Sari direct la conținut

Amnistia fiscală, în Monitorul oficial. Firmele corecte primesc o bonificație de 3%, dar PFA nimic

HotNews.ro
Bancnote lei, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Bancnote lei, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Amnistia fiscală a fost publicată în Monitorul oficial. Astfel, firmele care au datorii la stat la data de 31 august pot plăti datoriile principale până la 25 noiembrie și li se vor șterge dobânzile și penalitățile de întârziere.

În cazul persoanelor fizice, acestea beneficiază și de o reducere de impozit și contribuții, pe lângă ștergerea dobânzilor și penalităților.

Astfel, românii, inclusiv cei care au avut venituri din PFA – cu datorii mai mici de 5.000 lei vor putea să anuleze jumătate din suma principală restantă la 31 august.

Pentru asta, prima dată va trebui să plătești jumătate din acea sumă, iar ulterior să depui o cerere de anulare la ANAF până pe 25 noiembrie.

Să presupunem că nu ai plătit impozit pe venit de 2000 de lei. La acea sumă s-au strâns inclusiv dobânzi și penalități. Tu va trebui să plătești 1.000 de lei, vei depune o cerere la Fisc, iar ulterior se vor șterge dobânzile, penalitățile și restul de 1.000 de lei.

Dacă datoriile depășesc 5.000 de lei, atunci, prin același mecanism ca mai sus, se va anula 25% din suma principală, ceea ce înseamnă că va trebui să plătești 75%.

Plata și depunerea cererii trebuie realizată până la 25 noiembrie.

Vezi și: Amnistia și domnul Ionescu: Anul viitor să dea cu 25% mai puțin la Stat? Cât a pierdut pentru că și-a plătit taxele până în 27 mai

Firmele corecte care sunt cu plata impozitelor la zi vor beneficia de o bonificație de 3%, dar nu și Persoanele Fizice Autorizate (PFA) sau cele care au alte tipuri de venituri pentru care depun Declarația unică

Ordonanța prevede că firmele care sunt cu plata impozitelor la zi (atât cele plătitoare de impozit pe profit, cât și cele pe veniturile microîntreprinderilor) vor beneficia de o bonificație de 3%.

*Actul normativ nu precizează nimic referitor la persoanele fizice autorizate (PFA) sau cele care au venituri din alte surse (cum sunt cele din investiții).

În cazul grupului fiscal, bonificația se aplică la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă.

ANAF va constata din oficiu îndeplinirea condițiilor pentru acordarea bonificațiilor prin emiterea unei decizii, astfel:

  • în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit, după expirarea termenului de depunere a declarației privind impozitul pe profit anual aferentă anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz;
  • în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, după expirarea termenului de depunere a declarației privind impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferentă trimestrului IV al anului fiscal 2024.

Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie ci se utilizează pentru compensarea cu alte impozite și taxe.

Bonificația se acordă de către ANAF cu respectarea următoarelor condiții de către firme:

  • Să aibă depuse toate declarațiile conform vectorului fiscal;
  • Să fie stinse integral și la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz;
  • Să nu înregistreze nicio altă obligație fiscală/bugetară restantă la termenul legal pentru depunerea declarațiilor prin care se declară impozitul pe profit anual aferent anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, respectiv prin care se declară impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2024, potrivit legii.

Măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare

OUG are și măsuri cu privire la reducerea cheltuielilor bugetare. Redăm mai jos câteva dintre acestea:

1. Instituțiile publice vor fi obligate să cheltuiască în perioada septembrie – decembrie 2024 la nivelul mediei din perioada ianuarie – august pentru bunuri și servicii.

Sunt excluse cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială.

2. De asemenea, dacă se va adopta Ordonanța, nu vor putea să mai cumpere mobilă, cărți, publicații și materiale documentare, să cheltuiacă bani pentru consultanță și expertiză, pregătire profesională, studii și cercetări (cu excepția celor care sunt necesare pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile).

3. Investiții din fonduri publice nu vor mai putea fi făcute până la finalul anului. Excepție fac procedurile de achiziție publică care se află în etapa de comunicare a rezultatului.

Plățile lunare efectuate în perioada septembrie – decembrie 2024 pentru aceste categorii de cheltuieli trebuie să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024, în limita bugetului aprobat.

Sunt exceptate cheltuielile aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și din Planul Național de Redresare și Reziliență al României precum și cheltuielile cu investițiile din domeniul asistență socială și sănătate.

4. Bugetarii care lucrează în domeniul fondurilor europene nu vor putea primi stimulente în perioada septembrie – decembrie 2024 dacă se află în concediu. De asemenea, acei angajați nu vor primi nici avantaje de natura combustibilului.

5. Companiile care au capital integral de Stat și primesc subvenții de la buget vor putea să mărească cheltuielile salariale doar dacă:

• au sumele prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate pentru anul 2024;

• au înregistrat profit net anual în ultimii 3 ani;

• nu au programate pierderi și plăți restante în anul 2024;

• subvențiile/transferurile primite de la bugetul de stat pentru activitatea operațională s-au diminuat consecutiv în ultimii 3 ani.

Proiectul mai prevede:

  • alocarea de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului numai în situaţia în care la nivelul ordonatorului principal de credite nu este posibilă asigurarea acestora prin modificarea repartizării pe trimestre a bugetului aprobat sau prin virări de credite de angajament și credite bugetare, inclusiv în condițile reglementate prin prezentul proiect;
  • majorarea de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei a plafonului de contractare de împrumuturi pentru unităţile administrativ- teritoriale;
  • majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor de către unitățile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 mld. lei, precum și a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei;
  • reglementarea modalității de utilizare la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale a excedentului anilor precedenți, precum și a sumelor neutilizate pentru implementarea Programului pentru şcoli al României, precum și unele măsuri cu privire la rectificările bugetelor autorităților locale.
INTERVIURILE HotNews.ro