A 18-a zi în care sistemul cardului de sănătate nu funcționează – cea mai gravă avarie de la darea în folosință. CNAS anunță teste finale pentru revenirea la modul de lucru, dar susține că nu înseamnă că sistemul nu a funcționat
Este a 18-a zi în care sistemul informatic al cardului de sănătate nu funcționează, iar medicii spun că ne confruntăm cu cea mai gravă avarie a sistemului de la darea lui în folosință. De cealaltă parte, CNAS anunță că „la ora actuală se desfășoară testele finale pentru revenirea la modul de lucru uzual, online, al platformei PIAS”, dar susține că „starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat în această perioadă”. Premierul Viorica Dăncilă cere plecarea președintelui interimar al CNAS, însă Răzvan Vulcănescu răspunde că „nu ia în calcul” demisia.
„Este o avarie foarte gravă, chiar dacă ei evită să spună. Durează de 18 zile. Ei nu au avut curajul să spună. Tot sistemul e prăbușit” – Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, pentru HotNews.ro.
Info pe scurt:
- Sistemul informatic al cardului de sănătate nu funcționează de 18 zile, potrivit medicilor.
- CNAS a anunțat joi după-amiază că „la ora actuală se desfășoară testele finale pentru revenirea la modul de lucru uzual, online, al platformei PIAS”.
- Casa de Asigurări de Sănătate susține însă că „starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat în această perioadă”.
- De cealaltă parte, medicii se plâng că sunt nevoiți să trimită acasă o parte dintre pacienți, din cauză că riscă să achite din buzunar contravaloarea serviciilor care nu pot fi înregistrate în sistem.
- De asemenea, cabinetele de medicină de familie riscă să intre în blocaj financiar, din cauză că medicii nu pot raporta serviciile efectuate, raportare în baza căreia contravaloarea serviciilor le este decontată de CNAS.
- „Este o avarie foarte gravă, chiar dacă ei evită să spună. Durează de 18 zile. Ei nu au avut curajul să spună. Tot sistemul e prăbușit”, declară Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, pentru HotNews.ro.
- Premierul Viorica Dăncilă i-a cerut joi ministrului Sănătății, Sorina Pintea, să îi demită pe președintele Casei de Asigurări de Sănătate, Răzvan Vulcănescu, și pe purtătorul de cuvânt al instituției, Daniel Osmanovici. CNAS nu se află, însă, în subordinea Ministerului Sănătății, ci a primului ministru.
- De cealaltă parte, Răzvan Vulcănescu, președintele Casei, spune că nu ia în calcul demisia.
- Sandra Alexiu, medic de familie: „Tot sistemul e prăbușit, chiar dacă ei evită să spună”
„Este o avarie foarte gravă, chiar dacă ei evită să spună. Durează de 18 zile. E foarte grav probabil. Ei nu au avut curajul să spună. Tot sistemul e prăbușit”, a declarat joi Sandra Alexiu, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, pentru HotNews.ro.
Medicii nu pot, conform legii, să efectueze niciun fel de operațiuni medicale fără să le înregistreze prin cardul național de sănătate, riscând să achite contravaloarea lor din buzunar. În aceste condiții, o parte dintre pacienți ajung să fie trimiși acasă.
Sandra Alexiu spune că joi sistemul a funcționat într-adevăr offline și precizează că „noi funcționăm la cabinete cu niște limitări, dar funcționăm. Dar sistemul informatic nu este pornit, adică nu știu dacă au făcut testul sau nu, dar nu merge.”
Medicul Sandra Alexiu
Sandra Alexiu spune că numărul pacienților care au fost trimiși acasă în această periodă fără să fie consultați este mic, dar confirmă că „pacienții sunt trimiși acasă de frica imputărilor. Pentru că, dacă cumva se interpretează eronat, noi toate astea le vom plăti din buzunar. Deși, conform legii, în momentul în care Casa de Asigurări declară că sistemul s-a oprit, atunci noi suntem absolviți de orice imputare pe perioada când nu funcționează. Dar ne e frică, că suntem pățiți”.
„Dar lucrurile pentru care trimiți pacienții acasă sunt: că nu poți să verifici calitatea de asigurat, online, nu poți să validezi un card nou, pentru că acela se validează numai în online, nu poți să verifici dacă pacientul este internat în spital în același timp, ca să nu apară dubluri. Pacientul are dreptul să ia 7 medicamente decontate pe lună, atât decontează Casa de Asigurări. Dacă a fost la cardiolog și acolo i-a dat o rețetă cu 3 medicamente, mie îmi apare alertă, că sunt deja 3 medicamente, eu pot să mai dau maximum 4. Asta nu se poate vedea dacă sistemul nu funcționează”, explică medicul.
Sandra Alexiu mai spune că problemele nu îi afectează doar pe pacienți, ci și pe medici: „Din cauza faptului că nu funcționează, noi, medicii, nu am putut face raportările. Raportarea serviciilor medicale se face în primele zile ale lunii următoare – în primele 4-7 zile calendaristice noi trimitem în sistemul informatic tot ce am lucrat cu o lună în urmă. După ce trimitem în sistemul informatic, Casa emite un decont și pe baza decontului noi facturăm serviciile și trimitem la Casa de Asigurări. Iar pe baza facturii, ei ne trimit banii cu care ne întreținem cabinetul. În momentul în care sistemul nu funcționează, noi nu am putut face raportări. Dacă nu pot face raportări eu nu primesc decont, nu pot factura, dacă nu pot factura, nu primesc banii. Iar în contract scrie că CNAS trebuie să îmi dea banii până pe data de 18 a lunii. Astăzi suntem în 18. Noi nu am primit banii, nu pot să fac plățile la salarii, în condițiile în care eu am salariați, trebuie să plătesc la ANAF la timp taxele, altfel am penalități. Eu nu pot să plătesc din cauză că nu am primit banii de la Casă.”
- CNAS: „Starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat”
Reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate au anunțat, joi după amiază: „Ca urmare a afirmațiilor contradictorii apărute în spațiul public referitoare la platforma informatică PIAS și la modul de lucru offline al furnizorilor de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate, CNAS face următoarele precizări: la ora actuală se desfășoară testele finale pentru revenirea la modul de lucru uzual, online, al platformei PIAS, urmând ca atunci când acestea vor demonstra că sistemul informatic se încadrează în parametri normali de funcționare să înceteze starea de indisponibilitate declarată anterior.”
CNAS susține, însă, că „Starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat în această perioadă, ci faptul că modul de funcționare al acestuia nu a corespuns în momentele de vârf de activitate standardelor tehnice referitoare la timpul de răspuns. Declararea stării de indisponibilitate a inclus mai multe zile anterioare datei de 10 iulie, diferențiat pentru diverse categorii de furnizori de servicii medicale, deoarece s-a luat în calcul că există posibilitatea ca unii furnizori să nu fi transmis în PIAS serviciile efectuate în zilele respective, până la momentul declarării indisponibilității, având în vedere faptul că, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, această transmitere se poate efectua în interval de trei zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv.”
„Tot conform legislației în vigoare, pentru intervalul de timp în care platforma informatică a fost declarată indisponibilă se face derogare de la regula transmiterii serviciului efectuat în interval de trei zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv, urmând ca transmiterea către PIAS să se poată efectua până la termenul de raportare a întregii activități pe lunii iulie 2019, după încheierea acestei luni. Acest termen este diferențiat pe categorii de furnizori de servicii medicale. În perioada de declarare a indisponibilității platformei PIAS, furnizorii de servicii medicale pot transmite online, pe loc, activitatea efectuată, sau, în cazul în care întâmpină dificultăți de transmitere, pot efectua serviciile respective în modul de lucru offline, urmând ca serviciul să poată fi raportat ulterior. Precizăm că modul de lucru offline este utilizabil și în perioadele în care platforma informatică funcționează în parametri tehnici, dar furnizorii de servicii medicale întâmpină dificultăți de comunicare cu PIAS din alte cauze (spre exemplu, din cauza furnizorului local de servicii de Internet)”, se mai arată într-un comunicat al CNAS.
Răzvan Vulcănescu, președintele CNAS
Casa de Asigurări de Sănătate mai precizează că „în modul de lucru offline se efectuează practic aceleași operațiuni pe calculator ca și în modul de lucru online, singura diferență fiind doar faptul că transmiterea operațiunilor efectuate către PIAS nu se face în timp real. Reamintim că la introducerea cardului de asigurat în cititorul de card se înregistrează în calculatorul respectiv amprenta de timp a momentului serviciului respectiv. De aceea, nu se justifică afirmațiile conform cărora furnizorii de servicii medicale nu pot acorda aceste servicii”.
„Referitor la verificarea calității de asigurat, precizăm că în majoritatea cazurilor situația de persoană asigurată sau neasigurată este deja cunoscută medicului de familie sau este ușor verificabilă. Astfel, pentru anumite persoane, categoria de asigurat este aceeași pentru o perioadă lungă de timp, respectiv copii, pensionari, veterani de război etc. Pentru alte categorii, calitatea de asigurat este cunoscută de medicul curant, de exemplu beneficiari de programe naționale de sănătate, iar pentru persoanele care sunt salariate, calitatea de asigurat se menține timp de trei luni după data încetării raporturilor de muncă și/sau serviciu. În situația în care medicul nu poate stabili calitatea de asigurat a unui pacient, are posibilitatea de a solicita clarificări (telefonic sau prin e-mail) casei de asigurări de sănătate cu care se află în contract. Subliniem totodată că serviciile necesare în situațiile de urgență medicală sunt incluse în pachetul minimal și se acordă atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. Prin urmare, toți pacienții pot și trebuie să fie îngrijiți, oricare ar fi situația sistemului informatic”, adaugă CNAS.
„Decontarea serviciilor medicale efectuate se va face pe baza raportărilor ulterioare, iar în situația în care vor exista probleme legate de decontarea vreunui serviciu, acestea se pot soluționa prin dialog între furnizorul respectiv de servicii medicale și casa cu care acesta se află în contract, conform unei proceduri deja reglementate de actele normative în vigoare”, mai spun reprezentanții Casei.
- Viorica Dăncilă îi cere Sorinei Pintea să îl demită pe președintele Casei, cu toate că CNAS este în subordinea premierului
Premierul Viorica Dăncilă i-a cerut joi ministrului Sănătății, Sorina Pintea, să îi demită pe președintele Casei de Asigurări de Sănătate, Răzvan Vulcănescu, și pe purtătorul de cuvânt al instituției, Daniel Osmanovici. Osmanovici declarase, ieri, că „oamenii mor oricum, și cu, și fără sistem” (informatic – n.red.).
Potrivit legii, „mandatul președintelui CNAS încetează la expirarea acestuia, prin demisie, prin revocare de către prim-ministru direct sau la propunerea ministrului Sănătății orin prin deces”. Practic, Răzvan Vulcănescu poate fi demis direct de Viorica Dăncilă, iar Sorina Pintea nu poate face decât o propunere în acest sens, CNAS neaflându-se în subordinea ministrului Sănătății.
Răzvan Vulcănescu este președintele interimar al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate din data de 3 iunie. El a mai condus instituția, tot din postura de președinte interimar, în perioadele septembrie 2017 – noiembrie 2017 și ianuarie 2018 – ianuarie 2019. Vulcănescu ocupă de 13 ani funcții de conducere în instituțiile de la vârful sistemului de sănătate din România – Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate – și este un apropiat al aripii Victor Ponta – Mihai Tudose.
„Se fac eforturi pentru remedierea acestor defecțiuni dar dacă ați adus în discuție, am văzut declarațiile purtătorului de cuvânt de la Casa Asigurărilor de Sănătate, ceea ce arată că nu are ce căuta în această funcție. De aceea solicit ministrului Sănătății demiterea purtătorului de cuvânt și al directorului CNAS. Nu vom accepta niciodată ca un funcționar public, un om care deține o anumită funcție să aibă astfel de cuvinte pentru cetățeni”, a declarat premierul Viorica Dăncilă joi, într-o conferință de presă la Drobeta Turnu Severin, potrivit Mediafax.
Primul ministru a precizat că a discutat cu ministrul Sănătății și despre problema sistemului informatic al cardurilor de sănătate: „Am discutat cu doamna ministru al Sănătății despre acest lucru chiar înainte de a intra în sală. Vom vedea care sunt cauzele și vom căuta ca acest lucru să nu se mai repete”, spune premierul.
Sorina Pintea
De cealaltă parte, Sorina Pintea a precizat, joi, la RFI, că „Casa Națională de Asigurări de Sănătate nu este în subordinea Ministerului Sănătății, iar sistemul informatic este gestionat doar de către cei de la CNAS. Dar pentru că sistemul informatic deservește partea de sănătate publică, sistemul public de sănătate, cu siguranță ne interesează ce s-a întâmplat. Am cerut un raport asupra posibilelor probleme care au apărut. Acum 17 zile mi s-a spus că se va da un reset sistemului, pentru că există niște blocaje care trebuie înlăturate. Mi s-a spus că astăzi, până în prânz, voi primi un raport asupra a ceea ce s-a descoperit în plus.”
„Promisiunea președintelui Casei a fost că de luni, sistemul va începe să funcționeze normal, dar din punctul meu de vedere, nu este suficient. Au fost foarte multe discuții pe această temă, a fost făcut un audit care a scos în evidență faptul că sistemul are nevoie de mentenanță. Aștept și un raport asupra măsurilor pe care CNAS le va implementa imediat, pentru a putea rezolva această problemă”, a mai precizat ministrul Sănătății.
Întrebată și dacă va propune demiterea șefului CNAS, Sorina Pintea a răspuns: „Voi face o propunere doamnei prim-ministru și vă rog să-mi permiteți să nu dezvălui acum ce propunere îi voi face doamnei prim-ministru.”
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Răzvan Vulcănescu, a declarat joi, pentru Agerpres, că nu a luat în calcul demisia la acest moment, chiar dacă premierul Viorica Dăncilă i-a cerut-o: „Nu am luat în calcul o demisie la acest moment. Nu consider că mă fac vinovat de nefuncţionalitatea platformei informatice şi sunt anumite lucruri care trebuie privite în ansamblu, de-a lungul timpului, de ce s-a ajuns la o astfel de situaţie.”
Răzvan Vulcănescu a adăugat că intenţionează să pună la dispoziţia premierului toate elementele cu privire la sistemul informatic al cardului de sănătate, astfel încât să poată fi luată „o decizie informată”: „Intenţionez să-i pun la dispoziţia doamnei prim-ministru absolut toate elementele de care avem nevoie, astfel încât să putem lua o decizie informată”, a arătat şeful CNAS.
- Scrisoare deschisă a medicilor de familie pe 12 iunie: „Sistemul informatic este în colaps total”
Pe data de 12 iunie, medicii de familie semnau o scrisoare deschisă adresată Guvernului, Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în care semnalau faptul că sistemul informatic este „în colaps total”.
Medicii de familie au acordat nota 0,33 sistemului informatic și afirmau atunci că „disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situații în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat, adunat, 2-3 ore.”
„Medicii de familie din întreaga țară au ajuns la limita suportabilității”, se arăta în scrisoarea deschisă semnată de Societatea Națională de Medicina Familiei: „Numărul și complexitatea problemelor fundamentale cu care se confruntă sistemul medical sunt depășite ca nivel de suportabilitate de chinul zilnic prin care trec mii de medici de familie încercând să își facă datoria”.
Medicii de familie mai spuneau și că trebuie să facă ture de noapte ca să valideze documentele și „solicită imperativ rezolvarea problemelor informatice și adaptarea normelor de activitate la ritmul de funcționare a sistemului. Toate efectele negative ale acestei situații se răsfrâng în primul rând asupra pacienților prin prelungirea timpului de așteptare”.
„Disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore însă au fost situații în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat adunat 2-3 ore”, mai spuneau semnatarii scrisorii.
- Sorina Pintea și-a cerut scuze faţă de medici şi pacienţi: „Nu Ministerul Sănătăţii gestionează sistemul informatic”
Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, preciza, pe 12 iunie, ca răspuns la scrisoarea deschisă a medicilor de familie, că sistemul informatic de sănătate, despre care medicii de familie au afirmat că este în ‘colaps’, este gestionat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate şi a adăugat că au fost plătiţi „bani grei” pentru pregătirea unor oameni care să asigure mentenanţa acestuia, dar care „nu se pricep” la acest lucru.
„Nu Ministerul Sănătăţii gestionează acest sistem. MS nu a contractat, nu a plătit şi nu gestionează sistemul. Sistemul este gestionat de CNAS. În mare măsură, dau dreptate medicilor de familie, pentru că eu sunt în legătură directă cu câţiva dintre ei şi de fiecare dată, în fiecare zi, îmi aduc la cunoştinţă ceea ce se întâmplă. De altfel, de aceea am şi luat decizia schimbării conducerii casei, am luat decizia verificării acestui sistem încă de acum câteva luni. Au fost pregătiţi oameni pe bani grei ca să poată mentena acest sistem din interior, dar care nu se pricep. (…) Mi s-a spus în felul următor: cardul beneficiază de un contract de mentenanţă pentru funcţionarea cardului de sănătate iar pentru prescripţia electronică există o procedură lansată în acest sens. (…) Am înţeles că de astăzi dimineaţă sistemul merge, am pus şi eu o întrebare retorică: trebuie să fie scandal ca să meargă sistemul? Am cerut mai multe date, dar, repet, nu Ministerul Sănătăţii gestionează acest lucru iar CNAS nu este în subordinea MS, este doar în coordonare”, declara atunci Sorina Pintea, la Realitatea Tv.
Ministrul Sănătății mai spunea că sistemul informatic a fost contractat începând din anul 2012 şi a fost modificat de nenumărate ori, dar fără să se ţină cont de anumite aspecte, precum numărul mare de utilizatori în acelaşi timp: „Din păcate, nu funcţionează, nu s-a ţinut cont de numărul mare de utilizatori în acelaşi timp, nu s-a ţinut cont de anumite aspecte. Pe de altă parte, s-au risipit bani pe pregătirea unor persoane care să menteneze sistemul şi care nu se pricep, nu au fost pregătiţi corespunzător. Lucrurile acestea nu se pot rezolva de pe o zi pe alta.”
Sorina Pintea a mai precizat că au existat contracte denunţate şi chiar plângeri penale şi şi-a cerut scuze faţă de medici şi pacienţi pentru modul în care funcţionează sistemul.
- Sistemul cardurilor de asigurări de sănătate a costat peste 87 de milioane de lei
Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) a fost implementat de asocierea HP Romania SRL si Novensys Corporation SRL, contract in valoare de 87.636.000 lei (fara TVA), atribuit in data de 23 aprilie 2012 de catre Imprimeria Nationala, compania nationala care a organizat licitatia. SIVECO Romania a fost subcontractor in acest contract, furnizand inclusiv serviciile de validare a operatiunilor semnate cu cardul.
Reprezentanții Societății Naționale de Medicina Familiei acuză că „până în acest moment nicio persoană și nicio instituție nu au fost făcute responsabile pentru modul ineficient în care au fost cheltuiți banii publici în acest proiect”.