Solutia Basescu: efecte peste 9 ani (de Sabina Fati)
Aproape jumatate dintre romani nu stiu care sunt diferentele intre sistemul de vot uninominal majoritar sustinut de Traian Basescu si cel mixt pentru care guvernul si-a asumat deja raspunderea, iar multi dintre ei nici nu au aflat ca duminica 25 noiembrie are loc un referendum prin care presedintele propune reformarea sistemului electoral autohton.
De fapt, potrivit sondajelor, doar 10 la suta dintre votanti inteleg ce vrea presedintele de la referendum. Ceilalti, care s-au saturat de nesfarsitele scandaluri politice si prefera sa urmareasca destinul Elodiei, au impresia ca cele doua variante sunt mai degraba asemanatoare si ca discutiile contradictorii fac parte din scenariul conflictual presedinte-premier.
Campania pentru Referendumul lui Basescu a fost boicotata cu intentie de posturile publice de radio si televiziune, a fost bruiata spontan de mediile private de informare si ignorata cu seninatate pana si de Partidul Democrat. Initiatorul plebiscitului pentru adoptarea sistemului uninominal majoritar, similar alegerii primarilor, nu a avut de fapt dreptul la o campanie de informare normala.
Presedintele a fost nevoit sa-si transmita mesajele pe canale de comunicare atipice folosind mai ales internetul si linia telefonica fierbinte. Indiferent de culoare, politicienii au ocolit dezbaterile serioase asupra celor doua sisteme de vot in asa fel incat electoratul sa nu fie edificat inainte de a merge la urne.
PSD, PD si PLD care au declarat in mod oficial ca sustin varianta uninominalului propusa de Basescu pentru referendumul de duminica au vorbit cu retinere despre aceasta solutie, fara sa se aventureze in explicatii.
Cu priceperea unui traficant care duce de nas un client dificil, partidele autohtone incearca de fapt sa insele electoratul cu votul uninominal pe care nu si-l doresc si pe care il ocolesc abil. Ipocrizia politicienilor care militeaza pentru schimbarea sistemului electoral, fie in varianta guvernamentala, fie in cea prezidentiala, se va vedea insa in perioada urmatoare.
Ancorarea lor puternica in traditionala lista de partid care le ascunde defectele si viciile si care in acelasi timp ii absolva de orice responsabilitate va iesi insa la iveala dupa ce vor fi nevoiti sa refaca proiectul de vot mixt pentru care si-a asumat raspunderea Cabinetul Tariceanu si care va fi probabil retrimisa Parlamentului de Traian Basescu.
Chiar si aceasta varianta ii deranjeaza, desi nu schimba aproape nimic. Ideea de vot in colegii uninominale din proiectul Guvernului este doar un truc fiindca doar jumatate din senatori si deputati se vor alege in acest fel, cealalta jumatate fiind desemnata, doar prin calcule matematice, dintre aceia care nu au fost alesi si nici macar nu au fost votati vreodata.
In schimb presedintele propune ca fiecare parlamentar sa fie ales in mod direct, astfel incat oamenii care voteaza pentru el sa-l poata monitoriza permanent si sa-l amendeze cand sunt nemultumiti. Senatorii si deputatii nu vor mai putea sta atarnati de partid, nu se vor mai putea duce la Parlament ca in vacanta si nu-si vor mai face doar propriile jocuri.
Toate acestea nu se vor intampla insa peste noapte, primul legislativ ales uninominal va semana destul de mult cu actualul, iar efectele se vor vedea doar pe termen mediu, la urmatorul scrutin.
Daca de pilda varianta presedintelui va intra in vigoare in 2012, caci pana la alegerile de anul viitor nu exista nici destul timp, nici destula vointa politica, atunci rezultatele se vor vedea abia la alcatuirea Parlamentului din 2016. Adica peste 9 ani.