„Antisemitul” Spielberg
Inainte de toate, trebuie precizat ca „München” este un film care te pune pe ganduri. Te indeamna sa-ti storci mintea pentru a descoperi mesajul transmis, fiindca este evident ca exista un mesaj.
Inainte de a fi un film artistic, o drama istorica, un thriller de spionaj sau ce vreti dv., „München” este un manifest politic.
Inainte de a fi un regizor de succes, Spielberg este un evreu care, asemenea majoritatii conationalilor sai, sufera pentru nedreptatile si ororile la care a fost supus Poporul Ales si incearca sa desluseasca adevarul, iar atunci cand are un raspuns, fie si partial, il spune cu voce tare.
„München” este un film bine facut. Incepand de la prestatia actorilor si terminand cu unghiurile si cu racordurile geniale de filmare (Kaminski si Kahn, coechipierii traditionali ai lui Spielberg sa traiasca!). Dar putini vor sesiza acest lucru pentru ca actiunea e palpitanta, incarcatura emotionala e mare, filmul are nerv.
Dar nu pentru partea „cinematografica” va ramane „München” in istorie. Ci pentru mesajul politic, de dragul caruia scenaristii fac concesii si compromisuri in serie.
Dupa un inceput cu iz de documentar istoric, in care este prezentat cumplitul atentat din 1972, cand 11 membri ai delegatiei israeliene la Olimpiada de la München sunt asasinati de un comando de teroristi apartinand gruparii „Septembrie Negru”, filmul intra in zona fictiunii.
Mossadul pune la cale razbunarea, la cerinta expresa a Goldei Meir (prezentata intr-o lumina cel putin originala), alcatuind un grup de asasini (cam ageamii si cu fete umane, foarte diferite de arhetipul spionului clasic) care sa lichideze o lista (asta e!, Spielberg e cu listele…) de palestinieni, vi-novati pentru masacrul de la München.
Trecand peste toate stangaciile si inadvertentele „tehnice”, pe care cei doi scenaristi si le-au asumat explicit, me-sajul desenat in clar de regizor este cel care da greutate pelicu-lei: impulsul primar „ochi pentru ochi, dinte pentru dinte” nu rezolva problema, ci o amplifica.
Fiindca pentru fiecare palestinian asasinat de Mossad au murit sute de oameni nevinovati, iar locul fiecarui terorist doborat a fost luat imediat de un altul, poate mai rau.
Finalul, chiar daca obositor de lung, in maniera obisnuita a lui Spielberg, mai ridica un semn de intrebare in legatura cu justetea actiunilor Mossad: cuprins de indoieli, seful echipei de asasini abandoneaza „cauza” in favoarea familiei.
Politica prea seamana cu o pagina de mica publicitate – vanzari, cumparari, inchirieri, intermedieri -, dar tranzactiile nu se fac cu case sau masini, ci cu suflete.
München
SUA, 2005
Titlu original: Münich
Regia: Steven Spielberg
Scenariu: Tony Kushner, Eric Roth
Distributie: Eric Bana, Daniel Craig, Ciaran Hinds, Mathieu Kassowitz, Hanns Zischler, Geoffrey Rush, Lynn Cohen
Drama, 140 minute
Rating IMDB: 7,9/10
Rating SFin: 8/10