Sari direct la conținut

Sibianca Dana Denis-Smith, fondatoarea unui think-tank la Londra, inclusa in topul antreprenoarelor de succes din Marea Britanie​

HotNews.ro
Dana Denis-Smith, Foto: Arhiva personala
Dana Denis-Smith, Foto: Arhiva personala

​”Ca sa devii antreprenor in ziua de azi ai nevoie de un calculator si o conexiune de internet buna. Si de o idee, normal”, sustine sibianca Dana Denis-Smith, fondatoarea Marker Global, un think-tank londonez specializat in analiza de risc in tarile emergente. Romanca a fost inclusa recent in topul „35 de femei de afaceri sub 35 de ani”, realizat de Management Today, cea mai respectata publicatie a managerilor in Marea Britanie. Denis-Smith a vorbit pentru HotNews.ro despre viata de antreprenor in Regatul Unit, ce iti trebuie sa reusesti in lumea afacerilor de la Londra si de ce Romaniei ii va fi greu sa evite un nou acord cu FMI.

Adrian Novac: Ai lucrat multi ani in presa: BBC, The Economist. Cum a fost trecerea de la presa la consultanta economica/financiara?

Dana Denis-Smith: Am trecut de la ziaristica la consultanta printr-o faza intermediara – aceea de avocat pe drept englez (am lucrat la firma Linklaters la Londra si Amsterdam). Pe langa asta, in cadrul grupului The Economist am avut ocazia sa lucrez si sa colaborez cu EIU, divizia lor de analiza economica si previziune. Ca urmare, cand am luat decizia de a demara propria afacere in 2007, mi s-a parut logic sa ma axez pe consultanta de investitie pe tari emergente prin prisma experientei mele de pana atunci. Raman in continuare dedicata scrisului – in masura in care imi permite timpul, incerc sa scriu recenzii de carte (colaborez cu Chatham House de cativa ani pentru jurnalul lor International Affairs) sau articole de opinie (in Financial Times, de exemplu).

A.N.: Ce iti trebuie pentru a reusi ca antreprenor in Marea Britanie? Bani, talent, noroc, creativitate, un pic de aroganta (asa cum se scrie in materialul de prezentare) – un pic din toate?

D.D.S.: In primul rand, curaj. Pe urma, o dorinta de a-ti asuma responsabilitatea pentru decizia luata si pentru viata celor cu care vei lucra. Viata ca antreprenor e mult mai putin previzibila decat cea de angajat. Construirea unei companii – angajati, baza de clienti si toate celelalte aspecte – dureaza, deci rabdarea e foarte importanta la fel cum este si optimismul pentru ca orice companie are momente de reusita si de esec. Norocul nu e o strategie, deci nu as spune ca face parte din reteta fundamentala a reusitei ca antreprenor. Increderea in tine – chiar pana la punctul de aroganta – e importanta pentru ca te ajuta sa nu te descurajezi in momente dificile. La inceputul unei afaceri, nu e nevoie de bani multi – de asta e nevoie in fazele ulterioare, cand compania incearca sa se extinda. Ca sa devii antreprenor in ziua de azi ai nevoie de un calculator si o conexiune de internet buna. Si de o idee, normal.

A.N.: Ai vreun model dupa care te-ai ghidat, cineva care sa te inspire in cariera?

D.D.S.: As spune ca mai degraba am fost ghidata de principiile si integritatea pe care le-am primit in educatia de acasa. Pe langa asta, firea calma a mamei in momente critice si perseverenta si creativitatea tatalui meu se combina bine intr-un model care m-a inspirat si continua sa ma inspire. Ca regula, incerc sa invat continuu de la oamenii cu care intru in contact fie prin intermediul muncii, fie pe plan personal, iar povestile lor imi dau idei, imi modeleaza ideile pe care le aveam si in general ma incurajeaza sa cred ca nu conteaza de unde pornesti pentru a reusi.

A.N.: Cum e privita acolo o femeie de afaceri? Ai simtit vreodata ca esti vazuta „altfel” fiindca esti femeie? Nu e mediul economic unul prea „macho” pentru o femeie?

D.D.S.: Sincer, cand am pornit Marker Global nu m-am gandit ca vor exista obstacole legate de faptul ca sunt femeie si, intr-adevar, asta s-a adeverit chiar daca industria e dominata de barbati (ma refer la nivelul executiv, pentru ca sunt foarte multe femei care lucreaza in consultanta fara insa a avea pozitii de decizie). Lupta principala de convingere a clientilor nu s-a dus in privinta aceasta, ci in contextul – puteti voi sa ne oferiti servicii de calitate, care sa fie benefice strategiei firmei la un cost adecvat? Deci nu m-am simtit discriminata pentru ca sunt femeie. Pe langa asta, exista foarte multe initiative pentru sprijinirea femeilor in afaceri prin care poti sa intalnesti femei in situatii similare.

este un top realizat de Management Today, care este cea mai respectata si mai citita publicatie a managerilor in Marea Britanie * acesta esta a zecea editie a topului iar printre numele incluse in editiile anterioare au fost cele ale Marthei Lane Fox, fondatoarea lastminute.com, sau cel al creatoarei de moda Stella McCartney * este un top care isi propune sa identifice femei sub 35 de ani care pot sa inspire in afaceri si care vor continua sa aiba o cariera de succes * pe langa asta, revista urmareste sa creeze o generatie de „role models” pentru alte femei care vor o cariera in business si care poate se simt intimidate

35 Women Under 35

A.N.: Care crezi ca sunt diferentele intre o femeie de afaceri in Romania si in Marea Britanie? Au ele aceleasi sanse de reusita?

D.D.S.: Nu cunosc foarte multe femei de afaceri in Romania dar, ca regula, nu cred ca sansele de reusita difera in functie de geografie. Femeile de multe ori sunt mai reticente sa intre in afaceri pentru ca au responsabilitate in familie, au copii si prefera un program mai structurat de angajat. Piata din Romania ofera multe oportunitati de afaceri – poate chiar mai multe decat in Marea Britanie – pentru ca sunt foarte multe idei care pot fi preluate si adaptate mediului de afaceri local. Dar exista un mit ca e nevoie de foarte multi bani pentru a incepe o afacere si a avea success, care descurajeaza femeile de la initiativa. Fara initiativa si multa munca nu se poate avea succes fie in Romania, in Marea Britanie sau oriunde in lume.

A.N.: Banuiesc ca stii oameni de afaceri si antrepenori romani ce activeaza in Marea Britanie. Cum crezi ca sunt priviti de mediul de afaceri britanic?

D.D.S.: Din pacate, nu cunosc antreprenori romani in Marea Britanie, deci nu pot sa am o parere despre asta. Din experienta personala, in principal in Londra, nu consider ca sunt privita diferit de orice alt om de afaceri de-aici. E posibil si pentru ca am studiat aici si sunt stabilita de multa vreme in Marea Britanie. Dar aici exista o traditie a antreprenorilor imigranti care au success si, ca urmare, cred ca e un mediu de afaceri in care nu se discrimineaza pe motive de nationalitate.

A.N.: Cum vezi tu situatia economica actuala in Marea Britanie? Crezi ca masurile pe care guvernul lui David Cameron le prevede pentru reducerea deficitului bugetar sunt cele potrivite?

D.D.S.: Marea Britanie trece printr-o criza economica adanca, pe care guvernul nou a recunoscut-o si a incercat sa o rezolve prin masurile adoptate foarte repede dupa alegerile din mai 2010. Combinatia de masuri in sine pare foarte pertinenta dar, in afara reactiei pozitive a pietelor imediat dupa ce ele au fost adoptate, din pacate trebuie sa asteptam pana a da un verdict asupra succesului lor. Din punctul de vedere al unui antreprenor, masurile sunt neutre dar au dus deja la o crestere mare a numarului de companii care au fost inregistrate, de exemplu. Lucru care sugereaza ca a reaparut o anumita incredere in sectorul privat.

A.N.: Impreuna cu cei de la Marker Global, think-tank-ul londonez pe care l-ai fondat, ati facut mai multe analize legate de Romania. Cum crezi ca va evolua situatia economica si politica in Romania in perioada urmatoare? Vor putea masurile economice si financiare anuntate de autoritatile de la Bucuresti sa scoata Romania din criza?

D.D.S.: Diviziunile politice din Romania asupra necesitarii adoptarii masurilor anti-criza din pacate au un efect negativ asupra economiei tarii. E greu de evitat un nou acord FMI. Marirea TVA nu pare sa aiba un impact negativ imediat pentru investitorii de la Londra, deoarece multi considera o strategie anti-criza bazata pe o combinatie intre reducerea de costuri si cresterea fiscalitatii mult mai potrivita fata de propunerile initiale ale guvernului.

Exista foarte multe probleme economice structurale in Romania care nu au fost rezolvate timp de 20 de ani. Criza economica nu a facut altceva decat sa le exacerbeze si nu vad o strategie coerenta pentru ca ele sa fie intr-adevar redresate.

nascuta in Romania la Agnita, jud Sibiu * a urmat cursurile London School of Economics (BSc in International History si MSc in Political Economy) * a lucrat ca ziarist si avocat * in 2007 a fondat Marker Global, un think-tank londonez specializat in analiza de risc in tarile emergente

Dana Denis-Smith

Sa luam ca exemplu sistemul de pensii: cand guvernul a luat decizia de a taia pensiile, iar aceasta a fost respinsa, nu pare a fi luat in calcul cresterea varstei de pensionare la 65 de ani pentru barbati si femei deopotriva (de la 63 si 58 de ani). Si cresterea acestui prag poate conduce la usurarea fiscalitatii, nu doar taierea pensiilor. Problema structurala in Romania e numarul de pensionari – ca urmare, acesta trebuie redus, nu doar valoarea pensiilor. Formularea unei politici economice intr-o perioada de criza presupune nu doar o strategie clara si realista, care sa poata sa fie implementata, dar si creativitate – adaptarea unor masuri care s-au dovedit de succes in alte tari. Iesirea Romaniei din criza nu se va datora in mare masura deciziilor politice, ci imbunatatirii mediului economic european.

A.N.: Care ar fi sfaturile pe care i le-ai da unui om de afaceri britanic care vrea sa investeasca in Romania?

D.D.S.: Orice sfat depinde de tipul de investitie/de sector sau de industria care il intereseaza pe acel investitor, deci nu cred ca se poate generaliza. In principiu, Romania e o destinatie buna, pentru ca inca exista oportunitati. Dar le-as sugera sa nu se bazeze pe mitul existentei unei forte de munca supracalificata, pentru ca sunt lacune serioase in Romania in domeniul acesta si ele sunt foarte specifice sectorului in care operezi. Le-as sugera sa faca un studiu al pietei foarte serios inainte de a se lansa intr-o investitie. Investitorilor in pietele de capital le-as sugera sa urmareasca cu atentie schimbarile la nivel macroeconomic si riscul politic al tarii.

Citeste aici mai multe despre Marker Global.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro