Sari direct la conținut

RO-OPEN-AIR la Nürnberg, editia a treia

Soare, bere, destrabalare. Controlata, caci doar suntem in Germania. Mici, langosi cu branza, mmm… Fetisoare de copii vopsite in culorile curcubeului. „Fetite” in mini. Si maxi-muzica. Chiar prea la maxim, de nu te mai intelegi om cu om. Uitati computerul, ca doar e vara. Deschideti-l numai daca vreti sa cititi cum a fost RO-OPEN-AIR-ul de duminica 3 iulie, de la Nürnberg.

Cu floricele galbene in par

Sponzorii l-au pregatit minutios si din timp. Reclama la tona. Mai putin in presa si la radio. Mai mult din gura in gura. Si prin „douazeci de mii de prospecte si pliante impartite inca de la festivalul sasilor de la Dinkelsbühl, din 15 mai”, dupa cum ne spune impresarul Christian Rätscher. Fluturasi, baloane, pixuri, prinzatoare de par. Ce-i gratis, se stie bine, si nu numai in Germania.

Iei cu tine, chiar daca apoi arunci la cos. Dar la targ sau la Fest cum sa-ti faci altfel digestia decat printr-o tura pe la info-standuri sau tarabele cu suveniruri? Costa o carte ceva parale? Da-o-ncolo…alaturi e un pliant turistic gratis, care parca are mai multe poze.

Oricum, reclama se vede ca a rentat. Si pentru Western Union, si pentru Reisebüro Pletl, Autohaus Löblein, Auto-Toldi, ROMTravel si Carpatair. DiscoRO si 3 amigos vor geme de lume, iar la standurile macelariilor Fronius, Maurer si al cramei Graf Dracula oricum ai stat destul la coada pentru un mic pe jar.

Actiune totala. Nici un moment de plictiseala. Rock cu Hohoiu, etno-pop cu Tritonii si formatia Igor Millenstein din Republica Moldova. Ca respiro, folk cu Cristian Branca. Apoi iarasi ritm indracit: flamenco de junioare cu Sol i Allegria, si populare cu fetitele de la Club Speranta al asociatiei Casa Romaneasca.

Un highlight: Ricky si Elvin Dandel, tata si fiu ca doi frati, caci pe Ricky vremea l-a uitat (fizic) in anii de liceu, desi acum isi da doctoratul. Elvin e curios sa citeasca textul renumitului Crocodil Schnappi in romaneste, iar Ricky ne spune: „Banuiesc ca toti acesti oameni veniti aici sunt, cel putin cu sufletul, inca foarte legati de tara. Pentru mine e o mare bucurie sa cant pentru ei.

Ca si pentru Elvin, care canta pentru prima oara la un open-air pentru public romanesc”.

Trandafirii mei din parcare

Organizatorii (asociatiile Alter Ego si Casa Romaneasca din Nürnberg) au muncit pe branci. S-a inchiriat si Sala St. Bernhardt din straduta Don Bosco, in prelungirea parcarii din fata Saueracker-ului din Fürtherstrasse, unde a avut loc Open-Air-ul. Dupa cum ne spune presedintele Alter Ego, Remus Vuia, pentru a garanta conditiile de igiena cerute la astfel de petreceri-mamut.

Cu ochii la doua „doamne” ratacite cu sticlele de apa minerala printre tufele de trandafiri, Horst Göbbel, presedintele Haus der Heimat si Landsmannschaft-ului sasilor din Nürnberg, subliniaza si el acest aspect: „Este important ca intotdeauna, cand ne intalnim, sa aratam ca suntem oameni civilizati.”

Referitor la semnificatia culturala a acestui gen de festivaluri, el adauga.” Sunt pentru prima data la RO-Open-Air. Mi se pare important sa aratam ca avem o cultura muzicala si un folclor pe care putem sa le aratam si altor natii. Vrem sa mai aratam si ca suntem oameni intelepti, care nu merg numai la munca si apoi acasa, la mancare si la televizor.

Cei care sunt aici vor sa-si vada portul popular si sa auda cantece in graiul lor de acasa. Sunt lucruri firesti, pe care aici, in Germania, nu le intalnesti zi de zi.”

D-l Göbbel raspunde afirmativ si la intrebarea referitoare la semnificatia politica a acestor festivitati, spunand ca

„in perspectiva aderarii la Uniunea Europeana, Romaniei ii trebuie si in societatea germana un rasunet pozitiv.

Si cine sa il faca daca nu noi, cei care suntem aici, romani, sasi si svabi cu legaturi inca puternice cu tara, cu Transilvania:” El mai considera ca intre asociatiile de sasi si svabi cu traditie si cele romanesti, mai nou formate, relatiile au un curs pozitiv, care se datoreaza nu in ultimul rand unor astfel de intalniri directe intre oameni, intr-un context vesel si relaxant.

Doina Frühwald, presedinta unei astfel de asociatii mai noi, Casa Romaneasca, ne spune ca organizarea festivalului s-a impus ca o necesitate, in urma nenumaratelor telefoane primite, in care se intreba „daca se mai tine si anul acesta”. RO-Open-Air se afla la a treia editie si se pare ca va deveni traditie in seria festivitatilor de vara din Nürnberg.

Peisaj cultural in guasa

In ajunul festivalului si ca un preambul cultural al acestuia, a avut loc in sala St. Bernhardt seara literar-artistica „Arta si literatura romana la Nürnberg”. In program au figurat prezentari de carte, lucrari de arta arta plastica expusa de amatori si profesionisti, momentele de emulatie culturala fiind condimentate cu o cina frugala cu produse romanesti si folk interpretat de Cristian Branca.

Moderatia serii culturale a apartinut presedintelui asociatiei Alter Ego, Remus Vuia si scriitorului Liviu Valenas. Acesta din urma, cu eruditia care il caracterizeaza

si pe care multi i-o cunosc, atat din aparitiile live la cenacluri, simpozioane de carte, cat si din cele cca 15 volume de scrieri publicate, a patinat cu volubilitate pe taramul artelor plastice, „de la caricatura la modernism”.

In contextul prezentarii lucrarilor artistilor plastici fizic prezenti (Grigore Popescu, Daniel Scarlete, Paul Codrea, Harriet Konnerth, Vecerdea tata si fiu) sau doar prin lucrari (Laurentiu Feller, Maica Marina Munteanu) el a definit distinctia amatorism-profesionalism in arta si literatura, nu neaparat prin finalitatea pragmatica a producerii unei lucrari de arta versus gratuitatea actului

creator, ci prin perenitatea existentei unei opere de arta. Deci, a ceea ce ramane, dupa ce sita vremii a cernut faina de pleava scriitoriceasca sau artistica.

Desi s-a autointitulat in realizarea moderatiei serii „ o solutie de avarie”, deci de ultim moment, Valenas a pedalat cu usurinta prin modernism, peisagistica si pictura naiva, fauvism si cubism, design si pictura abstracta, caricatura si pictura cu tematica religioasa.

Acestea definind de fapt curentele artistice si categoriile carora se subsumeaza lucrarile plastice prezentate in seara de 2 iulie.

Pauza „de-un pahar si o tigara” a oferit o surpriza, vizita echipei de handbal de juniori a Romaniei, in trecere prin Nürnberg si cu sete de cultura, caci foamea si-o astamparasera deja la Fronius.

Despre „Cartea neagra a ceausismului” a lui Liviu Valenas, un adevarat thriller politico-istoric cu documente si marturii de la martori oculari ai „binefacerilor” Epocii de Aur ceausiste, am mai scris. Prezentarea din 2 iulie a fost

o relansare pe plan local a cartii prezentate in premiera la Targul de carte de la Frankfurt 2004. O aparitie inedita si in format de lux a fost insa volumul bilingv al lui Horst Göbbel si Alexandru Pintelei „Punct crucial in Ardealul de Nord / Wendepunkt im Nordsiebenbürgen”.

Acest volum cu caracter documentar si memorialistic trateaza in detaliu tragedia alungarii si deportarii sasilor din Ardealul de Nord dupa momentul pactului Ribbentrop-Molotov. Unul dintre acestia a fost insusi d-l Göbbel, geaman nascut in mersul trenului in timpul acestei mari restristi a istoriei.

Sunt carti scrise in Germania, de catre autori de limba romana, care indeamna la meditatie, ca si micro-eseul lui Vuia despre bine si rau, cu care s-a incheiat cenaclul de sambata. Vreo 40 de persoane au gasit ragaz si pentru cele spirituale. Alte trei-patru mii s-au rezervat insa complet pentru cheful cel mare, in aer liber, de a doua zi.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro