Sari direct la conținut

ANALIZA Evolutia numarului si capacitatii de cazare a hotelurilor si pensiunilor din Romania

Marketing Supervising Associate EY Romania
Mihaela Matei, Foto: Hotnews
Mihaela Matei, Foto: Hotnews

In ciuda anilor economici dificili, atat hotelurile, cat si pensiunile din Romania s-au inmultit in ultima perioada (2009-2011) intr-un ritm chiar mai mare decat in anii de boom imobiliar (2006-2008). In 2011, Institutul National de Statistica numara 1.319 hoteluri, cu 73 mai multe decat in 2010. Daca vorbim in procente, numarul de hoteluri si moteluri a crescut cu 8% in 2011, fata de 2010, iar in 2010 cu 6% fata de anul anterior, in timp ce in anii pre-criza ratele de crestere nu au depasit 4%.

Daca ne referim la pensiuni, tendinta a fost cu totul alta (vezi grafic). Dupa ce, in 2009, numarul pensiunilor turistice si agroturistice a crescut cu 7% fata de anul anterior, criza a domolit cresterea, la doar 1% in 2010 iar, din 2011. numarul lor a inceput chiar sa scada (-2% fata de 2010).

Evolutia numarului hotelurilor & motelurilor si pensiunilor in Romania, 2006-2011, sursa: Institutul National de Statistica

Mai relevant decat numarul total de hoteluri si pensiuni este capacitatea de cazare, exprimata in numarul de locuri disponibile pentru turisti inmultite cu numarul de zile in care unitatile de cazare sunt deschise, din care se exclud zilele in care unitatile sunt inchise temporar din lipsa de turisti, pentru reparatii sau din alte motive. Dupa acest criteriu, pensiunile nu doar ca nu au intrat pe o tendinta descrescatoare, dar au crescut cu 10% in 2011 fata de 2010 – ceea ce inseamna ca s-au deschis pensiuni cu capacitate mare de cazare si s-au inchis pensiuni mai mici. Hotelurile au crescut si ele, cu 6% in aceeasi perioada, sub cresterea per total a capacitatii de cazare din Romania, aici incluzand si moteluri, hosteluri, cabane, campinguri, tabere si sate de vacanta. Cresterea per total a industriei a fost de 7% in 2011 versus 2010.

Aceste capacitati de cazare au insa rate de utilizare foarte mici. Dupa un maxim de 42% atins in 2007 in cazul hotelurilor, aceasta rata a scazut la un minim de 29% in 2010, pentru a reveni pe o usoara tendinta de crestere in 2011 (vezi grafic). Gradul de ocupare al pensiunilor turistice, insa, este aproximativ la jumatate fata de cel al hotelurilor, cu un maxim de 22% in 2007 si 2008. In 2010, rata de ocupare a pensiunilor turistice a fost de doar 15%.

Indicii de utilizare in hoteluri, pensiuni turistice si alte unitati de cazare din Romania (%), 2006 – 2011 – sursa: Institutul National de Statistica

Comparand cu ratele de ocupare ale hotelurilor si ale altor unitati de cazare din Uniunea Europeana, Romania nu sta foarte bine. In martie 2013, rata de ocupare de la noi a atins 32%, fata de 60% in Marea Britanie, 59% in Austria, 41% in Ungaria sau 36% in Polonia. Bulgaria s-a situat dupa Romania la acest indicator, cu 27%.

Ratele nete de ocupare pe camere in hoteluri si alte unitati de cazare in UE (%), martie 2013 – sursa: Eurostat

Daca ne referim la segmentarea capacitatilor de cazare din Romania in functie de confortul oferit, se observa ca, in anii 2010 si 2011, a avut loc o scadere in numar si capacitate a hotelurilor si pensiunilor de o stea si doua stele, in timp ce capacitatile de trei stele au avut cea mai mare crestere (152 de hoteluri de 3 stele in plus in 2011 fata de 2010 si 137 de pensiuni de 3 stele in plus in 2011 fata de 2010). Numarul hotelurilor de 5 stele a crescut cu 5 in 2011, ajungand la un total de 24, in timp ce numarul hotelurilor de 4 stele a crescut cu 38 in aceeasi perioada, ajungand la un total de 194.

Evolutia numarului structurilor de primire turistica pe categorii de confort din Romania, 2010-2011, sursa: Institutul National de Statistica

Putem concluziona ca investitiile in hotelurile romanesti nu s-au cramponat de conditiile economice dificile din ultimii ani din Romania. La nivel global insa, serviciile de cazare au inregistrat o stagnare, dublata de constrangeri de capital, cu un impact negativ asupra capacitatii si / sau a dorintei companiilor hoteliere si ale proprietarilor de a face investitii in portofoliu.

Insa, pe masura ce sectorul cazarilor isi revine, hotelierii au inceput din nou sa faca investitii. Conform unui studiu publicat de New York University, se estimeaza ca doar in S.U.A. cheltuielile investite in acest sector s-au marit cu 5 miliarde de USD in 2012, o crestere 33% fata de valoarea de 3,8 miliarde de USD inregistrata in 2011. Companiile hoteliere internationale au prevazut, de asemenea, fonduri suplimentare destinate unor viitoare alimentari de capital pentru proprietatilor lor. Marile lanturi hoteliere din Europa si Asia au angajat cheltuieli de capital de ordinul miliardelor in 2012. Ceea ce se poate traduce pentru Romania intr-o intensificare a competitiei cu ofertele de la nivel global, de aceea trebuie sa mentinem pasul cu ritmul lor de investitii.

Insa, inainte, de a initia cheltuieli de capital pentru proprietatea detinuta, proprietarii trebuie sa evalueze cu atentie rentabilitatea acestor investitii, luand in considerare atat reducerea gradului de ocupare pe durata lucrarilor, efectele neprevazute ale lucrarilor, impactul lucrarilor pe preturi si facilitatile vizate in comparatie cu cele ale competitorilor, cat si castigul anticipat in cazul activului renovat.

Dincolo de investitiile in capacitate, marketingul devine din ce in ce mai important si mai ales cel online, pe care multi hotelieri nu il iau in considerare inca, desi conform unui studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Cornell, social media si continutul generat de utilizatori pot afecta profitabilitatea unui hotel. Sa ne gandim doar la cele peste 75 de milioane recenzii online generate de peste 32 de milioane de clienti pe TripAdvisor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro