Ce invata copiii din manualele de religie? Pedeapsa divina: te calca masina
Daca nu esti copil cuminte, nu indeplinesti voia Domnului si nu asculti de parinti, vei fi aspru pedepsit. Si nu oricum. Te calca masina, cazi de pe scara, ajungi la spital cu febra mare, iti petreci vacanta in pat sau vei fi „aruncat in intunericul cel mai dinafara, unde va fi plingerea si scrisnirea dintilor”. Daca te rogi inaintea unui concurs il iei, daca nu, il pici. Cit despre alte culte, acestea sint incriminate aproape la unison, deoarece afecteaza „familia si comunitatea Bisericii”. Cum „magia, spritismul sau anumite puteri ale yoghinilor sint in strinsa legatura cu lucrarea demonilor”, ele trebuie, evident, combatute cu tarie. Asa arata manualele de Religie, materie care va deveni obligatorie, releva un studiu al Ligii Pro Europa.
Violenta, atrocitatile si orori de o inspaimintatoare diversitate abunda in manualele de religie ca argument suprem impotriva pacatului si a evitarii pedepsei divine. Fapte banale sint grave incalcari ale poruncilor, iar divinitatea este prezentata fie ca o entitate necrutatoare, capabila de razbunari ingrozitoare, fie ca un comerciant de indulgente. Filozofia de baza a manualelor pare a fi: gresesc, sint pedepsit, ma rog, cistig. Dumnezeu cel iertator si bun, esenta crestinismului, lipseste sau este un personaj secundar.
1. Frica de Dumnezeu si de pedeapsa
Faptele rele sint atit de multe, incit oricind poti cadea in pacat. Mai ales cind esti un copil de numai 7 ani si iti place sa bati mingea pe strada si sa dormi pina la 10 dimineata, uitind in schimb sa-ti faci cruce cind treci prin dreptul unei biserici.
Manualul de Religie pentru clasa I, al Editurii Sf. Mina Iasi ( autori Camelia Muha, Maria Orzetic si Elena Mocanu) arata si care este pedeapsa divina pentru aceste abateri: te calca masina.
„Neascultarea se pedepseste”, avertizeaza cele trei doamne – autoare. La pagina 23, o fetita se joaca „neglijent”: urmarea, ajunge la pat cu medicul la capatii. Poezioara moralizatoare, pe masura pozelor, suna cam asa ” Alina, a mea colega,/ E-n spital de-o saptamina/ Jucindu-se fara grija/ Ea, cazind, si-a rupt o mina”.
In Abecedarul Micului Creştin, Ed. Didactică şi Pedagogică, 2002, autor Preot Ioan Săuca, Dumnezeu este mereu vigilent, vede tot si nu iarta nimic. Morala crestina arata in felul urmator.
” Vasilica este un copil rau. El s-a urcat pe o scara sa strice cuibul rindunelelor. Dar a patit-o! Dumnezeu l-a vazut si i-a tras scara”. Baiatul a cazut, poza il arata zacind inconstient, si a ajuns la medic cu capul spart. In schimb, rindunelele zboara fericite si ii multumesc lui Dumnezeu.
Manualul de Religie pentru clasa a III-a, nu doar ca il infatiseaza pe Dumnezeu ca pe un erou de film horror, dar ii intreaba pe copii cum ar trebui sa procedeze ca sa scape de „pedeapsa parintilor”, sugerindu-se ca Dumnezeu, mina in mina cu parintii, sint autorii ororilor.
„Dumnezeu a trimis asupra egiptenilor zece pedepse foarte grele: a transformat in singe apa riului Nil; a acoperit cu broaste tot pamintul Egiptului; au aparut tintari peste tot; a umplut casele si pamintul egiptenilor cu tauni; au murit de foame multe vite; au aparut rani si bube pe oameni si pe vite; a trimis grindina, apoi lacuste care au distrus totul; a trimis intuneric; a ucis pe primii baietii nou născuţi”.
La sfirsitul atrocitatilor, copilul este pus sa comenteze si sa relateze un moment din viata cind ” Dumnezeu l-a pedepsit pentru o greseala”. Fapele bune par sa fi disparut din religia ortodoxa, asa cum apare ea in manualele Ministerului.
Pentru elevii mai mari, pedepsele sint pe masura virstei, asa cum reies ele din Caietul de Religie crestin ortodoxa pentru clasa a VIII-a.
” Dupa Judecata de Apoi, dreptii vor merge sa se veseleasca in imparatia lui Dumnezeu, iar pacatosii vor fi aruncati in intunericul cel mai dinafara, unde va fi plingerea si scrisnirea dintilor”.
2. Comertul cu divinitatea
Manualul de Religie pentru clasa I, Editura Sf Mina, ii invata pe micuti cum sa investeasca in Dumnezeu rugi pentru a li se indeplini dorintele. Poza unei fetite care sa roaga sa cistige primul loc la un campionat de sah este deosebit de sugestiva. Rugamintea ii este indeplinita si fotografia sugereaza ca ceilalti competitori care nu s-au adresat Domnului nu au avut acelasi noroc. Morala e clara:
” Rugaciunea staruitoare si placuta lui Dumnezeu nu ramine fara raspuns”.
Folosul practic al rugaciunilor este afirmat explicit la pagina 37.
” Participarea la slujbele de la biserica ne aduce mult folos”.
3. Adolescentii pregatiti temeinic pentru intoleranta
Manualele si caietele de religie au numeroase capitole si pasaje dedicate incriminarii, persiflarii, prezentarii tendentioase a altor credinte sau curente de gindire. Adeptii altor culte recunoscute de statul roman, sint denumiti „sectari”, iar intemeietorii lor si anumite practici sint prezentate ca ” rataciri” , singura biserica „dreptmaritoare” fiind cea ortodoxa.
Unele manulae nu se rezuma doar la asta, ci incita, condamna si considera orice este neortodox drept „lucrare a Diavolului”. In termeni ofensatori si incriminanti, manualele de religie pentru adolescenti distorsioneaza chiar adevarul istoric.
Manualul de Religie pentru clasa a XI-a, Editura Corint, coordonat de nimeni altul decit de secretarul de stat la acea data din Ministerul Culturii, Adrian Lemeni, ataca si discrediteaza toate cultele religioase din Romania.
Este vorba, se spune la pagina 90, despre acele „miscari religioase care actioneaza in spatiul unei confesiuni crestine traditionale, prin metode nedemne, inacceptabile din punct de vedere social si moral”. Si continua cu necesitatea de a cunoaste ” psihologia acestor grupuri, pentru ca misiunea lor sa nu insele constiinta noastra, afectind familia si comunitatea Bisericii. Formele de prozelitism lucreaza intotdeauna sub masaca binelui, sectele cistiga adepti prin folosirea de mijloace nedemne de misiunea crestina: indoctrinare, mituire, santaj, exploatarea saraciei, fanatism”.
Manualul de Religie pentru clasa a X-a, Editura Corint, coordonat de acelasi Adrian Lemeni, este cel care considera ca yoga este „lucrarea directa a demonilor”!
„Numeroasele forme de asa-zisa spiritualitate propuse astazi si care promit obtinerea unor puteri miraculoase decurg cel mai adesea dintr-o influenta directa a demonilor. Magia, spiritismul sau anumite puteri ale yoghinilor care confera puteri supranaturale sint in strinsa legatura cu lucrarea demonilor”.
Autorii, fac o comparatie intre Yoga si crestinism, evident, scotind in evidenta valorile celui de-al doilea. ” Crestinismul fagaduieste omului viata vesnica, yoga arata intrarea in neantul neconditionat. Crestinismul il arata pe om si dupa trecerea spre viata vesnica ca persoana, yoga lucreaza la pierderea personalitatii… in yoga, eul purificat va parasi aceasta vale a plingerii in mod definitiv, pierzindu-se in izolare si stingere”.
4. Tintele predilecte: biserica greco-catolica si ateismul
Printre „prozelitii” demascati de autorii Manualelor de Religie pentru clasa a XI-a si clasa a X-a, Editura Corint, la loc de cinste se situeaza Biserica Greco- Catolica.
„Instituind primatul papal, Biserica Romei a vazut misiunea nu doar in evanghelizarea necredinciosilor, ci si in reintoarcerea celorlalti crestini sub autoritatea episcopului Romei. Asa au aparut misiunile catolice in spatiul ortodox, nefiind insa decit o strategie agresiva de a-i atrage pe ortodocsi la catolicism. Acest prozelitism catolic, numit uniatism a fost aplicat in Ucraina (sec.al XVI-lea), in Polonia (sec. al XVII-lea) si mai tirziu in Transilvania (inceputul sec. XVIII-lea), instituindu-se Biserica Grreco- Catolica”. Mai departe, se precizeaza ca „uniatismul a fost o metoda contrara Traditiei Bisericii, devenind o sursa de conflicte si diviziuni pina astazi”.
Manualul de Religie. Cultul Ortodox, pentru clasa a X-a, Editura Dacia Cluj, utilizat in scolile din Transilvania, vorbeste despre Biserica Grreco – Catolica in termeni indamisibili.
In capitolul ” Ortodoxia in contextul crestinismului romanesc”, la pagina 70, elevilor le se sint predate urmatoarele invataturi.
” Formarea Bisericii Greco- Catolice a dus la dezbinarea in planul credintei a romanilor transilvaneni si a avut consecinte majore, deteminind instaurarea unui climat de neintelegere si neincredere reciproca, cu efecte pe termen lung”. Elevilor li se intretine astfel suspiciunea fata de greco-catolici, cei care au „zguduit unitatea intru credinta a romanilor”, motiv pentru care este damnabila si in ziua de astazi.
Manualul Religie. Cultul Greco-Catolic, pentru clasa a IX-a , Editura. Dacia 2005, nu este nici el mai clement, tinta fiind de asta data ateismul sau stilul de viata modern. La pagina 83 se afirma ca Papa Paul al VI-lea definea ateismul drept „fenomenul cel mai grav al timpului nostru”, iar la pagina 87 se spune ca „faptul ca Dumnezeu este lasat deoparte in favoarea liberalismului, individualismului, materialismului (asa cum se intimpla mai peste tot în occident dar si in fostele tari socialiste in ultima perioada) duce la aparitia sectelor si a unor superstitii moderne.”
5. Religia, prin omisiune istorica si in cheie nationalista
Manualul de Religie. Cultul Ortodox, clasa a X-a, Editura Corint, sustine ca „primele scoli atestate pe teritoriul tarii noastre au aparut in manastiri, inca din secolul al X-lea”, in raspar cu cele mai elementare cunostinte istorice. Palia de la Orastie, apare ca „primul text biblic din Vechiul Testament tiparit in limba romana” fara sa faca vreo referire al contributia Reformei in traducerea acestei biblii.
Manualul de Religie Ortodoxa pentru clasa a VII-a, Editura Sf. Mina din Iasi, asiociaza catolicismul cu ” Noaptea Sfintului Bartolomeu”, reforma protestanta cu „actiunea de convertire la protestantism a credinciosilor de alte confesiuni”, iar ortodoxia, cum altfel, cu „dreapta credinta”. Evident, Biserica Greco-Catolica a tradat interesul national.