EvZ: „Delegatia franceza a venit sa-si ia tainul”
Primul-ministru francez Jean Pierre Raffarin si-a mobilizat pentru vizita sa in Romania aproape jumatate din membri guvernului, plus un grup substantial de oameni de afaceri si presedinti de mari companii franceze.
Amploarea data acestei vizite de catre seful cabinetului de la Paris inaintea alegerilor generale din Romania ar putea fi convertita electoral de Adrian Nastase, desi premierul Raffarin s-a intilnit si cu liderii Aliantei PNL-PD.
In cele doua zile pe care le petrece la Bucuresti, delegatia guvernului francez a semnat un contract pentru construirea tronsonului Comarnic-Predeal din autostrada Bucuresti Brasov cu societatea Vinci, contractul de privatizare a societatii Distrigaz Sud cu Gas de France, dar a stabilit si infiintarea unei comisii care sa analizeze dosarele inaintate de cetatenii francezi inainte de interzicerea
prin lege a adoptiilor internationale.
Traian Basescu ne-a spus ca intilnirea celor doi lideri ai Aliantei cu Jean Pierre Raffarin “s-a produs intr-o discretie totala”, desi “magnitudinea evenimentelor organizate cu presa romaneasca este infinit mai mare si are iz electoral”.
Calin Popescu-Tariceanu, presedintele interimar al PNL, si Traian Basescu, presedintele PD, au discutat cu premierul francez probleme de integrare in UE, precum si crearea unui parteneriat romano-francez.
Liderul PD crede ca “delegatia franceza se afla intr-o vizita electorala, mai ales ca a venit sa-si ia tainul”. Traian Basescu sustine ca nu a existat nici un fel de licitatie pentru construirea autostrazii Brasov-Bucuresti si ca a fost “cel mult o selectie de oferte, ceea ce este ilegal pentru lucrari mai mari de 100.
000 de euro”, iar contractul pentru compania franceza Vinci, care va construi aceasta autostrada, este un cadou oferit de Adrian Nastase premierului francez:
“Americanii si-au luat fara licitatie un contract de multe miliarde de dolari cu Bechtel, germanii, dupa vizita premierului Schroder, si-au luat contractul de peste un miliard de euro pentru securizarea frontierelor si, in interiorul aceluiasi procedeu de a multumi pe toata lumea, Guvernul Romaniei a facut cadou fara licitatie un contract pentru constructia unei autostrazi
Bucuresti-Brasov”.
Aceasta autostrada nu se afla pe nici un coridor paneuropean, iar Romania avea nevoie in acest moment de legaturi cu statele occidentale pe coridoarele identificate deja: Nadlac – Timisoara, Arad – Deva Sibiu – Rimnicu-Vilcea, Valea Oltului – Pitesti – Bucuresti, Bucuresti-Constanta.
Traian Basescu afirma ca “aceasta practica de a vinde tara pe bucati, fara licitatie, in dispretul populatiei din Romania, care plateste taxe pentru lucrari publice, arata ca guvernul Nastase a ajuns la stadiul desfrinarii” si ca, in ochii politicienilor straini, “Adrian Nastase nu e decit un geambas de contract si nimic mai mult”.
In schimbul contractelor facute cadou in ultima vreme, Adrian Nastase atrage, potrivit lui Traian Basescu, “delegatii straine in preajma campaniei electorale, delegatii conduse de premieri pentru a da poporului roman impresia ca are relatii solide.
In realitate, Adrian Nastase este geambas sef de contracte, a fost geambas de copii, s-a lecuit de asta si s-a apucat sa incheie contracte de infrastructura fara licitatie, trebuie sa plece cit mai repde, ca altfel vinde tot”.
Nastase: “Ne bazam enorm pe sprijinul Frantei”
Premierul francez Jean Pierre Raffarin si omologul sau roman Adrian Nastase au participat ieri la seminarul “Un parteneriat pentru Europa”.
Premierul Nastase a precizat in acest context ca “finalizarea cu succes a negocierilor de aderare cu UE reprezinta principalul obiectiv al guvernului in perioada urmatoare”, iar seful guvernului de la Paris a confirmat angajamentul Frantei de sustinere a integrarii Romaniei in UE.
Cei doi sefi de guverne au stabilit ieri crearea unui parteneriat romano-rancez: “este o etapa de lucru foarte importanta, iar din punctul nostru de vedere conlucram cu foarte putine tari atit de apropiat” a declarat Jean Pierre Raffarin.
Premierul roman a recunoscut cu aceasta ocazie ca “anii 2005 si 2006 vor fi anii cei mai grei in care va trebui sa punem in aplicare angajamente pe care le-am luat” si in care “ne bazam enorm pe sprijinul Frantei”
Licitatie sau selectie de oferte publice?
Ministerul Transporturilor si Grupul Vinci Concession Grand Projet au semnat ieri, la Palatul Victoria, protocolul referitor la constructia transonului de autostrada Comarnic-Predeal.
Protocol la care s-a ajuns, potrivit ministrului Miron Mitrea citat de Mediafax printr-o licitatie organizata pe baza de oferte publice. Este vorba insa despre o selectie publica nu despre o licitatie in adevaratul sens al cuvintului, dupa cum ne-a declarat Traian Basescu.
Ministrul Miron Mitrea a declarat ca lucrarile de constructie costa 379,3 milioane de euro si vor fi realizate prin parteneriat public-privat.
Asta inseamna ca statul vine in afacere cu terenul, francezii cheltuiesc 380 milioane de dolari ca sa construiasca autostrada, dupa care, in 25 de ani, isi recupereaza banii de la statul roman.
“Nu va fi taxa de intrare pe autostrada. A fost una din cerintele noastre contractuale. Suma va fi returnata francezilor din ceea ce colecteaza statul ca urmare a existentei acestei autostrazi”, spune Mihail Basulescu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.
Ministrul Mitrea a precizat ca, in final, investitia va fi mai mare: “Cifra ar putea sa fie 700 milioane de euro”. Asta deoarece, pe linga banii necesari pentru constructie, se adauga cei necesari operarii autostrazii (camere de luat vederi, paza) si intretinerii (2% din suma investita initial in constructie).
Dat fiind faptul ca grupul Vinci trebuie sa isi recupereze investitia in 25 de ani, timp in care va si intretine autostrada, doar din intretinere se adauga 200 de milioane de dolari contractului initial. “Dupa ce se termina constructia, Vinci va primi esalonat banii investiti, din sumele pe care lei vom incasa din rovignete si din surse bugetare”, a mentionat Basulescu.
Proiectul urmeaza sa inceapa in primavara anului viitor si sa fie finalizat in circa 30 de luni. Portiunea de autostrada care va lega localitatile Comarnic si Predeal are o lungime de aproximativ 37 kilometri, desfasurata intr-o zona montana. (Iuliana Roibu)
Distrigaz Sud, o afacere de 311 milioane euro pentru Gas de France
Compania publica Gas de France va plati 311 milioane euro pentru a prelua cel mai mare distribuitor roman de gaze naturale – Distrigaz Sud.
Contractul de privatizare a fost semnat ieri la Bucuresti – in prezenta primului-ministru al Frantei, Jean Pierre Rafarrin – de presedintele Consiliului de Administratie al Gas de France, Jean Francois Cirelli, si de reprezentantul statului roman, Dorin Mucea.
Privatizarea distributiei romanesti de gaze naturale se va incheia pina la sfirsitul saptaminii, cind se va semna si cel de-al doilea contract de privatizare al Distrigaz Nord cu compania germana E.On – Ruhrgas.
Trecerea in proprietate privata a celor doua companii nu va duce la cresteri substantiale de preturi si nici la aparitia unor tarife diferentiate pe zone geografice, promit oficialii romani.
Grupul francez va dobindi calitatea de actionar majoritar la Distrigaz Sud si isi va asuma si datoriile financiare nete acumulate de Distrigaz Sud in ultimii ani, in suma de 95 de milioane de euro. Din cele 311 milioane de euro, in vistieria statului roman vor intra 128 de milioane, reprezentind pretul pentru pachetul de actiuni de 30%, cumparat direct.
Restul de bani vor ramine in companie pentru investitii in dezvoltarea si modernizarea retelei.
“Gas de France a avut cea mai buna oferta. Distrigaz Sud are nevoie de un volum de investitii foarte mare pentru reabilitarea sistemului de distributie si dezvoltarea retelei in continuare”, a declarat ieri ministrul economiei, Dan Ioan Popescu.
“Prima investitie va fi asigurata de majorarea de capital, apoi vom discuta cu partenerul nostru, statul, si vom face un plan. Nu as putea da o cifra de investitii acum. Trebuie sa cunoastem mai bine societatea”, a spus presedintele Consiliului de Administratie al companiei franceze. Investitorul francez nu are in vedere reduceri de personal. (Mihaela Balea)
Gas de France
– Societate integrata in domeniul utilitatilor publice
– Rezerve cumulate de petrol si gaze de 670 milioane tone echivalent petrol
– Cifra de afaceri in 2003 -16,7 miliarde euro
– In 2003 a vindut 60 miliarde metri cubi de gaze
– Are 15 milioane de consumatori din care 11 milioane in Franta
– Este al patrulea cumparator mondial de gaze
Distrigaz Sud
– 900.000 de abonati
– Deserveste 2,5 milioane de focuri in 20 de judete
– In 2003 a vindut 5,6 miliarde metri cubi de gaze
– A realizat un profit net de 21 de milioane de euro in 2003