Sari direct la conținut

Universitatile fara BAC Mircea Miclea: Nu se intampla nicaieri in Europa. Orice universitate care accepta astfel de oportunitati false arata ca este universitate neperformanta

HotNews.ro
Mircea Miclea, Foto: AGERPRES
Mircea Miclea, Foto: AGERPRES

Este o premiera si in Romania, si in Europa, ca o universitate sa primeasca absolventi fara Bacalaureat si apoi sa le poata recunoaste creditele obtinute la aceste colegii in cadrul unor programe universitare, dupa ce tinerii isi iau diploma de BAC. Avertismentul vine de la Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, care a declarat pentru HotNews.ro ca “aceste colegii trebuie centrate pe practica, pe partea tehnica, ceea ce nu este caracteristic mediului universitar. (…) Practic, nici beneficiarii nu vor obtine altceva decat o diploma fara acoperire”. Mircea Miclea a explicat pentru HotNews.ro care sunt efectele admiterii fara Bacalaureat in universitate.

  • “Orice universitate care accepta astfel de oportunitati false arata ca este universitate neperformanta si, mai devreme sau mai tarziu, va fi tratata ca atare si de comunitatea universitara din tara, si de comunitatea universitara din Europa”

Ministerul Educatiei a publicat in urma cu o saptamana, in Monitorul Oficial, metodologia de care universitatile mai aveau nevoie pentru a incepe efectiv sa inscrie la cursuri tineri fara diploma de Bacalaureat. Metodologia prevede ca absolventii de liceu fara BAC pot fi inscrisi de universitati in colegii – care sunt structuri fara personalitate juridica infiintate de universitati. Unele universitati private au anuntat deja ca, daca un cursant ia bacalaureatul dupa primul an de colegiu, il trec direct in anul II de Facultate. Admiterea fara diploma de Bacalaureat la Universitati este consecinta Ordonantei de Urgenta nr. 49/2014, prin care Guvernul Ponta a modificat din temelii in aceasta vara legea educatiei nationale.

Contactat de HotNews.ro, Mircea Miclea – fost ministru al Educatiei, fost presedinte al comisiei prezidentiale pentru educatie care a elaborat legea educatiei nr. 1/2011, psiholog si profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai – a explicat care sunt efectele acestei decizii.

Rep: Este o premiera pentru invatamantul universitar romanesc, de dupa 1990, sa primeasca absolventi fara bacalaureat?

Mircea Miclea: Este o premiera. Este prima data cand universitatile dau acces unor absolventi de liceu fara Bacalaureat sa acceada la cursuri in cadrul universitatii, chiar daca ele nu sunt de nivel universitar. Insa pericolul este urmatorul: universitatile, in baza autonomiei universitare si a acestei metodologii, sunt responsabile de organizarea si functionarea acestor colegii si pot sa recunoasca creditele sau examenele pe care un student le-a obtinut la aceste colegii in cadrul unor programe universitare, dupa ce ei isi iau diploma de Bacalaureat. Aici este o mare problema. Practic, este clar ca aceasta masura a fost luata pentru a favoriza fabricile de diplome, in primul rand, si universitatile neperformante, imediat dupa aceea, indiferent daca sunt de stat sau particular. Acestea, neavand destui studenti din cauza crizei demografice si din cauza examenului de bacalaureat, au acum noi studenti.

Nu era nevoie sa se organizeze aceste colegii deloc in interiorul universitatilor, pentru ca ele se puteau organiza ca inainte.

Aceste colegii trebuie centrate pe practica, pe partea tehnica, ceea ce nu este caracteristic mediului universitar. Deci amplasarea lor in mediul universitar este o premiera a invatamantului in Romania si este daunatoare calitatii invatamantului din Romania. Practic, nici beneficiarii nu vor obtine altceva decat o diploma fara acoperire. Ei nu vor obtine competente. Competentele acestea se obtin in scolile postliceale asociate economiei. Este o premiera din pacate negativa.

Rep: In Europa mai exista astfel de colegii in cadrul universitatilor, pentru tineri fara examenul de final de liceu?

Mircea Miclea:Organizarea de cursuri pentru absolventii de liceu fara diploma de bacalaureat in interiorul universitatilor, care apoi pot sa le emita diploma, este o chestiune care nu se intampla nicaieri in Europa. Universitatile anume se tin departe de asa ceva, ca isi pastreze prestigiul.

Rep: Certificatele pe care le vor emite colegiile tinerilor fara Bacalaureat vor avea numele universitatii, avand in vedere ca aceste colegii nu vor avea personalitate juridica?

Mircea Miclea:Inevitabil va avea numele universitatii certificatul de calificare profesionala. Senatele universitare vor decide organizarea si functionarea acestui sistem, deci ele isi asuma aceasta responsabilitate, in consecinta ele vor trebui sa apara pe antetele acelor certificate.

Practic, conform legislatiei, un certificat de calificare arata competentele tale intr-o ocupatie, ocupatii clasificate conform COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania) si un certificat de calificare te face sa fii legal indreptatit sa practici ocupatia respectiva. Certificatul nu are valoare academica. Dar nici nu sunt interesate universitatile de asta, din moment ce le pot recunoaste examenele. Dupa ce cursantii de la colegiu au luat Bacalaureatul, universitatile pot sa le recunoasca, in principiu, toate cursurile facute anterior. Asta este o pervertire a sistemului universitar romanesc.

Beneficiarii vor primi inca o diploma fara acoperire. Ei ar trebui sa fie primii care sa reactioneze la aceasta falsa oportunitate, pentru ca li se iau banii si le sa da un certificat care nu are acoperire pe competente reale.

Este o premiera si in Europa.

Rep: Care credeti ca vor fi efectele acestei decizii?

Mircea Miclea:1. Se perverteste sistemul universitar romanesc si se reduce credibilitatea lui. Daca cineva il priveste din afara, vede ca in interiorul sistemului universitar din Romania poti sa desfasori activitati fara diploma de bacalaureat, ceea ce arunca o urma de indoiala asupra credibilitatii sistemului.

2. Este o nedreptate pentru cei care sunt in universitate pe baza unei diplome de bacalaureat. In loc sa stimulezi prin aceasta masura invatarea si performanta, dimpotriva premiezi delasarea si lipsa de interes pentru pregatirea profesionala. Este un premiu pentru cei care nu sunt performanti.

3. Se prelungeste obiceiul universitatii romanesti de a da diplome care nu au acoperire pe competente, adica pe cunostinte, deprinderi si atitudini care te ajuta sa rezolvi probleme.

Nu vad decat consecinte negative.

Am vazut interpretarea ca de fapt colegiul acesta ii confera elevului o sansa in plus. Este fals, este o iluzie. Acest curs se putea face prin scolile postliceale deja existente. De fapt, asta este modificarea pe care o aduce legea: li s-a dat posibilitatea universitatilor sa desfasoare ele postliceale, ca sa le salvam. Este o masura de salvare a unor universitati falimentare. Orice universitate care accepta astfel de oportunitati false arata ca este universitate neperformanta si, mai devreme sau mai tarziu, va fi tratata ca atare si de comunitatea universitara din tara, si de comunitatea universitara din Europa.

Nu va fi nicio reactie din partea Consiliului National al Rectorilor, care este una dintre cele mai conservatoare institutii din tara asta, unde rezolutiile sunt dictate de majoritate, care este o majoritate mediocra. Sigur ca Ministerul Educatiei se prevaleaza in aceasta decizie de pozitia Consiliului National al Rectorilor. Ministerul isi poate legitima orice decizie prin acest consiliu, pentru ca este o majoritate mediocra care va sustine mereu decizii care nu favorizarea performanta, ci mediocritatea. De altfel, Ministerul s-a gandit din timp, a premeditat: facem un consiliu format din cine stim noi, care va face ce stim noi.

Informatii de context

Admiterea fara diploma de Bacalaureat la Universitati este consecinta Ordonantei de Urgenta nr. 49/2014, prin care Guvernul Ponta a modificat din temelii in aceasta vara legea educatiei nationale. Aceasta Ordonanta – pe care Avocatul Poporului este asteptat de 2 luni sa decida daca o trimite sau nu spre verificare la Curtea Constitutionala – prevede, printre altele, pregatirea elevilor fara Bacalaureat la universitate, in colegii.

Ordonanta spune ca organizarea colegiilor care ii vor primi pe tinerii fara Bacalaureat se face conform unei metodologii. Metodologia – practic ultimul act necesar pentru infiintarea acestor colegii pentru tinerii fara BAC – a fost publicata in Monitorul Oficial marti, 9 septembrie. De acum, universitatile au liber sa primeasca tinerii fara diploma de Bacalaureat. In plus, unele universitati private au anuntat deja ca, daca un cursant ia bacalaureatul dupa primul an de colegiu, il trec direct in anul II de Facultate.

Aceasta posibilitate de echivalare a studiilor facute de cursantii fara Bacalaureat este prevazuta de Legea Educatiei, care la articolul 44 alin. (10) spune urmatoarele: “Creditele pentru educatie si formare profesionala obtinute in invatamantul postliceal pot fi recunoscute pentru absolventii cu diploma de bacalaureat de catre universitati, in baza deciziilor senatului universitar, ca unitati de credite de studii transferabile pentru nivelul licenta”. Ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a declarat in urma cu o zi la TVR ca „pentru a pune in practica acel articol, ar trebui sa existe o metodologie” si a sustinut ca nu va face o astfel de metodologie „pana nu intelegem foarte clar ce credite se echivaleaza”. Legea Educatiei Nationale nu prevede insa necesitatea niciunei metodologii pentru a pune in practica echivalarea.

Criticata de cateva universitati si de studenti, OUG nr. 49/2014 a fost apreciata “pozitiv” de catre Consiliul National al Rectorilor din Romania, care a sustinut ca “reprezinta o abordare moderna, capabila sa permita o dezvoltare graduala a sistemului de educatie”. Amintim ca ordonanta de urgenta care introduce Universitatea fara Bacalaureat le da rectorilor posibilitatea de a sta in functii „pe viata”, elimina total incompatibilitatea rector-parlamentar, acorda invatamantului superior finantare suplimentara prin introducerea, pe bani de la stat, a anului pregatitor la facultate pentru elevii fara BAC.

Tot prin aceasta OUG, universitatile vor putea organiza programe de doctorat si la frecventa redusa, universitatile particulare vor putea fi infiintate si de persoane fizice, in mana carora se intoarce tot patrimoniul universitatii dobandit inclusiv prin taxe de la studenti daca fondatorii cer desfiintarea, universitatile private nu mai trebuie sa respecte legea in atributii, mandate si structura. Vezi aici cine sunt membrii Consiliului National al Rectorilor din Romania

Citeste aici continutul integral al Metodologiei-cadru privind organizarea si functionarea invatamantului tertiar nonuniversitar, organizat la nivelul colegiilor din cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate, in anul scolar 2014-2015

Ce spune Guvernul Ponta

Guvernul Ponta sustine ca nu se poate intra la facultate fara Bacalaureat. Primele declaratii ale ministrului Educatiei, Remus Pricopie, ministrului delegat pentru Invatamant Superior, Mihnea Costoiu, si premierului Victor Ponta s-au centrat pe diferenta: colegiu-facultate-universitate si au intarit faptul ca absolventii de liceu fara Bacalaureat se pot inscrie in colegii infiintate de universitati, nu in facultati.

Un alt argument al membrilor executivului a fost ca Ordonanta de Urgenta nr. 49/2014 (primul act care prevede admiterea in universitati a tinerilor fara BAC) si Metodologia-cadru privind organizarea si functionarea invatamantului tertiar nonuniversitar „nu permit accesul fara Bacalaureat la studiile superioare”.

Unele universitati private au anuntat, insa, ca tinerii cursanti din colegii pot fi trecuti direct in anul II de Facultate, daca isi obtin diploma de Bacalaureat dupa ce au intrat in colegiu. Acestea si-au intemeiat anunturile pe articolul 44 aliniatul 10 din Legea Educatiei:

„Creditele pentru educatie si formare profesionala obtinute in invatamantul postliceal pot fi recunoscute pentru absolventii cu diploma de bacalaureat de catre universitati, in baza deciziilor senatului universitar, ca unitati de credite de studii transferabile pentru nivelul licenta”.

In urma cu o zi, duminica, 14 septembrie, ministrul Remus Pricopie a declarat la TVR ca “dl. ministru Funeriu cu legea 1 a prevazut un astfel de articol, nu noi – cel cu echivalarea. Pentru a pune in practica acel articol, ar trebui sa existe o metodologie. Eu nu voi face un astfel de demers pana nu intelegem foarte clar ce credite se echivaleaza”. Legea educatiei nu prevede, insa, ca este nevoie de o metodologie pentru realizarea efectiva a echivalarilor.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro