Doua milioane de euro pentru inca un "Brand" turistic al Romaniei
Campania de realizare a unui brand turistic la nivel national a primit miercuri, printr-o Hotarare de Guvern, 2 milioane de euro. Alte 9 milioane de euro sunt alocate promovarii Romaniei in Italia si Spania, tot de la bugetul de stat. In ultimii ani, au existat cel putin patru tentative ale autoritatilor de a crea „branduri” nationale, care au care au dat „faliment”.
Un nou „brand turistic”
„Bugetul alocat Programului anual de marketing şi promovare turistică pentru anul 2008 este de 7 milioane euro, din care 2 milioane euro pentru creaţie brand turistic.”, arata comunicatul Executivului. Lucia Morariu, secretar de stat pentru turism in cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale a explicat pentru HotNews.ro ca este vorba despre o campanie noua, care nu are legatura cu cele anterioare. Proiectul ar putea fi decontat, ulterior, din fonduri europene.
„Avem alocate 75 de milioane de euro promovarii produselor turistuice, din fonduri structurale, prin Programul Operational Regional. Aceasta inseamna ca vom cheltui bani, mai intai, de la bugetul de stat, dupa care putem depune un proiect si primi fonduri europene pentru a acoperi costurile”, a spus Morariu.
Nu exista, potrivit secretarului de stat, nicio legatura intre noul brand turistic si campaniile de „branding” anterioare. „Daca brandul creat de noi va avea succes, isi va pune amprenta si asupra brandingului de tara”, a adaugat Lucia Morariu.
Campanii pentru Italia si Spania
In acest moment, este singura varianta de branding national care se intrevede, si asta dupa multe tentative esuate. Mai exista o initiativa demarata de Agentia pentru Strategii Guvernamentale (ASG), dar campania nationala pe care o promitea institutia cu doi ani in urma s-a transformat in doua campanii mai mici, care vizeaza numai doua tari: Italia si Spania. „Am decis sa ne axam pe tarile unde Romania are probleme serioase de imagine. Momentan, construim infrastructura administrativa pentru acest proiect.
In zilele urmatoare va aparea anuntul de licitatie publica pentru companiile interesate de elaborarea campaniei”, explica pentru HotNews.ro Alfred Bulai, presedintele ASG. Bugetul pentru cele doua campanii insumeaza circa 9 milioane de euro.
„Fabulospirit”-ul esuat
Cea mai recenta tentativa esuata de construire de brand a reprezentat-o celebra campanie a Ministerului Afacerilor Externe initiata sub sloganul „Fabulospirit”. Numai crearea sloganului a costat peste 100.000 de euro, intreaga campanie fiind evaluata la 5 milioane de euro. Nu s-a platit efectiv decat sloganul amintit, deoarece campania a fost sistata dupa demisia ministrului Mihai Razvan Ungureanu.
Alte campanii falimentare
Potrivit unei sinteze realizate in toamna anului trecut de jurnalistii de la Cotidianul, „albumul de promovare „Eterna si fascinanta Romanie“ a costat statul sase milioane de dolari, iar campania Ministerului Turismului, „Romania mereu surprinzatoare“, realizata de Ogilvy&Mather in 2004, inca 1,7 milioane de dolari.
Sloganul a fost anulat anul acesta (in 2007, n.r.) de Richard Batchelor, seful echipei de consultanti internationali din cadrul Organizatiei Mondiale a Turismului (OMT): „«Simply Surprising» nu comunica esenta Romaniei pentru potentialii vizitatori“. Prin urmare, Ministerul IMM-urilor, Comertului, Turismului si Profesiilor Liberale il va schimba.”