Admiterea la liceu ar putea fi introdusă din 2022. Cîmpeanu: Nu e o obligativitate. Elevii care sunt declarați admiși la un liceu ar putea să nu mai susțină Evaluarea Națională
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat vineri că examenul de admitere la liceele cu cerere mare care să fie organizat înainte de evaluarea națională la clasa a opta, ar putea fi introdusă chiar din toamna anului 2022. Potrivit acestuia, se ia în considerare ca elevii care susțin examen de admitere la un liceu și sunt declarați admiși să nu mai susțină și examenul de evaluare națională.
„Este doar o posibilitate pentru liceu să organizeze, nu o obligativitate, această schimbare poate fi introdusă mai rapid decât bacalaureatul pe competențe. Sunt licee care şi-au manifestat dorinţa de a organiza examene proprii de admitere pentru a-şi putea selecta acei candidaţi, acei elevi, conform cu strategiile de dezvoltare a respectivelor şcoli.
Dacă vom reuși să avem o formă coerentă a unui proiect de lege în toamna acestui an care să fie supus dezbaterii și adoptat de parlament, vom putea avea introdus acest sistem încă din septembrie 2022”, a precizat ministrul, referindu-se la posiblitatea introducerii admiterii la liceele cu cerere mare, prevedere din proiectul „România Educată” prezentat săptămâna aceasta de președintele Klaus Iohannis.
„Evaluarea Națională rămâne. Dacă este vorba să nu supunem elevii la două examene – suntem în consultări cu experți în educație – cei care optează să susțină examen de admitere la un anumit liceu vor fi declarați admiși la acel liceu. Ceilalți vor susține evaluarea națională și vor fi repartizați.
Poate vom apela la o slutie ca un liceu care are 200 de locuri la clasa a noua va lăsa 20-25% locuri care să poată fi ocupate după repartizarea computerizata după evaluarea națională” a mai precizat Cîmpeanu.
„Vă spun de pe acum: Examenele de admitere la licee vor începe la aceeași oră în aceeași zi. Un elev nu va putea susține la două licee concurs de admitere” a mai detaliat ministrul.
Acesta a precizat că cealaltă modificare – un „bacalaureat unitar” care să evalueze competențe, nu cunoștințe, ar putea dura ceva ma mult până să fie introdus.
„Deși Evaluarea Națională rămâne principalul instrument de certificare a competențelor la finalizarea gimnaziului și de repartizare în ciclul următor, am propus ca pe întregul parcurs al semestrului al doilea, unitățile de învățământ și elevii care doresc – subliniez, care doresc – indiferent de rută – teoretică, vocațională sau profesională, să poată organiza, respectiv să susțină un examen suplimentar de admitere. Acest lucru se întâmplă deja pe ruta profesională sau vocațională, fiind doar o extindere și către zona teoretică”, anunța președintele Klaus Iohannis miercuri seară, după trei zile de ultime consultări privind proiectul „România Educată”, care urmează să ajungă la Guvern.