"Katalin Varga" – in palmaresul Berlinalei
Filmul realizat de Peter Strickland si produs de compania romana Libra Film, „Katalin Varga”, a obtinut Ursul de Argint pentru contributie artistica la cea de-a 59-a editie a Festivalului International de Film de la Berlin. Ursul de Aur, anuntat cu putin timp in urma, a revenit peliculei peruane „La teta asustada”, realizate de Claudia Llosa.
Premiul cucerit de coproductia romano-britanico-maghiara „Katalin Varga” rasplateste munca sound designerilor Gabor Erdely si Tamas Szekely, iar Gabor Erdely, care a primit trofeul, le-a multumit pe scena lui Dieter Kosslick, directorul Berlinalei, si companiei Libra Film.
Gabor Erdely, care a fost prezent la ceremonia de inchidere impreuna cu regizorul Peter Strickland, a spus in discursul de multumire ca sound design-ul a fost, de fapt, o munca de echipa si ca ii pare rau ca la Berlin nu a putut veni si colegul sau Gyorgy Kovacs, care lucreaza la un nou film, la Belgrad.
Succesul filmului lui Peter Strickland e cu atat mai frumos cu cat pasiunea britanicului pentru film s-a aprins in ziua de 10 februarie 1990, pe cand avea 16 ani si a vazut la Londra filmul lui David Lynch, „Eraserhead”. Intamplarea a facut ca dupa 19 ani si o zi, Peter Strickland sa-si arate la Berlin lungmetrajul de debut.
Norocul cineastului s-a numit Libra Film – si nu e o figura de stil care sa slujeasca marketingului de tara. Compania condusa de Tudor Giurgiu a fost cea care a salvat filmul turnat in Romania cu actori romani de limba maghiara si care se impotmolise din lipsa de fonduri.
Proaspatul posesor al Ursului de Aur, „La teta asustada”, care are titlul englezesc „Milk of Sorrow”, este povestea unei femei care sufera de o boala ciudata transmisa prin laptele mamelor care au fost violate sau abuzate fizic in timpul sarcinii ori alaptarii.
Impregnat de intreg universul arhaic al Peru-ului, cel de-al doilea film al Claudiei Llosa, prezentat joi in competitie, s-a numarat si printre favoritii criticii. Juriul, a spus Tilda Swinton, i-a oferit premiul in unanimitate.
Cel mai premiat film al Berlinalei este insa „Gigante”, debutul uruguayanului Adrian Biniez, care a primit nu mai putin de trei premii – Premiul pentru debut, Premiul „Alfred Bauer” si Marele Premiu al Juriului. Deja la al treilea drum pe scena, Adrian Biniez nu mai avea ce sa spuna, asa ca a spus audientei ca are nevoie de „mamica” lui.
Juriul prezidat de actrita Tilda Swinton a marcat o premiera in istoria din ultimii ani a Berlinalei, premiind filme la mai multe categorii si oferind doua premii ex-aequo.
Filmul german „Alle Anderen”, realizat de Maren Ade, a fost distins cu Premiul pentru Cea mai buna actrita – acordat lui Birgit Minichmayr, precum si cu Marele Premiu al Juriului ( ex-aequo cu pelicula uruguayana „Gigante”).
Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor a fost cucerit de iranianul Asghar Farhadi, autorul lui „Darbareye Elly”/”About Elly”.
Ursul de Argint pentru Cel mai bun actor a revenit protagonistului filmului „London River” (de Rachid Bouchareb) Sotigui Kouyate. Acesta a avut unul dintre cele mai lungi, daca nu cel mai lung discurs din istoria tuturor festivalurilor de film, narand trei povesti/bancuri in deliciul asistentei si in mai mult de 10 minute.
Ursul de Argint pentru Cel mai bun scenariu a fost primit de Oren Moverman, scenaristul si regizorul lui „The Messenger”. In lipsa acestuia, trofeul i-a fost inmanat protagonistului, actorul Ben Foster.
Juriul a oferit un al doilea premiu ex-aequo, Premiul „Alfred Bauer” (acordat, ca regula, unei pelicule care deschide noi perspective celei de-a saptea arte). Acest premiu pleaca nu doar in Uruguay, la debutantul Adrian Biniez (autorul lui „Gigante”), dar si in Polonia, la veteranul Andrzej Wajda, care a venit in acest an in competitia Berlinalei cu „Tatarak”, povestea de dragoste dintre o femeie matura si un barbat in floarea varstei (tema predilecta pentru filmele actualei editii a Berlinalei).
Juriul care a premiat „Gigante” pentru Cel mai bun debut din toate filmele prezentate la Berlinala (45 cu totul, printre ele si „Cea mai fericita fata din lume” de Radu Jude), a mai oferit o Mentiune Speciala filmului „Flickan”, semnat de Fredrick Edfeldt (Suedia).
Reamintim, „Cea mai fericita fata din lume”, prezentat in sectiunea Forum, a fost distins azi cu Premiul C.I.C.A.E. (Confédération Internationale des Cinemas d’Art et d’Essai).
Pe 13 februarie au fost anuntate si Premiile FIPRESCI, oferite de federatia internationala a presei de specialitate. Asadar, Premiul Criticii pentru un film din Competitia Oficiala – acordat de un juriu din care a facut parte si Mihai Chirilov – i-a revenit tot lui „La teta asustada”, de Claudia Llosa.