Guvernul care nu este in stare sa produca politici publice necesare pleaca sau este demis
Pentru ca o cunosc mai bine. Lucrurile s-au indreptat, in buna masura, odata cu aparitia Legii Educatiei Nationale, dar nu sunt nici pe departe rezolvate. Avem aproximativ un milion de studenti, impartiti in 5 ani de studii, cate 200.000 pe an. Adica toate seriile de absolventi de clasa a XII-a, se regasesc, mai mult sau mai putin, in invatamantul superior. In acelasi timp, la ultima bursa a locurilor de munca, 900 de joburi se adresau celor cu studii superioare, iar 12.000 (!) celor fara studii superioare.
La admiterea in clasa a IX-a, 60% din locuri sunt pe filiera teoretica si vocationala, iar 30% pe filiera tehnologica, pentru ca au ramas neocupate 10% din filiera tehnologica. In timp ce in piata muncii 70-80% din joburi se adreseaza absolventilor de filiera tehnologica!
In perioada comunista, aveam 200.000 studenti in facultati si scoli postliceale, iar majoritatea liceelor erau industriale, motiv pentru care ne simteam cu totii frustrati. Stiti de ce? Pentru ca aceasta era structura pietei muncii!
Sigur, lucrurile s-au schimbat. E democratie, fiecare alege unde merge, dar ce s-a intamplat la noi intrece orice limita. Toti absolventii de clasa a XII-a fac studii superioare, fara vreo relevanta pentru viitorul lor profesional. A poi, la 23-24 de ani se intorc in piata muncii fara calificare si iau totul de la zero. Dar cu ce pierdere de timp si de bani!
S-au produs mutatii importante in evolutia tehnologiilor, am intrat in societatea cunoasterii, meseriile de ieri nu mai sunt la fel azi. Toate aceste necesitau schimbari importante in sistemele de educatie si formare profesionala, in primul rand schimbari curriculare, a modului de evolutie a invatamantului profesional, prin parteneriat public privat, etc. Nu simpla crestere a numarului de studenti, fara o calitate corespunzatoare a studiilor. Un liceu tehnologic, terminat cu bacalaureat profesional, (care nu permite accesul la facultate), fara multa teorie dar cu practica insemnata, cu asigurarea competentelor de comunicare si informatice, ar fi fost mai mult decat binevenit. Stiti cine sta foarte bine, statistic, la numar de absolventi de liceu si de invatamant superior? Portugalia, Spania si Italia! Adica tari care au acum economia in colaps sau aproape!
Am avut aici politici publice adecvate, inclusiv ale actualului guvern? Nu, bineinteles. Care ar fi fost acelea?
- Legarea salarizarii profesorilor de performanta si rezultatele muncii;
- Reglarea cifrelor de scolarizare in conformitate cu structura pietei muncii;
- Scoala profesionala, in parteneriat public-privat, cu stimulente fiscale si de alta natura (alocari bugetare preferentiale), pentru functionarea lor;
- Evaluarea externa, de terta parte, a calitatii invatamantului, superior- agentii straine, iar preuniversitar-crearea unui corp de evaluatori autoadministrat, de genul expertilor contabili;
- Alocari bugetare doar in functie de calitate, stabilita cinstit, fara fraude;
- Premierea substantiala a celor mai bune scoli si profesori;
- Scoaterea la concurs a curriculei nationale, oricum profesorii de la catedra se pricep mai bine decat functionarii care zac de 20 de ani prin birouri;
- Depolitizarea in administratia centrala a educatiei trebuia rezolvata de multa vreme, sa nu mai conduca politruci cu binecuvantarea partidului;
Si multe altele. S-au realizat? Nu. Guvernul care nu este in stare, sa plece.
citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro