Sari direct la conținut

VIDEO Ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, Mark Gitenstein: Nu fac ceea ce fac la proprie initiativa, ci pentru ca asa mi-a cerut Guvernul SUA. Eu nu elaborez politici, ci aplic politici

HotNews.ro
Mark Gitenstein interviu HotNews.ro, Foto: HotNews.ro
Mark Gitenstein interviu HotNews.ro, Foto: HotNews.ro

Ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, Mark Gitenstein, afirma, intr-un interviu pentru HotNews.ro, ca toate actiunile sale reprezinta aplicarea politicilor guvernului american, nu initiative personale. El spune insa ca nici unul din politicienii care-l ataca nu i-a cerut vreodata in fata sa „nu se mai amestece in treburile inerne”, cum ii reproseaza in declaratii publice.Mandatul ambasadorului american se incheie la jumatatea lunii decembrie, insa Gitenstein sustine ca intentioneaza sa vina in Romania „tot restul vietii, ca reprezentant al unei firme de avocatura interesata de proiecte in regiune”.

  • Vezi in articol ce spune ambasadorul american despre alegerile prezidentiale din 6 noiembrie, ce ar putea ameninta parteneriatul strategic cu Statele Unite, de ce e nevoie de coabitare si ce risca sa piarda Romania daca nu va respecta regulile statului de drept.

Cele mai importante declaratii ale ambasadorului american la Bucuresti, Mark Gitenstein:

  • Chestiunile cu care se confrunta o fosta tara comunista sunt diferite de chestiunile cu care se confrunta SUA, dar oamenii care nu au locuri de munca sau au o situatie financiara dificila se aseamana si sunt la fel de nemultumiti in ambele tari. Aceasta este miza alegerilor in ambele tari.
  • Daca americanii vor considera ca exista instabilitate sau imprevizibilitate in sistemul juridic din Romania, va exista mai putina sustinere pentru si mai mult scepticism cu privire la Romania in Congresul SUA.
  • Aplicarea si respectarea regulilor statului de drept constituie elemente cheie ale stabilitatii. Selectia acestor procurori este urmatorul pas si, daca este un pas gresit, va fi descurajant si ar putea influenta perceptia noastra asupra Romaniei din mai multe puncte de vedere.
  • Nu stiu de ce, dar nimeni nu mi-a cerut vreodata acest lucru. Oricum probabil ca nu mi-ar fi influentat activitatea. Nu fac ceea ce fac la proprie initiativa, ci pentru ca asa mi-a cerut Guvernul SUA. Eu nu elaborez politici, ci aplic politici. 
  • Asa numita lege JOLT nu va fi adoptata in aceasta sesiune a Congresului, insa acest lucru nu inseamna ca Visa Waiver a murit.
  • Cred ca sunt necesare reducerea si eficientizarea aparatului administrativ, privatizarea companiilor de stat. Intregul sector energetic este <> de companii incompetente, conduse de stat si, din nefericire, adesea, administratorii acelor companii sunt alesi mai degraba pentru legaturile politice decat pentru pregatirea profesionala.
  • Ati putea redeveni centrul energetic al Europei. Pentru aceasta, trebuie sa cresteti profesionalismul in aceste companii, pentru ca investitiile nu se vor indrepta spre companii care nu sunt bine administrate si care, in multe cazuri, sunt corupte. Nu sunt investitii sigure. Este vital ca aceste lucruri sa se intample, de aceea iau atitudine.
  • Daca exista instabilitate si imposibilitatea unei coabitari civilizate, este mai dificila atragerea de investitii pentru ca este imposibil sa anticipezi masurile celor de la putere daca interactionezi cu administratia atunci cand faci investitia. 
  • Daca lucrurile nu se indreapta in directia corecta, va fi mai greu sa atrageti investitori americani, iar acest lucru ar fi descurajant, pentru ca relatiile economice tind sa consolideze relatiile strategice. Cele doua tipuri de relatii sunt legate, asa cum precizeaza clar Declaratia. 
  • Pe termen lung, exista mai multe oportunitati aici decat in alte tari. Cred ca este bine sa calatoriti si sa invatati aceste lucruri, dar intoarceti-va in Romania, pentru ca puteti face multe aici si anticipez ca nivelul vostru de trai va fi mai ridicat
  • Intentionez sa continui sa vin in Romania tot restul vietii, ca reprezentant al unei firme de avocatura interesata de proiecte in regiune. Asadar voi veni des in Romania. Sunt descurajat de faptul ca in Romania exista inca mult cinism, mult pesimism nejustificat.

Lupta se da in 5-6 state, pentru ca in sistemul american, bazat pe colegii de electori, acele state, asa-numitele „state decisive” sunt mult mai importante decat rezultatele totale la nivel national, pentru ca fiecare decide castigatorul alegerilor. De pilda rezultatele din statul Ohio pot decide rezultatul alegerilor.

Mark Gitenstein

Dan Tapalaga: Domnule ambasador, va multumesc foarte mult pentru ca ne-ati acordat acest interviu astazi. Au mai ramas putine zile pana la alegerile din SUA si sondajele arata ca Barack Obama si Mitt Romney se afla umar la umar in cursa electorala. Cum explicati aceasta situatie aparent echilibrata?

Mark Gitenstein: De 20 de ani, cursa politica americana este foarte stransa. Nu sunt deloc surprins ca cei doi sunt aproape la egalitate. Toti prietenii mei specialisti in domeniu anticipau acest lucru si cred ca este o tendinta normala in SUA. Nu este neaparat un lucru nesanatos, inseamna ca exista diferente reale de opinie in privinta directiei in care ar trebui sa se indrepte guvernul american. Exista doua puncte de vedere diferite si vom vedea care va castiga. Lupta se da in 5-6 state, pentru ca in sistemul american, bazat pe colegii de electori, acele state, asa-numitele „state decisive” sunt mult mai importante decat rezultatele totale la nivel national, pentru ca fiecare decide castigatorul alegerilor. De pilda rezultatele din statul Ohio pot decide rezultatul alegerilor. Este oarecum ironic.

D.T: Ironic, Statele Unite ale Americii au infruntat uraganul Sandy si multi analisti sunt de parere ca aceasta catastrofa naturala va influenta alegerile.

M.G: Este posibil, desi daca ne gandim, uraganul a afectat coasta de est. In statele de acolo cursa nu este stransa in acest moment. Daca ar afecta Ohio, ar influenta alegerile. S-ar putea sa afecteze Virginia, care este un stat decisiv. Virginia a fost lovita de uragan, dar nu cred ca a influentat atat de mult situatia. Cred ca statele decisive care ar putea influenta rezultatele alegerilor ar fi: Virginia; din pacate Carolina de Nord nu cred ca mai este un stat decisiv. Asadar, Virginia, iar un eventual viscol in Ohio ar putea influenta rezultatele. Nu am vazut prognoza meteo pentru astazi (nota redactiei: interviul a fost realizat miercuri, 31 octombrie), nu stiu care este situatia. Indiana nu cred ca mai este stat decisiv, asadar nu sunt sigur ca uraganul va afecta foarte mult rezultatele alegerilor. Cert este ca a influentat programul candidatilor.

Sunt putin sceptic si preocupat ca oamenii bogati pot influenta alegerile oferind sume mari de bani si ca procesul nu este foarte transparent. Sunt mult mai linistit cu privire la posibila influenta a sumelor mici de bani donate asupra politicii.

Mark Gitenstein

D.T: Care a fost cel mai important subiect din campania electorala americana? Ne puteti preciza cateva diferente intre dezbaterea prezidentiala americana din 2012 si dezbaterea din Romania din 2009?

M.G: In ambele tari, principalul subiect este economia, diferenta de puncte de vedere cu privire la directia politicilor economice. Romania si SUA difera din punct de vedere al sistemelor. In SUA, inca de la investire, presedintele Obama a demarat o campanie agresiva, proactiva de stimulare a crearii de locuri de munca si salvare a sistemului bancar, care a avut implicatii la nivel mondial. Romania se afla intr-o situatie diferita. Este membru al UE si se supune conditiilor FMI ca urmare a contractarii imprumutului de la FMI. Acele conditii si contextul in care va aflati, faptul ca toate pietele de export ale Romaniei sunt europene, au o influenta mai mare asupra dumneavoastra decat chestiunile cu care ne confruntam in SUA. Problemele sunt diferite. Cred ca si aici are loc o dezbatere similara: atentia ar trebui indreptata spre crearea de noi locuri de munca sau spre aplicarea unor masuri de austeritate? Insa chestiunile cu care se confrunta o fosta tara comunista sunt diferite de chestiunile cu care se confrunta SUA, dar oamenii care nu au locuri de munca sau au o situatie financiara dificila se aseamana si sunt la fel de nemultumiti in ambele tari. Aceasta este miza alegerilor in ambele tari. Din acest punct de vedere cele doua tari se aseamana.

D.T: In aceasta perioada economica dificila, de criza, cetatenii americani i-ar putea vedea pe candidatii la presedintie strangand milioane de dolari prin asa-numitele Super PAC-uri. Dupa parerea dumneavoastra, sunt ele un lucru pozitiv sau negativ pentru politica americana si pentru democratie in general?

M.G: Trebuie sa spun ca acest lucru s-a intamplat dupa plecarea mea din Statele Unite. Decizia in cazul Citizen United s-a pronuntat in 2010, cand eu plecasem deja din SUA. Am fost surprins de decizie, ca sa fiu sincer, fiindca din cele invatate de mine la facultatea de drept, situatia se incadra in prevederile Amendamentului I, dar Curtea Suprema a fost de alta parere. Opinia Curtii este evident mult mai importanta decat a mea. Sunt putin sceptic si preocupat ca oamenii bogati pot influenta alegerile oferind sume mari de bani si ca procesul nu este foarte transparent. Sunt mult mai linistit cu privire la posibila influenta a sumelor mici de bani donate asupra politicii.

D.T: Sau cumpararea de publicitate pentru televiziune.

M.G: Acest lucru ar putea avea o mare influenta asupra rezultatului alegerilor. Ma preocupa subiectul in calitate de avocat si de persoana care activeaza in acest domeniu. Cred ca aspectul cheie in finantarea campaniilor este transparenta si responsabilitatea. Este mai bine sa convingi cetatenii obisnuiti sa contribuie si sa influenteze procesul, decat sa concentrezi puterea in mainile catorva oameni sau a catorva institutii.

Cred ca Parlamentul s-a angajat sa respecte strategia anticoruptie si daca acele reguli spun ca o persoana ar trebui sa nu mai fie in Parlament, mi se pare ca regulile ar trebui respectate. Totusi, in unele cazuri astfel de reguli nu au fost aplicate nici in Statele Unite in cazul membrilor Congresului.

Mark Gitenstein

D.T: Sa discutam putin despre problemele romanilor. Voi incepe cu ce s-a intamplat in vara, cu referendumul. Presedintele Traian Basescu aproape a fost inlaturat din functie la referendumul din vara, iar reprezentanti ai Departamentului de Stat si-au exprimat preocuparea cu privire la procedura legata de suspendare. Care este impresia actuala a Washingtonului cu privire la Romania?

M.G: Ea este reflectata in discursul meu de ieri. In cele din urma statul de drept a triumfat. A fost o perioada dificila si, asa cum am spus ieri, incurajator este faptul ca guvernarea a acceptat deciziile Curtii Constitutionale si le-a aplicat. Romania este atat o democratie, cat si o republica, iar republica este o forma de democratie care respecta statul de drept. Adevaratul test pentru o republica este obtinerea votului majoritatii si respectarea legii de catre guvernare in perioadele dificile, chiar si atunci cand nu corespunde intereselor sale politice. Este exact ceea ce s-a intamplat vara aceasta, chiar si atunci cand a fost opusul a ceea ce doreau sa se intample, tot au respectat legea. Este un lucru extrem de important si un test important pentru Romania. Cred ca Departamentul de Stat si Guvernul SUA in general sunt de parere ca sistemul a functionat in Romania, iar acesta este un lucru bun.

D.T: Nu pare sa functioneze intotdeauna pentru ca ieri, de pilda, Parlamentul a respins decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie cu privire la un parlamentar. El ar trebui sa-si piarda functia conform deciziei Inaltei Curti, iar Parlamentul a votat impotriva.

M.G: Nu cunosc detaliile cu privire la acea decizie, doar am citit ceva despre acest subiect in ziar astazi. Cred ca Parlamentul s-a angajat sa respecte strategia anticoruptie si daca acele reguli spun ca o persoana ar trebui sa nu mai fie in Parlament, mi se pare ca regulile ar trebui respectate. Totusi, in unele cazuri astfel de reguli nu au fost aplicate nici in Statele Unite in cazul membrilor Congresului. In unele cazuri, anumiti membri ar fi trebuit exclusi, dar nu au fost, iar situatiile au fost controversate. Se vor face pasi inainte si pasi inapoi. Cred ca per total, se fac mai multi pasi inainte decat inapoi, de aceea ramanem optimisti.

Avem o relatie strategica bilaterala cu Romania si ne dorim un aliat stabil. Aplicarea si respectarea regulilor statului de drept constituie elemente cheie ale stabilitatii. Selectia acestor procurori este urmatorul pas si, daca este un pas gresit, va fi descurajant si ar putea influenta perceptia noastra asupra Romaniei din mai multe puncte de vedere.

Mark Gitenstein

D.T: Aveti impresia ca sistemul judiciar romanesc a facut suficienti pasi inainte pentru a-si pastra independenta indiferent cine conduce sistemul?

M.G: Cred ca este prea devreme sa ne pronuntam. Asa cum am spus ieri, in discurs, SUA, cei mai multi romani si, cu siguranta, UE si MCV, vor urmari selectia procurorului general si a procurorului-sef al DNA, daca procesul va fi transparent, daca vor candida cei mai buni si mai inteligenti, daca alegerea va fi rezultatul unui consens intre toate partidele. Nu spun ca trebuie sa fie o decizie politica, dimpotriva; cei selectati sa fie considerati de toate partidele ca fiind cea mai buna alegere, oameni competenti, curajosi, asemenea predecesorilor lor. Acest lucru nu s-a intamplat inca, procesul este in desfasurare.

D.T: In ultimul dumneavoastra discurs ati mentionat de asemenea ca persoanele selectate pentru functiile de procuror general si procuror-sef al DNA vor influenta perceptia cu privire la parteneriatul strategic. Ati putea detalia putin afirmatia?

M.G: Nu am prea multe de adaugat la cele spuse ieri si anume ca acesta este urmatorul pas al procesului de creare de institutii independente care aplica legea. Asa cum am declarat ieri, acest lucru este important pentru SUA, pentru ca Romania ne este aliat strategic, este membru al NATO. Avem o relatie strategica bilaterala cu Romania si ne dorim un aliat stabil. Aplicarea si respectarea regulilor statului de drept constituie elemente cheie ale stabilitatii. Selectia acestor procurori este urmatorul pas si, daca este un pas gresit, va fi descurajant si ar putea influenta perceptia noastra asupra Romaniei din mai multe puncte de vedere.

D.T: In ce fel ar putea afecta parteneriatul strategic? Ati putea oferi detalii?

M.G: Ar trebui sa vedeti Declaratia comuna privind parteneriatul strategic. Este un document cuprinzator, care mentioneaza toate domeniile, de la schimburi culturale, la relatiile de afaceri si relatiile militare, la relatiile in cadrul organizatiilor multilaterale. SUA au luat o decizie foarte importanta, amplasarea sistemului de aparare antiracheta aici si am facut acest lucru increzatori ca Romania devine o tara mai stabila si mai democratica, ce respecta statul de drept si are piete libere. Cred in continuare ca a fost decizia corecta. Daca lucrurile nu se indreapta in directia corecta, va fi mai greu sa atrageti investitori americani, iar acest lucru ar fi descurajant, pentru ca relatiile economice tind sa consolideze relatiile strategice. Cele doua tipuri de relatii sunt legate, asa cum precizeaza clar Declaratia.

D.T: Ar putea afecta de asemenea proiectele militare importante precum sistemul de aparare antiracheta?

M.G: Nu direct, nu va fi o influenta directa. Daca americanii vor considera ca exista instabilitate sau imprevizibilitate in sistemul juridic din Romania, va exista mai putina sustinere pentru si mai mult scepticism cu privire la Romania in Congresul SUA. Au aparut unele tendinte de acest gen in vara, dar Romania a inceput sa recupereze terenul pierdut ca urmare a deciziilor luate de guvernare si de altii dupa deciziile Curtii Constitutionale. Acesta a fost un lucru incurajator. De aceea o mare companie americana a facut o investitie considerabila in Romania in aceasta vara. Tocmai am fost la Craiova, unde Ford continua sa produca masini. Multe companii americane incep sa ia in considerare mai serios Romania, datorita modului in care s-au sfarsit lucrurile. Cred ca acesta este un lucru bun, consolideaza relatiile noastre. In definitiv, relatia strategica nu este doar intre guverne, ci si intre popoare.

Programul Visa Waiver nu se va schimba. Asa numita lege JOLT nu va fi adoptata in aceasta sesiune a Congresului, insa acest lucru nu inseamna ca Visa Waiver a murit.

Mark Gitenstein

D.T: Intre companii si reprezentantii mediului de afaceri.

M.G: Intre romani si americani, care interactioneaza, in special in sectorul economic. Daca putem consolida acest domeniu, vom consolida relatiile bilaterale si parteneriatul strategic.

D.T: A murit programul de renuntare la vize (Visa Waiver)?

M.G: Programul Visa Waiver nu se va schimba. Asa numita lege JOLT nu va fi adoptata in aceasta sesiune a Congresului, insa acest lucru nu inseamna ca Visa Waiver a murit. Exista multe motive pentru care acest lucru nu se va intampla, in primul rand pentru ca au loc alegerile prezidentiale, asadar va fi dificil pentru Congres sa se concentreze asupra acestui subiect. Daca se va reuni dupa alegeri, va fi pentru a gasi o solutie pentru problema bugetului SUA, ceea ce va solicita mult timp si energie. Odata rezolvata aceasta, in urmatoarea sesiune a Congresului, proiectul legislativ va fi propus din nou si cred ca are sanse mari sa fie adoptat in cele din urma.

D.T: Sa revenim la sistemul judiciar din Romania. DNA a facut lucruri bune in ultimii ani. Multi demnitari romani au fost anchetati si condamnati. Continua sa fie coruptia la nivel inalt o problema in Romania? Continua sa fie o problema care preocupa SUA si Departamentul de Stat?

M.G: Mai important este faptul ca romanii sunt preocupati de acest lucru. Daca faceti sondaje, am vazut si eu rezultatele multor sondaje, si intrebati care este principala problema, aproape intotdeauna este vorba despre coruptie. Asadar, este extrem de important pentru democratia Romaniei, sa abordati aceasta problema. Asa cum stiti, Uniunea Europeana o considera o prioritate, de aceea a reactionat asa cum a facut-o in aceasta vara, iar MCV si acordul cu FMI contin presupunerea ca aceste institutii vor fi reformate si consolidate. Cred ca ultimul raport MCV contine concluzii pozitive cu privire la directia in care se indreapta DNA, Procurorul General si CSM si cred ca aceste tendinte trebuie sa continue.

Este o mostenire veche in Romania, care isi are originea cu 60-70 de ani in urma, in perioada comunista. Pe atunci, multi le spuneau americanilor sa isi vada de treaba si sa nu mai comenteze ceea ce se intampla in Romania. Nu am facut acest lucru atunci, nu am incetat si nu vom inceta acum.

Mark Gitenstein

D.T: Sa discutam putin despre politica. Ati fost foarte activ in perioada referendumului. Ati vizitat cativa ministri, pe presedintele interimar. V-a cerut cineva direct sa nu va amestecati in ceea ce multi lideri romani au numit ¬politica interna¬?

M.G: Nu.

D.T: La televizor discuta zilnic despre acest lucru.

M.G: Nimeni nu mi-a cerut acest lucru. Nimeni nu mi-a cerut vreodata sa nu mai fac ceea ce fac.

D.T: Cum va explicati acest lucru, faptul ca in discutiile directe cu dumneavoastra nu va cer sa nu va amestecati, asa cum fac la televizor?

M.G: Nu stiu de ce, dar nimeni nu mi-a cerut vreodata acest lucru. Oricum probabil ca nu mi-ar fi influentat activitatea. Nu fac ceea ce fac la proprie initiativa, ci pentru ca asa mi-a cerut Guvernul SUA. Eu nu elaborez politici, ci aplic politici.

D.T: Sunteti ingrijorati ca unii lideri politici si unele televiziuni promoveaza mesaje anti-UE si anti-SUA?

M.G: Este o mostenire veche in Romania, care isi are originea cu 60-70 de ani in urma, in perioada comunista. Pe atunci, multi le spuneau americanilor sa isi vada de treaba si sa nu mai comenteze ceea ce se intampla in Romania. Nu am facut acest lucru atunci, nu am incetat si nu vom inceta acum. Ne dorim o relatie cu poporul roman, ne pasa profund de viitorul Romaniei si vom continua sa luam atitudine cu privire la aspectele care consolideaza aceasta relatie.

D.T: Credeti ca exista riscul ca oamenii obisnuiti sa devina mai nationalisti si sceptici cu privire la valorile occidentale si sa adopte idei populiste?

M.G: Desigur, exista acest risc. In cele din urma, valorile romanesti sunt foarte asemanatoare cu cele americane. Romanii iubesc democratia, respecta drepturile celorlalti si intrebarea este: le vor respecta cei de la putere? Dar cred ca romanii obisnuiti se bucura sa vada americani in Romania. Aceasta este perceptia mea. Cand discut cu romanii obisnuiti, se bucura sa discute cu un ambasador al SUA si se bucura ca exista investitii americane si, chiar mai important, se bucura ca exista americani in Romania. In orice moment, in Romania se afla 500-600 de americani care lucreaza ca voluntari impreuna cu romanii, de la voluntari ai Corpului Pacii, reprezentanti ai unuia din numeroasele grupuri religioase prezente in Romania, pana la antreprenori. Don Lothrop este unul dintre ei. Ei ajuta alti romani. Cred ca romanii apreciaza acest lucru, iar americanilor le place sa faca acest lucru. Cred ca aceste initiative vor continua. Nu am vazut un anti-americanism profund in Romania.

Am o relatie foarte buna cu cei de la putere din Romania. In cele din urma, relatiile dintre popoare vor persista datorita faptului ca multor americani le pasa de Romania si ca multi romani isi doresc sa vina in America. Atat timp cat se intampla acest lucru, relatia va ramane stabila.

Mark Gitenstein

D.T: Sa revenim putin la parteneriatul strategic cu SUA. Ce ar pune in pericol aceasta relatie in viitor? Reactia Rusiei la amplasarea sistemului de aparare antiracheta, cursa pentru resurse energetice, politicienii locali care isi recunosc deschis ostilitatea fata de SUA sau amplificarea discursului nationalist, populist?

M.G: Revin la cele spuse. Relatia strategica este intre poporul roman si american si este foarte stransa. Romanii obisnuiti mi-au spus adesea: ii asteptam pe americani de 60 de ani, acum ati venit. Iar eu le spun: am sosit si vom ramane. Guvernarile vin si pleaca, poate exista instabilitate in relatiile dintre cei de la putere din cele doua tari. Eu sper ca nu vor fi. Am o relatie foarte buna cu cei de la putere din Romania. In cele din urma, relatiile dintre popoare vor persista datorita faptului ca multor americani le pasa de Romania si ca multi romani isi doresc sa vina in America. Atat timp cat se intampla acest lucru, relatia va ramane stabila. Eu vorbesc despre celelalte aspecte, pentru ca acestea creeaza perceptia ca exista probleme. Din pacate, acestea conteaza in politica si in perceptia asurpra guvernarii, asadar incerc sa incurajez Romania sa adopte atitudini care vor fi bine primite de catre elitele din SUA, pentru ca ele influenteaza reactiile. Insa directia in care merg lucrurile pe termen lung este cea potrivita si acest lucru ma incurajeaza.

D.T: In discursul dumneavoastra de ieri ati lansat un apel la unitate catre politicienii romani. De ce este atat de important ca ei sa colaboreze?

M.G: In discurs am vorbit despre importanta existentei unor institutii care sa ofere putere cetatenilor, institutii care sa le permita acestora sa-si exprime drepturile si preocuparile si sa le apere interesele, de la dreptul la proprietate, la dreptul de a incheia contracte, pentru ca asa cum se subliniaza in cartea despre care am vorbit in discurs, „De ce esueaza natiunile”, aceste institutii sunt necesare daca iti doresti prosperitate. Cred ca este foarte important ca institutiile sa fie sustinute de catre oameni si ca politicienii sa fie de acord in privinta lor. Pot exista divergente cu privire la politici, dar nu cu privire la acele institutii, nu cu privire la sistemul de instante, la institutiile care asigura integritatea, la institutiile financiare fundamentale. De aceea exista Constitutia, atat in SUA, cat si in Romania. Trebuie sa respecti documentele fundamentale. Diferentele de opinie cu privire la politicile economice, la necesitatea concentrarii asupra unor masuri de austeritate sau a crearii de locuri de munca sunt foarte indreptatite si ar trebui sa existe dezbateri substantiale cu privire la acestea. Insa incercarea de a discredita aceste institutii este foarte periculoasa pentru o democratie.

D.T: Sa schimbam subiectul si sa discutam despre economie. Puteti preciza cateva masuri pe care comunitatea americana de afaceri le doreste luate?

M.G: Discursul si prezentarea reprezentantilor Camerei Americane de Comert de saptamana trecuta cu privire la masurile ce ar trebui luate pentru a creste competitivitatea Romaniei sunt reprezentative. Sunt de acord cu toate. In plus, conditiile incluse in acordul cu FMI sunt reprezentative. Cred ca sunt necesare reducerea si eficientizarea aparatului administrativ, privatizarea companiilor de stat. Intregul sector energetic este „strangulat” de companii incompetente, conduse de stat si, din nefericire, adesea, administratorii acelor companii sunt alesi mai degraba pentru legaturile politice decat pentru pregatirea profesionala. Acest lucru trebuie sa se schimbe. Daca ne referim doar la sectorul energetic, am vazut estimari conform carora este nevoie de investitii de 10-11.000.000 de dolari pentru reconstructia infrastructurii energetice si a centralelor electrice. Astfel ati putea redeveni centrul energetic al Europei. Pentru aceasta, trebuie sa cresteti profesionalismul in aceste companii, pentru ca investitiile nu se vor indrepta spre companii care nu sunt bine administrate si care, in multe cazuri, sunt corupte. Nu sunt investitii sigure. Este vital ca aceste lucruri sa se intample, de aceea iau atitudine.

Cred ca stabilitatea politica si previzibilitatea sunt vitale pentru investitori. Nu uitati: capitalul isi poate schimba destinatia. Acesti investitori ar putea la fel de bine sa mearga in Slovenia, Republica Ceha, Germania sau Polonia. Noi ne dorim sa vina in Romania.

Mark Gitenstein

D.T: Am aflat ca un grup de investitori americani sunt interesati de Romania si vor veni aici in noiembrie. Au ei temeri legate de tensiunile interminabile dintre presedinte si guvern si de lipsa de perspective?

M.G: Cred ca stabilitatea politica si previzibilitatea sunt vitale pentru investitori. Nu uitati: capitalul isi poate schimba destinatia. Acesti investitori ar putea la fel de bine sa mearga in Slovenia, Republica Ceha, Germania sau Polonia. Noi ne dorim sa vina in Romania. Este un mediu competitiv si trebuie asigurat un mediu de afaceri sigur pentru investitii. De aceea sunt atat de importante aceste reforme. Daca exista instabilitate si imposibilitatea unei coabitari civilizate, este mai dificila atragerea de investitii pentru ca este imposibil sa anticipezi masurile celor de la putere daca interactionezi cu administratia atunci cand faci investitia. Iar in multe cazuri, cand faci o investitie, interactionezi cu administratia: ai nevoie de aprobari, ajutor de stat. Investitorii au nevoie sa stie daca politicile unei anumite companii de stat vor ramane aceleasi, indiferent ce partid este la putere. Daca ele nu sunt clare, pot decide sa investeasca in Polonia, de pilda. Nu ne dorim acest lucru.

D.T: Reprezentanti ai caror companii vor veni in Romania?

M.G: Reprezentantii companiilor care se pregatesc sa faca investitii poarta discutii si cu alte tari. Cunosc numele unora dintre companii, dar nu voi intra in detalii.

D.T: Un sondaj recent arata ca numarul celor care declara ca vor sa paraseasca Romania este in crestere. Care este mesajul dumneavoastra pentru tineri, pentru cei care nu gasesc prea multe motive pentru a trai, lucra si a-si construi un viitor aici in Romania?

M.G: In ultimii trei ani, m-am intalnit de multe ori cu tineri care incearca sa hotarasca daca sa plece sau sa ramana in Romania. Intotdeauna le spun: „nu este nimic rau in a petrece cativa ani in alta tara europeana, in SUA sau Canada si a vedea cum functioneaza alte economii si democratii occidentale. Anticipez ca atunci cand veti ajunge in SUA, Marea Britanie, Olanda sau Germania, veti invata multe. Dar daca veti reveni in Romania, nivelul vostru de trai va fi mai ridicat. Veti fi mai aproape de familii. Pe termen lung, exista mai multe oportunitati aici decat in alte tari. Cred ca este bine sa calatoriti si sa invatati aceste lucruri, dar intoarceti-va in Romania, pentru ca puteti face multe aici si anticipez ca nivelul vostru de trai va fi mai ridicat.”

Sunt descurajat de faptul ca in Romania exista inca mult cinism, mult pesimism nejustificat. Sunt american si prin natura mai optimist, vad paharul pe jumatate plin, nu pe jumatate gol. Cred ca Romania are un viitor minunat.

Mark Gitenstein

D.T: Domnule ambasador, ne apropiem de finalul acestui interviu. Mandatul dumneavoastra este aproape de final. Ati fost un diplomat extrem de activ si de implicat, promovand valorile democratice si reforme vitale, in special in domeniul justitiei si va multumim pentru acest lucru. Ce v-a placut in Romania? Ce nu v-a placut sau cu ce nu ati fost de acord?

M.G: Cel mai mult imi plac oamenii, in special tinerii si energia, compasiunea si patriotismul de care dau dovada, dragostea lor pentru Romania. Asa cum stiti, am avut mai multe proiecte cu tineri, in special cu cei care sunt activi in retelele sociale si in internet. Proiectele mi-au adus multa satisfactie. In plus, Romania este o tara extraordinar de frumoasa. Imi place sa calatoresc prin Romania. Am fost in Delta, in Transilvania, in Muntii Apuseni, in Oltenia, am vazut unele dintre frumoasele podgorii de acolo. Intentionez sa continui sa vin in Romania tot restul vietii, ca reprezentant al unei firme de avocatura interesata de proiecte in regiune. Asadar voi veni des in Romania. Sunt descurajat de faptul ca in Romania exista inca mult cinism, mult pesimism nejustificat. Sunt american si prin natura mai optimist, vad paharul pe jumatate plin, nu pe jumatate gol. Cred ca Romania are un viitor minunat. Mi-as dori sa fi fost cu patruzeci de ani mai tanar, ca sa pot lua parte la acest viitor si sa vad Romania schimbandu-se in urmatorii 30 de ani, pentru ca eu cred ca se vor petrece multe schimbari. Le-am spus adesea oamenilor ca atunci cand vor reveni in Bucuresti sau alta parte a tarii in 5-7 ani, vor descoperi o tara complet schimbata. Sper ca voi apuca sa vad multe dintre acestea.

D.T: Ultima intrebare: care sunt planurile dumneavoastra dupa incheierea mandatului?

M.G: Primul lucru pe care il voi face va fi sa petrec timp cu nepotii mei. Am cinci nepoti, trei dintre ei s-au nascut dupa venirea mea in Romania si abia ii cunosc. Vreau sa petrec timp cu ei, cu prietenii mei, iar apoi, asa cum am spus, fie voi reveni la firma de avocatura pentru care am lucrat, voi merge la o alta firma sau o institutie interesata de proiecte si investitii in Europa Centrala si de Est, in special in Romania.

D.T: Asadar, veti pastra legatura cu Romania.

M.G: Voi reveni in Romania. Le-am spus adesea reprezentantilor administratiei centrale si locale ca vreau sa aduc mai multi investitori in Romania si mi-ar placea sa fac acest lucru. Sper sa vin in Romania la fiecare trei-patru luni, tot restul vietii, atat timp cat voi putea circula cu avionul, iar sotia mea isi doreste acest lucru. Asadar, ma veti mai vedea.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro