Televiziunile pluseaza la publicitate
Reclama la TV va fi mai scumpa in acest an, iar posturile de nisa vor castiga in importanta
Pentru ca o reclama sa le fie vazuta de aproximativ 110.000 de telespectatori, clientii vor scoate din buzunar cu 30-50% mai mult decat anul trecut. Pretul variaza in functie de audienta si specificul posturilor de televiziune.
In ultimele luni ale anului, spatiile de publicitate ale posturilor TV au fost pline pana la refuz. Statiile au fost „sold-out”, cum se spune in industria de media. O situatie care, afirma reprezentantii posturilor TV, se va repeta si in acest an, chiar daca pretul publicitatii va fi cu mult peste cel de anul trecut.
„Televiziunea a ramas, timp de ani buni, cel mai ieftin si mai eficient mediu. Ne dorim o crestere intre 40 si 50% pentru acest an. E posibil ca piata sa impinga preturile spre pragul de jos, dar vom fi mult mai atenti la diferentierile sezoniere, pe sloturi orare si pe tot ce inseamna programe premium.
De exemplu, pentru Divertis, un client trebuie sa plateasca mai mult decat in alta emisiune”, explica Laurentiu Ionete, vicepresedinte marketing si vanzari la Antena 1. Explicatia cresterii: cererea depaseste oferta, spatiile publicitare fiind pline in ultimele luni ale anului trecut, iar pretul pentru ca un mesaj sa ajunga la o mie de cititori este inca mic (2-3 euro).
Prin urmare, un GRP (punct de audienta, care insumeaza circa 110.000 persoane) va fi mai scump.
Canalele MediaPro – ProTV, Acasa TV, ProCinema – vor creste tarifele cu aproximativ 50%. Zoe Erguvieanu, director vanzari Media Pro International, adauga la motive alinierea la preturile tarilor din jur si noile norme privind plasarea publicitatii la intervale de 45 de minute, fata de 20 de minute.
Splendid Media, regia care vinde spatiile publicitare ale postului public, estimeaza un cost mediu al punctului de audienta de 160 de euro la TVR1, cu peste 50% mai mult decat anul trecut. Pe langa supraaglomerarea de anul trecut, Radu Budes, managing partner Splendid Media, motiveaza prin avantajul pe care il are TVR prin acoperirea teritoriala.
„Studii recente de masurare a calitatii vietii ne arata ca nivelul de consum al locuitorilor din mediul rural se imbunatateste”, spune Budes. Ce efect va avea majorarea tarifelor TV? Laurentiu Ionete estimeaza ca, anul acesta, va creste importanta posturilor de nisa, care vor castiga daca isi vor vinde eficient spatiile publicitare.
„Initial, posturile de nisa au vandut mai ieftin decat generalistele. Clientii au folosit acest argument ca mijloc de presiune la adresa televiziunilor mari, dar cred ca si posturile de nisa vor putea sa creasca tarifele anul acesta”, considera Ionete.
Un alt efect ar putea fi iesirea de pe TV a clientilor cu bugete foarte mici. „Este greu de crezut ca un client mare poate renunta la TV. Pot aparea reasezari de bugete ca pondere intre statiile TV, si deja se intampla”, afirma Zoe Erguvieanu.
„O parte a clientilor va redirectiona bugete catre alte medii, in defavoarea televiziunii, in timp ce alta parte, usor mai consistenta, va aduce bani din aceste medii, pentru a cumpara un numar de GRP-uri apropiat de ceea ce au avut in 2005”, estimeaza ea.
Realitatea TV inregistreaza cresterea cea mai spectaculoasa a tarifelor: 100%. Cresterea cotei de piata a televiziunii, consolidarea imaginii postului, a programelor si a vedetelor sunt printre motive, explica Brandusa Vlanga, director vanzari Realitatea TV. O parte din clienti, care nu isi vor permite sa comunice pe canalele generaliste, isi vor alege cu preponderenta canalele de nisa.
Pretul publicitatii TV in 2005
Post TV GRP* mediu (euro) GRP Prime Time (euro)
Pro TV 160-170 220
Antena 1 145-150 200
TVR 1 90-100 120-130
Acasa TV 100-110 120-130
Prima TV 80-90 100-110
Realitatea TV 80 100
Discovery 60-70
TV klumea 50-60
MTV 60-70
Antena 3 110
Pro Cinema 110
• 1 GRP (punct de audienta) = aprox. 110.000 persoane
Sursa: Estimare Capital