Sari direct la conținut

AEP da liber la pomenile electorale oferite in campanie de primarii in functie pe post de ajutoare alimentare

HotNews.ro

Autoritatea Electorala Permanenta anunta, intr-un raspuns trimis la solicitarea GdS, ca pomenile electorale oferite de primarii in functie, candidati la alegerile locale de duminica, nu incalca legislatia electorala. Autoritatea motiveaza raspunsul pe baza Legii privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, Legea 334/2006, dar nu aminteste de propriul Ghid aprobat prin Hotararea 19 care interzice oferirea, direct sau indirect, de alimente in campania electorala.

De o luna de zile au avut nevoie autoritatile responsabile de aplicarea legislatiei electorale pentru a clarifica un aspect foarte important al campaniei electorale pentru alegerile locale de pe 5 iunie: sunt ajutoarele alimentare acordate in perioada campaniei electorale de catre primarii in functie, totodata candidati pentru un nou mandat, mita electorala?

Solicitarea adresata de jurnalisti a avut ca punct de plecare situatia din Craiova, acolo unde unde primarul Olguta Vasilescu a impartit, in prima saptamana a campaniei electorale(3-13 mai)alimente platite din bugetul local cu 250.000 de euro unui numar de 17.000 de persoane. Inainte de raspunsul clar de ieri al AEP, autoritatile in domeniu si-au pasat una alteia clarificarea situatiei. Vezi aici detalii

  • AEP judeca alimentele din perspectiva materialelor de propaganda eletorala. si, normal, ca nu ii iese

Din adresa cu numarul 13.451 din 30.05.2016, rezulta ca AEP a tratat ajutoarele alimentare din perspectiva materialelor de propaganda, care, potrivit legii, nu pot fi decat materiale scrise, audio sau video. Judecand in aceasta cheie, AEP nici nu ar fi putut ajunge la alta concluzie.

Iata ce spune AEP in raspuns: „Potrivit dispozitiilor art 42 din Legea 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, republicata, Autoritatea Electorala Permanenta este abilitata sa controleze respectarea prevederilor legale privind finantarea partidelor politice, precum si legalitatea finantarii campaniilor electorale. Conform art.44 din aceeasi lege, coroborat cu art 44 din Normele Metodologice de aplicare a Legii 334/2006(…) aprobate prin HG 10/2016, Autoritatea Electorala Permanenta controleaza respectarea dispozitiilor legale privind finantarea activitatii curente, cat si veniturile si cheltuielile partidelor politice. In conformitate cu prevederile art 36. alin (7) din legea 334/2006(…) este considerat material de propaganda electorala orice material scris, audio sau video, care indeplineste urmatoarele conditii: a) se refera in mod direct la un candidat sau partid politic, care participa la alegeri sau referendum, clar idendificat; b) este utilizat in perioada campaniei electorale, stabilita potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor; c) are obietiv electoral si se adreseaza publicului larg; d) depaseste limitele activitatii jurnalistice de informare a publicului. Prin urmare, actiunea Primariei Craiova la care faceti referire nu se incadreaza in prevederile legale mentionate mai sus si nu reprezinta distribuire de materiale de propaganda eletorala„, se arata in raspunsul AEP.

  • Ce spune propria hotarare a AEP

Autoritatea nu a facut nici o referire la propria hotarare, numarul 19 din 18.04.2016 prin care s-a aprobat „Ghidul finantarii campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016”. De exemplu, articolul 27, alineatul 3, interzice clar oferirea de produse in campanie electorala.

„In campania electorala, competitorilor electorali le este interzisa achizitionarea, oferirea, distribuirea sau darea, in mod direct sau indirect, a pixurilor, a canilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a sepcilor, a caciulilor, a fularelor, a sacoselor, a pungilor, a umbrelelor, a galetilor, a brichetelor, a chibriturilor, (BOLD) a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a tigarilor si a altor produse asemenea”, se arata in ghid. De asemenea, Codul Penal prevede inchisoare de pana la trei ani pentru coruperea alegatorilor. „Oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumita lista de candidati ori un anumit candidat, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi”, spune articolul 386.

NOTA: HotNews.ro publica o serie de articole despre candidatii la alegerile locale din mai multe orase, monitorizate in cadrul unui proiect sustinut de Fundatia Konrad Adenauer.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro