Top HotNews.ro: Cele 20 de filme ale anului, straine + romanesti
2009 nu a insemnat pentru cinematografele din Romania doar hiturile 3D ale Vestului („Avatar”, „Amurg” sau „Up”, care au iesit in sincron cu celelalte teritorii de distributie), dar si „setul” de filme din 2008 care s-au batut pentru Oscarurile din acest an. De aceea, un top 20 cu cele mai interesante filme care au rulat in 2009 in Romania trebuie sa specifice ca nu toate titlurile pe care le include apartin anului care sta sa se termine. In ce priveste premierele romanesti, ele au intrecut nu doar ca numar (au fost 16!), dar si ca medie valorica tot ce s-a realizat din 1990 incoace. Daca „Star Trek: Un nou inceput”/”Star Trek: The Future Begins” a fost cel mai piratat film al anului din lume pe BitTorrent, iar „Marea mahmureala” cel mai vandut film pe DVD in SUA, noi ne laudam cu si mai multe filme romanesti premiate la mari festivaluri sau despre care s-a scris „de bine” in publicatii prestigioase.
Daca 2009 a fost pentru cinematografele din Romania anul 3D-ului, lucru care s-a vazut in cresterea numarului de spectatori, din punct de vedere valoric el a echivalat, cum era de asteptat, cu o serie de filme peste medie, unele foarte bune si foarte putine antologice. Iata ce se cerne din cele peste 170 de filme care au rulat la noi in 2009, intr-un top 20 care nu are pretentia de a fi un clasament ci o acolada, si care aduna filme care au avut premiera mondiala in 2009 cu filme care au iesit in 2008, si filme straine cu filme romanesti. Ideea de clasament ar insemna sa adunam mere cu pere. Cum poti sa compari „Luptatorul”/”The Wrestler cu „Avatar” si cu „Politist, adjectiv”, chiar daca toate trei ti-au placut la fel de mult?
• „Gomora”/„Gomorra” de Matteo Garone, 2008
Cronica dura, ampla si lipsita de dulcegarii (rapelurile la filmele americane de gen o fac si mai impresionanta) despre Mafia italiana a zilelor noastre, cu atat mai percutanta cu cat jurnalistul dupa al carui roman e realizata, Roberto Saviano, inca traieste ascuns de teama de a fi asasinat.
• „Epoca de gheata 3: Aparitia dinozaurilor”/„Ice Age: Dawn of the Dinosaurs” de Carlos Saldanha si Mike Thurmeier (2009)
Cel mai numar numar de spectatori in Romania anului 2009 – 335.702 (conform cinemagia.ro). Chiar si pentru cei carora cel mai mult le place tot prima parte a seriei, cea de-a treia are partea ei de glorie mai ales pentru lansarea inteligenta. La mall-urile din Bucuresti, variantele in 2 si 3D rulau din ora in ora, dupa orarul plecarii trenurilor din Gara de Nord spre Ploiesti.
• „Ticalosi fara glorie”/„Inglorious Basterds” de Quentin Tarantino (2009)
Pozitia a noua in box-office-ul romanesc si cel mai apreciat film din 2009 de catre o buna parte a criticilor romani. Nu e cel mai bun film al lui Tarantino, chiar daca felul in care a saptea arta modifica retrospectiv istoria gadila intr-un mod placut orgoliul cinefilic.
• „Politist, adjectiv” de Corneliu Porumboiu (2009)
Marcheaza o noua etapa in zodia minimalismului autohton, pentru ca e mai putin un film de actualitate despre conditia politistului sau a sistemului legislativ cat o ecuatie matematica avand ca necunoscute relatiile umane sau o interogatie pe marginea instrumentelor cinematografului. E, pe undeva, continuarea filmului lui Cristi Puiu, „Moartea domnului Lazarescu”.
• „Twilight: Amurg” (2008) de Catherine Hardwicke si „Saga Amurg: Luna Noua”/The Twilight Saga: New Moon” de Chris Weitz (2009)
Cu un umor (intentionat) mai agreabil decat cel involuntar din prima parte, „Amurg” a aterizat cu ambele parti pe ecranele romanesti in 2009, dar doar cu a doua a intrat intre primele 10 pozitii. Cartea si filmul „Amurg” sunt un fenomen social nu pentru valoarea lor, ci pentru ca intr-o societate in care adolescentii sunt tot mai insingurati – cu toate retelele de socializare si avantajele tehnicii cu tot -, ei au posibilitatea de a-si proiecta pe un personaj teoretic exclus din societate propriul sentiment de excludere. Ca exemplificare, Robert Pattinson, interpretul vampirului Edward Cullen, e mai celebru decat partenera lui, Kristen Stewart.
• „Luptatorul”/„The Wrestler” de Darren Arronofsky (2008)
Poate cel mai desavarsit film care a rulat in acest an pe ecranele noastre si unul dintre cele mai bune din ultimii10-20 de ani, o bijuterie cizelata in filigran, cu atat mai impresionanta cu cat i-a dat lui Mickey Rourke o sansa de salvare. Mickey Rourke are un traseu cu sens invers fata de cel al personajului sau, dar personajul il evoca atat de bine pe Rourke incat descopera rezervoarele ascunse ale compasiunii din fiecare.
• „Frost/Nixon” de Ron Howard (2008)
Demonstratie stralucita de cinema vazut ca partida de box dintre doi luptatori inteligenti, surprinzatorul film venit de la Ron Howard, obisnuit cu orchestratii ample si mainstream (vezi „Ingeri si demoni”), a avut in primul rand sansa scenariului lui Peter Morgan, scris dupa propria-i piesa de teatru. Doar pe urma vin regia chirurgicala si interpretarile ascutite cu briciul ale lui Frank Langella si Michael Sheen. Un film care impinge in sus coeficientul de inteligenta al spectatorului.
• „Avatar” de James Cameron (2009)
N-a aruncat in aer box-office-ul, dar e un moment de cotitura in istoria cinematografiei. Figureaza un paradis care ne-ar placea sa fie real. Marea lui victorie, insa, e felul in care se joaca cu sensul istoriei: se foloseste de tehnica pentru a crea o lume futurista, care e de fapt una proto-istorica, un paradis de dinainte de a fi distrus de civilizatie. Ne prindem urechile? Poate tocmai despre asta e vorba.
• „Poveste de Craciun”/ „Un conte de Noël” de Arnaud Desplechin (2008)
Il gasesti cautand in box-office-ul romanesc de jos in sus. E pe locul 159, dar e unul dintre cele mai bune filme care au rulat la noi in acest an. E dens ca mierea aproape zaharisita, si la fel ca mierea isi poate imobiliza personajele in aceasta poveste aspra si complicata a unei familii care se intalneste de Craciun pentru a scormoni in compostul trecutului. Unul dintre putinele filmele apropiate stilistic de jazz care s-au facut vreodata.
• „Vagabondul milionar”/”Slumdog Millionaire” de Danny Boyle (2008)
Nu e in topul meu personal, dar se numara categoric printre filmele anului datorita succesului imens pe care l-a avut incepand din 2008 in toata lumea. Pentru unii e vorba de al doilea tsunami indian de la „Vagabondul” incoace.
•„Up 3D: Deasupra tuturor”/”Up 3D” de Pete Docter si Bob Petersen (2009)
Unul dintre cele mai simpatice filme ale anului. Ideal „desenat”, cu umor si mai ales cu multa simpatie netrucata fata de varsta a treia. Relatia dintre morocanosul domn Friedricksen si bufletele Russell e una dintre cele mai frumoase prietenii cinematografice ale lui 2009, iar scurtmetrajul care l-a precedat in sali, „Partly Cloudy” de Peter Sohn (in buna traditie a celor de la Pixar), e in felul lui chiar mai bun decat filmul lung (e pe lista scurta de nominalizari la Oscarul pentru scurtmetraj.).
• „Michael Jackson’s This Is It” de Kenny Ortega (2009)
Pe locul cinci in box-office-ul autohton, mare succes in toata lumea. Succes nedorit, daca se poate spune asa, pentru ca filmul isi are originea in decesul neasteptat al lui Michael Jackson si, poate, si in dorinta familiei de a il exploata pe Michael pana la ultima resursa. Un film trist, ca si destinul acestui talent devorat si de gloria prea timpurie, dar mai ales de cei apropiati lui.
• „Marea mahmureala”/”The Hangover” de Todd Philips (2009)
Nu e un film de festival sau vreun varf al tehnicii, ci o comedie foarte haioasa, croita dupa un scenariu bun. La noi e pe locul 12 in box-office. Motivul pentru care face parte din acest top e pentru ca speram ca va influenta felul in care se scrie comedie la Hollywood.
• „Cea mai fericita fata din lume” de Radu Jude (2009)
Unul dintre varfurile cinematografiei romane in acest an. O poveste simpla, dar solida, umor, interpretari foarte bune si o regie care da impresia ca se pierde in amanunte, repetari si timpi morti pentru a ne demonstra ca tocmai acestea sunt importante pentru poveste.
• „Pescuit sportiv” de Adrian Sitaru (2007)
Alt debut cu dreptul, un film singular nu doar pentru peisajul cinematografic din Romania. Camera subiectiva, distributie redusa, un triunghi erotic inedit, interpretari perfecte. O conventie stilistica riscanta, dar perfect tinuta in mana. Un rol superb pentru Maria Dinulescu.
• „Katalin Varga” de Peter Strickland (2009)
Desi filmul e semnat de un eleno-britanic, ni-l revendicam si noi pentru ca e co-produs de o firma romaneasca (Libra Film) si e jucat de actori romani. Succesul lui international se datoreaza faptului ca atat subiectul cat si tratarea sunt neobisnuite. Iesit din trend (faptul ca nu are pregatire de regizor e un avantaj), Strickland isi urmeaza feelingul intr-un soi de „Baltag” sinestezic.
• „Transformers: Razbunarea celor invinsi”/”Transformers: Revenge of the Fallen” (2009) de Michael Bay si „Ingeri si demoni”/„Angels and Demons” de Ron Howard (2009)
Le-am pus la pachet pentru ca reprezinta continuari obosite si supraevaluate ale unor precedente succese de casa (altii poate ar trece la acest punct si alte continuari din 2009, „Pink Panther 2”, „Harry Potter si printul semipur”/„Harry Potter and the Half-Blood Prince” si „Toy Story 3D”). Asta nu le-a impiedicat sa aiba locuri meritorii in box-office. Adaptarea dupa Dan Brown e in Romania pe locul 10, iar varza ruginita a lui Bay pe pozitia 19. Le-am trecut in topul nostru pentru a bifa tendinta tot mai pregnanta a cinematografului american de a incerca sa cladeasca la scara mare pe vechi retete.
• „Amintiri din Epoca de Aur: Tovarasi, frumoasa e viata!” si „Amintiri din Epoca de Aur: Dragoste in timpul liber” de Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Hofer, Razvan Marculescu si Constantin Popescu (2009)
Prima si, probabil, singura tentativa de a exorciza comunismul adaptand cinematografic si cu umor dulce-amar legende urbane din acea perioada. Unele dintre cele sase filme componente au mai mult umor decat altele, altele sunt mai elaborate sau mai triste, dar ceea ce conteaza e filmul colectiv al unei generatii de fosti pionieri despre epoca in care au crescut.
• „Calatoria lui Gruber” de Radu Gabrea (2008)
Nu ii aduce doar primul rol principal in cinema lui Florin Piersic Jr., dar mai ales aduce pe ecran Pogromul de la Iasi si implicarea Romaniei in Holocaust. Nu doar numarul infim de spectatori – 1815, dar si ecoul slab in mass-media arata ca demersul curajos al lui Radu Gabrea, calibrat dupa scenariul inteligent scris de Razvan Radulescu si Alexandru Baciu, n-a avut deloc ecoul dorit.
• „Concertul” de Radu Mihaileanu (2009)
Poate ca n-o fi un film de festivaluri (a spus-o chiar regizorul la lansarea bucuresteana), dar e facut special pentru public de un profesionist care stie sa echilibreze toate elementele unei povesti.