Sari direct la conținut

RATB propune scumpirea biletelor de mai multe ori in 2013 si introducerea unui numar limitat de calatorii la abonamente. Vezi ce vrea sa faca Regia cu banii in 2013

HotNews.ro
Sistemul Automat de Taxare in RATB, Foto: Hotnews
Sistemul Automat de Taxare in RATB, Foto: Hotnews

​RATB propune scumpirea biletelor de mai multe ori in 2013 si introducerea unui numar limitat de calatorii la abonamente, potrivit proiectului de buget propus pe anul 2013 obtinut de HotNews.ro. Regia propune aceste majorari pentru a spori incasarile, insa propunerea trebuie aprobata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Directorul general RATB, Adrian Campurean, a declarat pentru HotNews.ro ca a cerut in fiecare an majorarea pretului biletelor, dar Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu a aprobat acest lucru, ultima majorare fiind facuta in 2008.

Potrivit documentului, in 2013 RATB cere un buget de circa 1 miliard de lei. Din aceasta suma, 628 milioane lei reprezinta subventia pe care Primaria Capitalei trebuie sa i-o dea Regiei pentru a acoperi diferenta de tarif dintre pretul platit de populatie si cel real – ca sa mentina un cost suportabil al biletelor pentru populatie. Restul de 300 milioane lei sunt propusi pentru investitii: modernizarea liniei de tramvai pe bd. Camil Ressu – 3,9 milioane euro; cumpararea a 50 de minibusuri de 100.000 euro bucata, 20 de troleibuze de circa 9,3 milioane euro, producerea a 12 tramvaie – 12 milioane de euro, cabine RATB de 10.000 euro bucata si automate pentru carduri RATB.

„Regia propune municipalitatii pentru anul 2013, actualizarea etapizata a ofertei tarifare pentru serviciul de transport public de persoane, cu majorari succesive ale tarifelor titlurilor de calatorie, incepand cu luna ianuarie pentru prima faza, respectiv luna iulie, pentru definitivarea implementarii unei noi politici tarifare, care include un numar limita de calatorii atasate abonamentelor si obligativitatea validarii acestora”, se arata in proiectul de buget al RATB obtinut de HotNews.ro.

Directorul general RATB, Adrian Campurean, a declarat pentru HotNews.ro ca a cerut in fiecare an majorarea pretului biletelor, dar Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu a aprobat acest lucru, ultima majorare fiind facuta in 2008. „Proiectia de buget pe anul 2013 nu se bazeaza si pe incasarile rezultate din cresterea pretului biletelor. Aceasta este doar o recomandare facuta de noi, Consiliul General al Municipiului Bucuresti fiind cel care stabileste cand si cu cat se majoreaza aceste tarife. In Bucuresti, ultima majorare a pretului a avut loc in 2008. De atunci, peste tot in tara pretul a mai crescut. Scaderea incasarilor la bugetul Primariei Capitalei ne cere si noua sa ne marim veniturile. Acest lucru se poate face prin producerea si vanzarea de tramvaie, sa avem mai multe incasari din vanzarea biletelor prin sporirea controlului sau sa marim pretul biletelor si abonamentelor”, a declarat Campurean.

Lista de investitii propusa de RATB pentru anul 2013:

– modernizarea liniei de tramvai pe str. Nicolae Teclu intre Depoul Titan si bucla de intoarcere. In acest moment calea de rulare se afla in stare avansata de degradare si nu mai permite functionarea in conditii de siguranta, se arata in propunerea de buget a RATB. Valoarea investitiei este de circa 8 milioane de lei si se va finaliza in 2013.

– modernizarea liniei de tramvai pe bd. Camil Ressu de la str. Dristorului pana la bd. Fizicienilor (2,8 km). In acest moment calea de rulare se afla in stare avansata de degradare si nu mai permite functionarea in conditii de siguranta, se arata in propunerea de buget a RATB.Valoarea investitiei este de 16,8 milioane lei/3,9 milioane euro.

– modernizarea depoului Titan. Lucrarea are in vedere atat reabilitarea termica a cladirilor vechi si marirea depoului de la 48 la 79 de tramvaie si inlocuirea sinelor. Valoarea investitiei este de 121 milioane lei, lucrarea urmand sa se desfasoare de-a lungul a trei ani. Pentru 2013 cheltuielile sunt estimate la 31,7 milioane de lei/7,3 milioane euro.

– refacerea sistemului de alimentare cu apa potabila si de incendiu in statia de hidrofor de la Centrul de Sanatate al RATB. Valoarea investitiei este de 254.000 lei, lucrare ce se va realiza integral in 2013.

– modernizare centrale termice – 2,8 milioane lei;

– modernizare retea de troleibuze pe str. Vatra Luminoasa, str. Matei Voievod, str. Cavaler de Flondor, str. Traian, bd. Dacia, str. Lascar Catargiu, str. Gh. manu, str. Polizu, Calea grivitei, bd. IG Duca, bd. A I Cuza, str. Varnali (14,5 km). Valoarea investitiei este de 34,4 milioane lei cu o durata de executie de 18 luni. In bugetul pe 2013 sunt prevazuti 12,4 milioane lei/ circa 3 milioane euro.

– inlocuire piese sina tramvai. Valoarea proiectului este de 94 milioane lei, termenul de implementare fiind de 21 luni. In bugetul pe anul 2013 sunt prevazuti 38 milioane lei.

– inlocuire cabluri curent substatia Pipera. Valoare proiect: 6,5 milioane lei.

– fabricarea in cadrul Uzinei de Reparatii a 12 tramvaie Bucur cu podea partial coborata, dintre care 3 au costuri angajate din 2012. Valoare proiect: 51 milioane lei.

– fabricarea in cadrul Uzinei de Reparatii a unui prototip de tramvai Bucur cu podea total coborata. Valoarea acestuia este de 6,4 milioane lei si ar urma sa fie fabricat in 2013.

– achizitionarea a 20 de troleibuze – 39,6 milioane lei/9,3 milioane euro.

– achizitionarea a 50 de minibusuri – 28,5 milioane lei. Acestea vor fi folosite „pentru optimizarea ofertei de transport pe intervale orare in diferite perioade din zi si in programul liniilor de noapte in functie de fluxul redus de calatori, se impune utilizarea unor vehicule cu capacitate si implicit costuri de exploatare mai reduse. Totodata, in cazul realizarii unor lucrari edilitare cu devierea circulatiei pe strazi secundare, a organizarii de evenimente cultural – sportive de amploare cu impunerea restrictiilor de circulatie, utilizarea unor vehicule cu gabarit redus permite organizarea serviciului de transport pentru deservirea calatorilor in consitiile restrictionate”, se arata in proiectul de buget pe 2013.

– achizitionarea de utilaje pentru intretinere si interventii – 20,8 milioane lei.

– achizitionarea a 20 de automate de taxare si reincarcare carduri – 4,8 milioane lei.

– modernizare sistem automat de taxare implementat in 2006 – 13 milioane lei.

– achizitionare 30 de echipamente de infiormare calatori cu touch screen pentru centrele de vanzare RATB – 713.000 lei.

– achizitionare sistem de semnalizare a tramvaielor in pasajele Lujerului, Marasesti si Victoriei – 1,2 milioane lei.

– achizitionare sistem de comunicare voce pentru tot parcul RATB (1.600 masini): 685.000 lei.

– achizitionare 40 de cabine RATB – 1,7 milioane lei (circa 10.000 de euro cabina)

– dotari Uzina de Reparatii subansmble tramvai: 1,5 milioane lei.

– achizitionare echipamente medicale – 2,5 milioane lei.

– echipamente electronice reincarcare carduri – 150 de bucati – 1,3 milioane lei.

„Una dintre prioritatile pe anul 2013 este producerea de tramvaie – patru tramvaie au fost realizate anul trecut, dar nu au fost platite din lipsa de bani, ceea ce a dus la o gaura foarte mare in bugetul nostru. Aceasta operatiune ar aduce o stabilitate si pentru personalul de la uzina, si in cazul in care am vinde aceste tramvaie si nu le-am folosi doar pentru noi, am face si bani din asta. Oricum, un tramvai produs de noi este cu 50% mai ieftin decat cel mai ieftin tramvai de pe piata. Daca le-am vinde, adaugand partea de profit, un tramvai ar fi mai ieftin cu 15% decat cel mai ieftin tramvai de pe piata. O alta prioritate ar fi achizitionarea celor 50 de minibuse pentru a le folosi pe liniile de noapte, unde autobuzele mari nu sunt rentabile, si in zonele cu lucrari edilitare, pentru a putea intra pe stradute. O alta prioritate este refacerea cablurilor de la liniile de troleibuze si racordurile dintre depouri si liniile de tramvai. In zona Mihai Bravu stam cu troleibuzele in depou fiindca linia este foarte degradata”, spune directorul general RATB, Adrian Campurean.

Parcul auto RATB este alcatuit din 1000 de autobuze, 340 tramvaie si 250 troleibuze.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro