Sari direct la conținut

VIDEO Cronica film: "Vei intalni strainul din visele tale" – un Woody Allen pastelat si nu prea

HotNews.ro
You will meet a tall dark stranger, Foto: Ro Image 2000
You will meet a tall dark stranger, Foto: Ro Image 2000

Viata nu e o cutie cu bomboane (cum credea Forrest Gump) ci, asa cum spune comentariul din off al filmului, citandu-l pe Shakeaspeare, „o poveste fără noima, spusa de un idiot, plina de zgomot si furie”. Asa o vede Woody Allen in al patrulea film al sau turnat la Londra si care intra in 28 ianuarie pe ecranele romanesti.

In „Vei intalni strainul din visele tale”/”You Will Meet a Tall Dark Stranger” Woody Allen ilustreaza cuvintele lui Shakespeare prin mai multe povesti contemporane care se intretes pe fundalul pastelat al Londrei. Suntem intr-un film de Woody Allen, asa ca se vorbeste mult iar dramele personajelor sunt in mare masura determinate de felul cum se vad in celelalte personaje, nesiguranta venind chiar din proasta obiectivare.

Helena (Gemma Jones) a fost parasita de sotul ei, Alfie (Antony Hopkins), care crede ca si-a regasit tineretea alaturi de o prostituata care isi spune actrita (Lucy Punch). Fiica Helenei si a lui Alfie, Sally (Naomi Watts), crede ca s-a indragostit de seful ei (Antonio Banderas), mai ales ca relatia cu sotul ei, scriitorul Roy (Josh Brolin) s-a racit din pricina ca acesta e in pana de inspiratie, drept pentru care isi cauta muza in vecina de vizavi (Freida Pinto).

Ca in oricare film de Woody Allen exista si aici un moment fatal care modifica intreg ansamblul. E ca intr-un joc de domino. Cartile se antreneaza in cadere una pe cealalta. Cand zgomotul ia sfarsit si furia se potoleste, vom descoperi impreuna cu personajele ca fiecare si-a modificat pozitia si ca cele mai multe dintre ele nu mai pot reveni la pozitia initiala cand isi vor da seama ca schimbarea nu le-a fost favorabila.

Woody Allen le da personajelor sansa de a putea schimba lucrurile care nu le convin. Helena cunoaste o clarvazatoare si face din ghicit o noua religie (pana la a gasi chiar un nou amor), spre disperarea fiicei sale care, de altfel, nu ar rata o aventura cu seful, in vreme ce sotul chiar demareaza una cu vecina draguta de peste drum, care, din aceasta pricina, renunta la logodnic. Cat despre Alfie, el isi savureaza tineretea regasita facandu-i tinerei sale iubite toate poftele.

Insa pe urma vine momentul cand eroii se trezesc ca din vraja. Magicianul regizor i-a lasat sa pluteasca in iluzia lor, dar nu-i poate uita acolo. Nu toti isi pot recapata locul pierdut.

Acest film agreabil, volatil si adesea amuzant (daca nu chiar cinic) se incarca de sensuri mai grave decat acela de a reconstrui zgomotul si furia existentei daca ne gandim ca acel strain inalt si intunecat din titlul original poate fi moartea cu care, inevitabil, toti vom face cunostinta pana la urma.

Ce rost au atunci toate „zadarnicele chinuri ale dragostei”, toate incercarile de a ne fi mai bine si, mai ales, de a incerca sa fim iubiti? Din acest punct de vedere niciunul dar, asa cum placerea lui Woody Allen a fost de a enunta de la inceput miezul filmului pentru a-l ilustra pe urma pe ecran, si noi putem gasi putin haz in a ne lupta pentru vietile noastre, chiar daca stim ca suntem fire de praf in mainile unei forte mai mari.

Cineastul american, care face un film pe an si pentru a nu cadea prada depresiei – munca ne tine in forma si ne face sa uitam ca suntem muritori -, ne serveste acest volatil „memento mori” cu ajutorul unei distributii stralucitoare pe care imaginea lui Vilmos Zsigmond o imbraca intr-o lumina calda.

Filmul nu a beneficiat de cronici prea elogioase, dar la editia de anul trecut a Festivalului de la Cannes, unde a fost prezentat ca de obicei in afara competitiei (Woody Allen nu crede in premii), a facut echipa cu alte filme care faceau din moarte o tema principala sau secundara.

Cel mai bine s-a potrivit cu „O Estranho Caso de Angelica”, al veteranului portughez Manoel de Oliveira, in care moartea lua infatisarea unei tinere decedate prematur alaturi de care eroul fotograf pornea pana la urma intr-o calatorie fara intoarcere. Faptul ca ambele filme vedeau moartea dintr-o perspectiva prea putin tragica, ci ironica sau suprarealista a fost un castig al intregii selectii.

„Vei intalni strainul din visele tale”/”You Will Meet a Tall Dark Stranger” – de Woody Allen, cu: Anthony Hopkins, Naomi Watts, Josh Brolin, Antonio Banderas, Gemma Jones, Freida Pinto. Premiera romaneasca – 28 ianuarie 2011.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro