Jurnal de Cannes (11): Efectul vibratiei tulnicului asupra Palme d’Or-ului
Marian Crisan, nume cunoscut in presa de la noi, pana sa ia Palme d’Or-ul 2008 pentru scurtmetraj, mai degraba datorita scandalului pe care l-a avut cu Oana Zavoranu, are la activ nu doar mai multe scurtmetraje (cel mai cunoscut fiind „Amatorul”, 2007), ci si probabil singurul film realizat vreodata despre tulnic.
Scurtmetrajul se intituleaza „Tulnicul” si a fost produs in 2004 pentru Uniunea Muntii Apuseni, cand aceasta se zbatea cu „cruciada motilor”, al carei scop era sa combata indiferenta fata de arta si problemele motilor din Muntii Apuseni.
Jurnal de Cannes: (1); (2); (3); (4);(5); (6); (7); (8); (9); (10).
Azi, cand Marian Crisan a devenit celebru peste noapte, motii spun ca vibratia tulnicului i-a purtat noroc. Aceasta e parerea lui Horia Oarga, de la Uniunii Muntii Apuseni, care crede ca acelasi lucru i s-a intamplat lui Paul Calinescu in 1939 cu „Tara motilor”, care, pentru ca vorbea despre moti, a fost recompensat cu Premiul pentru documentar la Festivalul international de film de la Venetia.
Marian Crisan Foto: Hotnews |
„Cine se ocupa de moti ajunge departe”, mai spune Horia Oarga. Uniunea Muntii Apuseni, stimulata de succesul lui Marian Crisan de la Cannes, vrea sa scoata „Tulnicul” pe un DVD si sa organizeze o caravana in cadrul proiectului „MOTZart Project” (denumire lansata de Mircea Florian). „Tulnicul” a mai fost promovat la Hamilton, Madrid si Paris. Cu „Amatorul”, Marian Crisan a obtinut anul trecut Premiul pentru scenariu la Festivalul DaKINO.
Este un film in alb-negru, mai stilizat si mai abstract decat „Megatron”, in care un tanar practica o meserie bizara. Nu-si vinde corpul, nu-si vinde mintea, ci e contactat de cei care vor sa-si descarce frustrarile pe cineva. Si ia bani pentru asta (desi, in viata de zi cu zi, multi dintre noi practicam aceasta indeletnicire pe gratis.). Filmul e, datorita subiectului si a conceptiei, la limita absurdului, iar realizarea extrem de sigura si de coerenta tradeaza un autor stapan pe mijloacele sale.
Marian Crisan lucreaza in prezent la scenariul lungmetrajului sau de debut, „Ultima zi”, care se inspira partial din viata hip-hop-erului Tudor Sisu.