Impotriva defetismului
Reforma educaţiei a fost asasinată pe când era în plin avânt, prin ticălos ordin de ministru.
Puţine texte scrise de oameni inteligenţi m-au întristat mai mult în ultimul timp decât a făcut-o articolul d-lui Mihai Maci, De ce produce şcoala tâmpiţi?, publicat recent pe contributors.ro! Cu toate astea, paradoxal, sunt de acord cu autorul că, în mare măsură, şcoala românească produce „tâmpiţi“, atât în preuniversitar, cât şi la nivel universitar, înţelegând prin asta oameni lipsiţi de pregătire sau incompetenţi.
Ideea principală a textului este că şcoala produce ceea ce îi cere societatea a cărei parte este. Or, societatea românească de azi „nu are nicio nevoie de ceea ce ar putea produce o şcoală care şi-ar asuma menirea“. Adică nu ar avea nevoie de oameni instruiţi şi competenţi. De ce? Răspunsul d-lui Maci este că societatea noastră „nu a parcurs încă întreg drumul de la premodernitate spre modernitate“. Pe scurt, tendinţa românească spre adaptabilitatea excesivă, reţelele de influenţă, caracterul „limitat şi prea puţin diversificat“ al aceleiaşi societăţi, complacerea în expediente determină puţina rentabilitate a calităţii, efortului şi inovaţiei. Scrie d-l Maci: „O societate puţindiversificată e una care trăieşte în permanenţă în orizontul mai răului. Şi supusă ameninţării acestuia, caută să-şi asigure nu calea de a înainta…, ci pe aceea de a se retrage în simpla supravieţuire“. Probabil că e destul de corect, chiar dacă societatea românească mi se pare că a devenit considerabil mai diversificată decât susţine d-l Maci.
Fireşte, cititorul se întreabă ce-i de făcut. Aici d-l Maci (şi acum mă indignez) ne spune răspicat numai ce nu trebuie făcut: nu trebuie ascultaţi reformiştii radicali care trăiesc în pură utopie şi „soteriologie religioasă“, sperând că, schimbând legislaţia, vor putea ameliora învăţământul. Aşa ceva e imposibil, zice autorul, fiindcă societatea noastră „se retrage sub istorie“ şi rezistă acolo mai binelui. Mai mult, asemenea încercări sunt şi primejdioase, fiindcă la noi, în mod paradoxal, nu stânga, ci dreapta ideologică e reformatoare, observă – corect, de altminteri, d-l Maci. Să înţelegem că, dacă reformele destul de radicale ale d-lui Funeriu continuau, aruncau ţara în aer? Poate că suprainterpretez, dar tot nu ştiu ce era „primejdios“ în reformele iniţiate de fostul ministru al Educaţiei, susţinute de preşedinte şi omorâte de guvernarea actuală! Însă, se poate obiecta, poporul a respins reformele prin vot masiv, în decembrie anul trecut, justificând teza d-lui Maci: românii nu vor reforme decât cu gura şi cu condiţia să nu li se ia aşa-numitele „privilegii“.
Dar, mai întâi, „poporul“ nu a respins reforma educaţiei, ci, în bloc, şi-a vărsat resentimentul faţă de cei care au redus salariile şi au mărit impozitele. Dacă nu ar fi fost combinaţia nefericită de criză economică globală şi deficit bugetar excesiv lăsat de Guvernul Tăriceanu în 2008, sunt convins că altele ar fi fost rezultatele alegerilor din 2012, iar reforma din educaţie ar fi continuat probabil, nemulţumindu-i pe mulţi, desigur, dar contribuind substanţial la scoaterea învăţământului din impostură, complezenţă şi mediocritate. N-am fi devenit savanţi din „tâmpiţi“ în câţiva ani, dar ne-am fi înscris măcar pe drumul recuperării.
În general, cred că în domeniul reformelor din educaţie, mai ales, dar în general al reformelor importante, nu „societatea“ pur şi simplu le promovează şi le susţine, ci o elită, adesea destul de redusă numeric, dar influentă politic. Abia mai târziu grosul societăţii, care e pretutindeni şi întotdeauna cumva „premodern“, urmează minoritatea, la început mai curând fiindcă n-are încotro. Exemple sunt numeroase, de la „reforma deuteronomistă“ a regelui Iosia din Ierusalim ori de la instituirea Academiei platoniciene şi până la înfiinţarea celebrelor „Grandes Écoles“ ale Franţei, prin decretul lui Napoleon Bonaparte, sau a Universităţii „humboldtiene“, organizată de ministrul regelui Prusiei, Wilhelm von Humboldt. Mereu s-a întâmplat aşa: Universitatea medievală nu a fost creată de „societate“, ci de Biserică, susţinută de monarhie; educaţia elementară universală şi gratuită a fost cerută de filosofii Luminilor, pentru a smulge monopolul educaţional Bisericii; Reforma protestantă, atât de decisivă pentru educaţia popoarelor nordice, a pornit şi ea de la un mic grup de umanişti creştini şi abia apoi a fost urmată de o parte a societăţii. Dar şi la noi reformele lui Spiru Haret au fost produsul unei elite. În general, cei care au reformat sistemul educaţional nu au privit obsesiv la ceea ce vrea „societatea“; căci ceea ce „vrea“ societatea ţine de prezentul imediat şi de contingent, în vreme ce educaţia trebuie să aibă în vedere viitorul şi necesarul pe care numai o minoritate intelectuală şi morală le poate vedea.
Sigur, asta nu e simplu azi, deoarece raţiunea democraţiei e de a trăi în prezent, în vreme ce raţiunea educaţiei este de a anticipa viitorul. Viziunea, abilitatea şi chiar norocul omului politic pot, dar numai uneori, acoperi fisura dintre aceste două raţiuni. Noroc, cel puţin, n-am avut de data asta, dar ar trebui să recunoaştem că am fi fost în progres, dacă Legea educaţiei naţionale nu ar fi fost modificată, ci aplicată consecvent şi corect, fie şi cu anumite ajustări fine.