti, dictionare, culegeri, formulare, memoratoare, notite, insemnari, rezumate, ciorne sau lucrari ale altor candidati”.
Elevii NU au voie sa intre in examen nici cu telefoane mobile, casti sau orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare, ce permite conectarea la internet si la retelele de socializare, care ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, pentru realizarea calculelor sau pentru comunicarea intre candidati si cu exteriorul.
Candidatii de la examen NU au voie sa vorbeasca intre ei sau cu exteriorul, sa copieze, sa transmita materiale care permit copiatul sau sa schimbe intre ei foi din lucrare, ciorne, notite sau alte materiale.
Elevii care incalca aceste reguli sunt eliminati din examenul respectiv si primesc nota 1 pe lucrare, indiferent daca au copiat sau au incercat sa copieze, indiferent daca au folosit sau nu materialele interzise cu care au fost prinsi si indiferent daca aceste copiute/telefoane au fost introduse de ei in sala de examen sau de alti candidati.
Regulile de examen – ce prevede metodologia
Evaluarea Nationala pentru elevii clasei a VIII-a este un examen national, care evalueaza competentele pe care le-au dobandit elevii in invatamantul gimnazial. Evaluarea Nationala se desfasoara in fiecare an, intr-o singura sesiune.
In cadrul evaluarii, absolventii claselor a VIII-a sustin examene la urmatoarele materii:
- Limba si literatura romana
- Limba si literatura materna – pentru elevii care apartin minoritatilor nationale si care au urmat cursurile gimnaziale in limba materna
- Matematica
Subiectele de examen au un nivel mediu de dificultate, respecta programa de examen si au ca timp de rezolvare 2 ore.
Evaluarea Nationala 2015 se desfasoara conform Metodologiei din 2010.
Elevii sunt asezati in salile de examen cate unul in banca, in ordine alfabetica. Examenele incep la ora 9:00, moment in care in fiecare sala de examen se deschid plicurile sigilate cu varianta de subiecte multiplicata. Elevii trebuie sa fie in sali pana cel tarziu la ora 8:30. Durata fiecarui examen este de 120 de minute, din momentul in care fiecare elev a primit subiectele.
In fiecare sala, elevii sunt supravegheati de doi asistenti – care sunt profesori de alta specializare decat cea la care absolventii dau examen. Unul dintre asistenti sta in fata clasei, celalalt in spatele clasei si raspund de asigurarea ordinii si a linistii in sala, se arata in metodologie. Asistentii au obligatia sa sesizeze presedintele comisiei de examen, daca observa incalcari ale regulilor.
Fiecare elev primeste o coala de hartie pe care trebuie sa isi scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea in care sunt trecute in actul de identitate. Candidatii primesc atatea coli si ciorne marcate cu stampila scolii cate le sunt necesare.
Membrii comisiei si profesorii asistenti NU au voie sa modifice subiectele sau baremele si nici sa le dea elevilor indicatii de rezolvare a cerintelor.
Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate sa intre in sala de examen. Cei care nu se afla in sala isi pierd dreptul de a mai sustine Evaluarea Nationala in aceasta sesiune.
Pentru rezolvarea subiectelor, elevii au voie sa foloseasca numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru realizarea schemelor si desenelor – creion negru. La examenul de la Matematica, elevii pot sa foloseasca instrumente de desen. In schimb, li se interzice acestora sa foloseasca mijloace de calcul.
Elevii care vor sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit, cu o linie orizontala. In cazul in care unii elevi vor sa isi transcrie lucrarea, fara sa depaseasca limita de timp de 2 ore, acestia primesc alte coli de examen – lucru consemnat de catre profesorii asistenti in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise.
Dupa ce isi incheie lucrarile, elevii numeroteaza foile sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini (de exemplu, sub forma 3/5, daca elevul numeroteaza pagina a treia si a scris in total cinci pagini). Predau apoi lucrarile asistentilor si semneaza pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini.
Elevii trebuie sa predea lucrarile la terminarea celor 120 de minute de examen, fiind interzisa depasirea timpului.
In cazul in care un candidat refuza sa predea lucrarea, asistentii consemneaza acest lucru in procesul verbal si atrage eliminarea elevului din examen. Candidatul nu va mai putea participa la probele urmatoare.
Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in scoala.
La finalul examenului, asistentii predau sub semnatura lucrarile catre presedintele si membrii comisiei.
Evaluarea lucrarilor se face de doi profesori, care lucreaza obligatoriu in sali separate. In cazul in care diferenta dintre notele date de catre cei doi evaluatori este de cel mult 1 punct, nota finala este media aritmetica a acestora, cu doua zecimale, fara rotunjire. Daca diferenta de note este mai mare de 1 punct, lucrarea este recorectata de alti doi profesori evaluatori, stabiliti de presedintele comisiei, iar nota acordata de acestia este nota finala.
Metodologia „interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la elevi, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul elevilor, fonduri care au ca destinatie asigurarea meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unitatile de invatamant sau din centrele zonale de evaluare.”
Descarca de mai jos modelele de subiecte si baremele pentru Evaluarea Nationala 2015 (Sursa):
Limba si literatura romana – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura romana – Barem
Matematica – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura germana materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura germana materna – Barem
Limba si literatura italiana materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura italiana materna – Barem
Limba si literatura maghiara materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura maghiara materna – Barem
Limba si literatura rromani materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura rromani materna – Barem
Limba si literatura sarba materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura sarba materna – Barem
Limba si literatura slovaca materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura slovaca materna – Barem
Limba si literatura ucraineana materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura ucraineana materna – Barem
Rezultatele Simularilor de Evaluare Nationala 2015: Peste 50% dintre elevi au luat medii peste 5
Elevii de clasa a VIII-a au sustinut anul acesta, pentru al doilea an consecutiv, o simulare la nivel national a examenelor de Evaluare Nationala. La simularea tuturor probelor de examen au participat180.442 de elevi (96,17%), fata de prezenta de 94,7% anul trecut. Rezultatele simularilor au fost urmatoarele: 91.445 de elevi (50,68%) au obtinut medii peste 5. In urma cu un an, 48,83% dintre elevi au obtinut medii peste 5.
Pe judete, cele mai ridicate procente de medii peste 5 la simulari s-au inregistrat in:
- Bacau: 68,56 (rata prezenta – 99,47%)
- Bucuresti: 64 (rata prezenta – 95,03%)
- Giurgiu: 63,8 (rata prezenta – 92,05%)
- Bihor: 61,8 (rata prezenta – 90,36%)
Cele mai slabe rezultate la simulare (rate de „promovare” sub 40%) s-au inregistrat in judetele:
- Caras-Severin: 36,27%
- Vaslui: 38,55%
- Tulcea: 39,89%
- In aceste judete prezenta a fost, in medie, de aproximativ 95%. (Sursa)
Rezultatele Evaluarilor Nationale din ultimii 11 ani
Numarul elevilor cu note peste 5 in anii 2004 – 2014 a fost (Sursa):
- 2014 – 71,12%
- 2013 – 75,89% / Al doilea an cu camere video, primul cu acuzatii ca subiectele sunt simple
- 2012 – 66,12% / Primul an in care au fost introduse camere video la evaluare
- 2011 – 81,79%
- 2010 – 85,97%
- 2009 – 88,90%
- 2008 – 89,93%
- 2007 – 77,96%
- 2006 – 67,16%
- 2005 – 62,39%
- 2004 – 71,38%
Descarca de mai jos toate documentele ce reglementeaza organizarea Evaluarii Nationale 2015:
Media de admitere la liceu se calculeaza astfel: 75% Evaluarea Nationala, 25% media generala de absolvire a gimnaziului. Sursa si detalii
Citeste si: