Patru sfaturi pentru interacțiunea cu persoanele dificile
Deși nu sunt interacțiuni plăcute, adesea avem de-a face cu persoane dificile. Este de ajutor să știm că în mare parte comportamentul acestora este despre ele și nu despre noi, dar acest lucru nu înseamnă că nu vom fi deranjați de el. Iată câteva strategii în comunicarea cu persoanele dificile.
1. Păstrează-ți calmul
Ușor de zis, nu chiar atât de ușor de făcut. Cea mai mare problemă apare atunci când reacțiile noastre emoționale sunt foarte puternice. Acela este momentul în care nu mai suntem foarte raționali, reacționăm impulsiv, spunem lucruri pe care apoi le regretăm și lăsăm emoția să decidă în locul nostru. Cum spuneam, nu este simplu să ne păstrăm autocontrolul în aceste momente, dar adesea acesta dezarmează atacurile din partea celor care sunt intruzivi, critici, agresivi, „bullies” sau dificili sub alte aspecte. Cum ne păstrăm, totuși, calmul?
Nu există o formulă magică, valabilă pentru toată lumea, pentru fiecare dintre noi funcționează altceva. O variantă ar fi să inspiri profund și să numeri în gând până la zece. O altă variantă ar fi să numeri de la 30 la 1 din 3 în 3. În felul acesta nu vei amplifica emoția, ci te vei concentra asupra unei sarcini (moderat de solicitante) care să te mențină angajat mental în interacțiune. O altă strategie este să ceri o pauză. Respectiv, să-i spui persoanei dificile cu care interacționezi că vei continua în câteva momente și să te retragi pe moment, urmând să revii după ce te-ai calmat.
Orice demers pentru a-ți recupera autocontrolul îți dă mai multă putere pentru a gestiona situația cu care te confrunți.
2. Nu lua rolul de victimă
Persoanele dificile adesea vor alege ținte facile, respectiv pe cei complianți, care evită conflictele și preferă să „lase de la ei”. Dacă și tu eviți conflictele, ar fi util să încerci să îți dai seama care este motivul și cum poți schimba acest comportament.