Rectorii saluta posibilitatea de a conduce pe viata universitatile de stat: O abordare moderna, capabila sa permita o dezvoltare graduala a sistemului de educatie
Consiliul National al Rectorilor din Romania „apreciaza pozitiv aspectele incluse in OUG nr.49/2014″”. Schimbarile aduse legii educatiei „reprezinta o abordare moderna, capabila sa permita o dezvoltare graduala a sistemului de educatie”, sustine Consiliul, condus pana in urma cu un an de Ecaterina Andronescu. De asemenea, rectorii isi exprima aprecierea pentru colaborarea pe care au avut-o cu ministrul delegat Mihnea Costoiu „in procesul de elaborare al OUG” si isi exprima „ingrijorarea” cu privire la criticile care au fost aduse acestor modificari.
- Amintim ca ordonanta de urgenta promovata de Guvernul Ponta le da rectorilor posibilitatea de a sta in functii „pe viata”, elimina total incompatibilitatea rector-parlamentar, acorda invatamantului superior finantare suplimentara prin introducerea, pe bani de la stat, a anului pregatitor la facultate pentru elevii fara BAC
- Tot prin aceasta OUG universitatile vor putea organiza programe de doctorat si la frecventa redusa, universitatile particulare vor putea fi infiintate si de persoane fizice, in mana carora se intoarce tot patrimoniul universitatii dobandit inclusiv prin taxe de la studenti daca fondatorii cer desfiintarea, universitatile private nu mai trebuie sa respecte legea in atributii, mandate si structura
Guvernul Ponta a adoptat in urma cu o saptamana o Ordonanta de urgenta care aduce 97 de modificari la Legea Educatiei Nationale. Luni, 30 iunie, „Ordonanta de urgenta nr. 49/2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative” a fost publicata in Monitorul Oficial. OUG prevede, printre altele, organizarea unei a treia sesiuni de BAC, pregatirea elevilor fara bacalaureat la facultate – cu finantare de la stat, crearea modalitatii ca rectorii de la stat sa fie in functie pe viata, posibilitatea ca o persoana fizica sa fondeze o universitate in mainile careia sa se intoarca apoi patrimoniul acesteia, reintroducerea doctoratului la frecventa redusa.
Ordonanta care decapiteaza intreaga Lege a Educatiei Nationale din 2011 a fost aspru criticata de fostul ministru al Educatiei, Mircea Miclea, iar studentii au cerut demisia ministrului pentru Invatamant Superior, Mihnea Costoiu, „pentru dezastrul din sistem cauzat de schimbari legislative demne de tarile din lumea a treia”.
Citeste mai jos comunicatul integral al Consiliul National al Rectorilor din Romania si vezi cine conduce institutia
„Consiliul National al Rectorilor din Romania, in calitate de reprezentant al mediului universitar si partener de dialog al Ministerului Educatiei Nationale, apreciaza pozitiv aspectele incluse in OUG nr.49/2014 de modificare a Legii 1/2011, in mod deosebit cu privire la facilitarea posibilitatilor de dezvoltare a activitatii universitatilor romanesti, de intarire a autonomiei universitare, de flexibilizare a deciziilor, precum si de consolidare a statutului institutional al universitatilor romanesti.
Dorim in acest context, cu titlu de exemplu, sa apreciem prevederea conform careia cifra de scolarizare a universitatilor poate fi marita pentru studentii straini, intr-o limita bine definita. Masura ofera deschidere universitatilor romanesti si poate reprezenta un fundament solid pentru dezvoltarea dimensiunii internationale a sistemului universitar romanesc. Definirea clara a mobilitatilor academice interne si internationale, ca fiind un drept al studentilor si doctoranzilor, institutionalizarea functionala a centrelor de orientare si consiliere in cariera, precum si alte prevederi ale OUG 49/2014, constituie solutionarea unor probleme cu care se confrunta de o buna perioada de timp universitatile romanesti, venind astfel in intampinarea nevoilor studentilor.
Departe de a fi o raritate in peisajul academic international, organizarea de doctorate in regim de frecventa redusa, reprezinta o racordare a sistemului educational romanesc la practicile internationale si asigura egalitatea de sanse in ceea ce priveste accesul specialistilor la pregatirea profesionala de inalta tinuta stiintifica conferita de studiile doctorale, in foarte multe dintre cazuri in stransa conexiune cu o cariera profesionala de succes. Prin urmare, suntem convinsi ca pregatirea doctorala poate fi realizata atat cu frecventa, cat si in conditiile unui sistem de frecventa redusa, daca acesta este organizat si tratat intr-o maniera riguroasa si serioasa, calitatea unei teze de doctorat fiind evaluata prin proceduri specifice, care raman neschimbate, competentele dobandite de absolventul de studii doctorale fiind cele care trebuie evaluate in vederea acordarii titlului, si nu forma de invatamant.
Fara a genera reducerea standardelor de calitate si de performanta in sistemul universitar, consideram ca modificarile aduse LEN reprezinta o abordare moderna, capabila sa permita o dezvoltare graduala a sistemului de educatie, generand o flexibilitate asteptata si necesara in vederea sustinerii autonomiei universitare si oferind instrumente adecvate in vederea indeplinirii misiunii asumate de catre universitatile romanesti.
Luand in considerare aspectele mentionate, ne exprimam ingrijorarea cu privire la o serie de critici neintemeiate aduse prevederilor OUG nr. 49/2014, aspecte care pot afecta grav prestigiul international al invatamantului superior romanesc, cu posibile repercursiuni (sic!) asupra recunoasterii diplomelor.Regretam in egala masura existenta acelor mesaje critice care tradeaza intentii politicianiste, demonstrand din pacate o lipsa de interes si de preocupare pentru situatia invatamantului universitar, prin necunoasterea sau prin ignorarea problemelor reale cu care se confrunta invatamantul superior.
In acest context, apreciem colaborarea Ministrului Delegat pentru Invatamant Superior, Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica cu reprezentantii universitatilor romanesti in procesul de elaborare al OUG, precum si in general, in ceea ce priveste deciziile MEN in domeniul invatamantului superior. Consideram ca modificarile aduse Legii Educatiei Nationale se constituie intr-un pas important catre crearea unui sistem educational previzibil, transparent, dar mai ales echitabil, care sa recompenseze performanta si creativitatea.
Presedinte
Prof.univ.dr. Cimpeanu Sorin Mihai
Rector, Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti
Vicepresedinti
Prof.univ.dr.Abrudan Ioan Vasile
Rector, Universitatea „Transilvania” din Brasov
Prof.univ.dr.Bondrea Ioan
Rector, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Prof.univ.dr.Darie George
Rector, Universitatea Politehnica din Bucuresti
Prof.univ.dr.Dediu – Sandu Dan
Rector, Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti
Prof.univ.dr.Dumitrescu Corina Adriana
Rector, Universitatea Crestina „Dimitrie Cantemir” din Bucuresti
Prof.univ.dr.Nastase Pavel
Rector, Academia de Studii Economice din Bucuresti
Prof.univ.dr.Folcut Ovidiu
Rector, Universitatea Romano-Americana din Bucuresti
Prof.univ.dr.Giurma Ion
Rector, Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi” din Iasi
Prof.univ.dr.Pirtea Marilen Gabriel
Rector, Universitatea de Vest din Timisoara
Prof.univ.dr.Pop Ioan Aurel
Rector, Universitatea „Babes Bolyai” din Cluj-Napoca
Prof.univ.dr. Sinescu Ioanel
Rector, Universitatea de Medicina si Farmacie „Carol Davila” din Bucuresti
Secretar General
Prof.univ.dr.Breaz Valer Daniel
Rector, Universitatea „1 Decembrie 1918″ din Alba Iulia”
Fostul ministru al Educatiei Ecaterina Andronescu a condus Consiliul National al Rectorilor din 2004 pana in 2013, iar de anul trecut este presedinte de onoare al Consiliului, potrivit EVZ.ro La alegerile de anul trecut, Danut Tiberius Epure – fostul rector al Universitatii Ovidius din Constanta care a fost retinut de procurorii Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) pentru luare de mita – a fost ales in functia de vicepresedinte al Consiliului National al Rectorilor, pozitie din care a fost suspendat dupa actiunea DNA.
Ce castiga Rectorii prin Ordonanta de Urgenta care modifica Legea Educatiei:
1. Rectorii pot ramane in functii pe viata
Ordonanta spune ca “o persoana nu poate ocupa functia de rector la aceeasi institutie de invatamant superior pentru mai mult de doua mandate succesive, complete”. Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, a explicat pentru HotNews.ro ca “daca esti la al doilea mandat si te-ai suspendat 2 zile din functia de rector, poti sa intri la al treilea mandat pentru ca nu a fost complet al doilea mandat. Faci al treilea mandat, te suspenzi iar 2 zile, candidezi a patrea oara samd. (…) Poti sa fii rector cat vrei, pentru ca este vorba de doua mandate succesive complete”. Doua persoane pot face de asemenea rocada si pot imparti functia de rector cat doresc, pentru ca OUG spune ca nu poti avea mai mult de “doua mandate succesive”.
2. Scapa total de incompatibilitatea rector-parlamentar
Prima etapa in eliminarea incompatibilitatii rector-parlamentar a fost facuta de Ecaterina Andronescu tot printr-o ordonanta de urgenta care a modificat Legea Educatiei, in decembrie 2012, cand a abrogat articolul care prevedea ca persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita concomitent si functia de rector. Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) a remarcat insa ca Guvernul Ponta a facut acum miscarea decisiva de eliminare a incompatibilitatilor.
“Avand in vedere ca textul Constitutiei prevede ca functia de parlamentar e incompatibila cu functia publica de autoritate”, OUG a specificat clar ca functiile de conducere din universitate nu sunt functii publice de autoritate.
3. Universitatile pe care le conduc vor putea inmatricula cu 10% mai mult studenti decat stabileste ARACIS ca le este capacitatea de scolarizare = Mai multi bani la universitate
Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior are printre activitati aceea de a stabili capacitatea de scolarizare a programelor de studii ale universitatilor. Adica stabileste cati studenti poate “educa” maxim o facultate. OUG prevede insa ca Ministerul Educatiei va putea suplimenta cifra de scolarizare a unei universitati, cu pana la 10% din capacitatea stabilita de ARACIS. “Este o modalitate prin care Ministerul Educatiei poate sa redistribuie resurse si locuri pentru cei catre care doreste, pentru cei loiali”, a explicat pentru HotNews.ro fostul ministru al Educatiei Mircea Miclea.
4. Rectorii universitatilor private pot sa nu respecte legea educatiei in atributii si durata mandatelor
OUG modifica articolul 227 din Legea Educatiei astfel: “Structurile universitatilor particulare si confesionale particulare, atributiile, durata mandatelor, precum si alte considerente legate de statutul acestora sunt stabilite de Carta universitara, avizata de fondatori si aprobata de senatul universitar. Deciziile in acest sens apartin universitatii”. Mircea Miclea sustine ca “asta este o greseala, pentru ca in Legea Educatiei scria ca universitatile particulare isi pot stabili structurile, atributiile, durata mandatelor ‘cu respectarea stricta a prevederilor prezentei legi’. Anume ca sa nu creez doua tipuri de organisme paralele, am zis ca trebuie sa se respecte strict prezenta lege. Ori OUG taie exact respectarea legii. Deci daca faci o universitate particulara, nu mai trebuie sa respecti prevederile actualei legi privitoare la durata mandatelor etc, decizia apartine numai universitatilor. Universitatile vor putea decide la ce varsta sa fie o persoana rector, cat e durata mandatelor, pentru ca totul e la decizia lor. Universitatile particulare pot face tot ce doresc ele”.
5. Patrimoniul universitatilor private se poate transforma intr-un business
Ordonanta de Urgenta spune si ca universitatile pot fi infiintate si de persoane fizice. “Este extrem de riscant”, avertizeaza Mircea Miclea, care explica faptul ca in Legea Educatiei Nationale “am spus ca universitatile pot fi fondate numai de fundatii sau asociatii, nu tu ca persoana fizica”. Amintim ca primii care au incercat sa modifice legea in acest sens au fost Petru Filip si Catalin Croitoru (ambii fosti parlamentari PDL, ulterior trecuti la PSD), iar Curtea Constitutionala a decis in 2012 ca modificarea Legii Educatiei Nationale care faciliteaza trecerea patrimoniului universitatilor private in mainile fondatorilor este neconstitutionala. Ulterior, in iunie 2013, Comisia pentru revizuirea Constitutiei a adoptat un amendament care prevede ca universitatile isi gestioneaza „direct si nemijlocit patrimoniul”.
Mircea Miclea a explicat ca dupa adoptarea acestei ordonante “eu, ca persoana fizica, infiintez o universitate privata, pot sa imi fac reguli fara sa tin cont de lege, din banii din taxe maresc patrimoniul, pe care nu platesc impozite in regim normal, cer desfiintarea universitatii si patrimoniul ramane al meu. Este un business extrem de bun”.
6. Universitatile au liber la organizarea de doctorate fara frecventa
Ordonanta de Urgenta stabileste ca, de acum inainte, la invatamantul superior doctoratul se poate organiza si in regim de frecventa redusa. “Daca va uitati la toti cei cu imposturi la doctorat, toti au facut doctoratul in regim de frecventa redusa. Eu am scris in legea educatiei ca doctoratul se face exclusiv in regim de zi. Atunci sansa de a frauda era mica, pentru ca asta este ceea ce faci, te duci la doctorat pentru ca ai o vocatie. Nu sa te trezesti ca esti parlamentar sau altceva si spui: ia sa imi si eu un doctorat sa mi se spuna doctor. De asta am zis ca se face doar in regim cu frecventa. Din nou se deschide poarta de a face teze de doctorat foarte proaste, pentru ca majoritatea covarsitoare a tezelor proaste sunt facute de cei de la forma de invatamant cu frecventa redusa, care nu au vocatie”, a declarat Mircea Miclea.
7. A treia sesiune de Bacalaureat – o sansa pentru fabricile de diplome sa aiba mai multi clienti
Ordonanta prevede posibilitatea organizarii unei a treia sesiuni de Bacalaureat. Textul OUG: “in cazuri temeinic justificate, se poate organiza o sesiune de bacalaureat speciala, aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale”.
8. Bani in plus de la stat catre universitati, pentru a-i pregati pe elevii care n-au luat Bacalaureatul
OUG prevede ca “pentru absolventii de liceu care nu au sustinut/nu au promovat examenul de bacalaureat national, statul poate asigura, din finantarea de baza sau din alte surse de finantare, organizarea de cursuri de pregatire pentru examenul de bacalaureat”. “Daca acesti absolventi nu au beneficiat de cursurile tot gratuite oferite de stat pana la Bacalaureat, adica de scoala, la ce bun sa le mai platesti alte cursuri? Nu vad aici deloc valoare adaugata. Cred ca ar fi fost mult mai bine sa fi fost indrumati spre scoli postliceale. Platesti aceste cursuri daca vrei neaparat cat mai multi absolventi cu Bacalaureat ca sa avem cat mai multi studenti pentru fabricile de diplome. Acesta nu este un interes dictat de piata muncii, pentru ca atunci ar fi vazut ca este o criza de muncitori cu studii medii, de absolventi de scoli postliceale”, a explicat pentru HotNews.ro Mircea Miclea.
Citeste si: