Sari direct la conținut

Analiza: Sistemul fiscal in Romania – mai exista speranta?

Contributors.ro
Beatrice Ambro, Foto: Contributors.ro
Beatrice Ambro, Foto: Contributors.ro

Fiscalitatea din Romania este plina de contradictii. Legislatia fiscala a ajuns sa reprezinte un domeniu atat de vast si necunoscut multora, incat in fiecare zi contribuabilul se vede invins de un sistem birocratic si corupt. Avem zeci de declaratii, lunare, trimestriale sau anuale de depus, amenzi, controale abuzive din partea Fiscului, dobanzi si penalitati de intarziere mari, modificari aduse legislatiei peste noapte. Sistemul fiscal din Romania are nevoie urgenta de o reforma serioasa, altfel nu vom putea avea pretentia sa ne consideram un stat european.

Reformarea sistemului fiscal din Romania trebuie facuta tinand cont de cateva principii : simplificare, echitabilitate, predictibilitate.

Iata mai jos 7 dintre motivele pentru care Romania nu are un sistem fiscal competitiv si corect :

1. Functionarul public nu are competentele necesare pentru a interactiona corect cu contribuabilul. Atitudinea aroganta, lipsa de profesionalism si de transparenta sunt cauzele proastei functionari a relatiei contribuabil – functionar public. Administratiile financiare sunt ineficiente, se incurca in proceduri si nu comunica intre ele.

Propunere : Reducerea interactiunii contribuabil – functionar public se poate face numai prin informatizarea totala a sistemelor de raportare fiscala si a cererilor facute catre ANAF, chiar daca asta presupune micsorarea numarului de functionari publici. Dispunem de semnatura electronica extinsa care poate fi folosita pentru a reduce la minim interactiunea la ghiseu, cel putin pentru persoanele juridice. Putem solicita certificat fiscal, putem face cereri de mutare a sediului, toate online. Avem un exemplu foarte bun in Registrul Comertului. Procedurile de infiintare ale unei firme pot fi facute online, pe baza semnaturii electronice.

  1. 2. Birocratia excesiva este una dintre problemele grave ale Romaniei si se manifesta atat in raportarile fiscale care de multe ori sunt redundante, cat si in numarul mare de ore necesar pentru ca o firma sa-si poata plati taxele – 200 de ore si 39 de operatiuni diferite, conform raportului Doing Business 2013-2014.

Propunere : Simplificarea legislatiei si a raportarilor fiscale, implementarea unui mod de calcul simplu si usor de inteles atat pentru contributiile sociale, cat si pentru impozite si taxe. Eliminarea exceptiilor legate de tratarea din punct de vedere fiscal a diferitele tipuri de venituri ( PFA, DDA, etc )

Este utila comasarea informatiilor din declaratiile fiscale legate de TVA intr-una singura ( declaratiile 300, 301, 306, 307, 390, 394 ).

Ridicarea pragului pana la care o firma poate fi neplatitoare de TVA de la 65.000 euro la 100.000 euro.

Absolut toate declaratiile fiscale sa se poata depuna online, in baza semnaturii electronice.

  1. 3. Numarul mare de taxe fiscale si parafiscale. Suntem campioni in Uniunea Europeana la numarul de taxe. Unele dintre aceste taxe au un cost ridicat de administrare, cost care depaseste de multe ori nivelul taxei.

Propunere : Analiza si revizuirea si sistemului de taxe. Reducerea numarului taxelor va duce la scaderea costurilor de administrare, ceea ce inseamna economii la buget.

  1. 4. Nivelul mare al taxelor. Avem cel mai ridicat nivel al taxelor pe munca, dar si al impozitului pe profit. Cota unica este o  minciuna, atata timp cat profitul brut este taxat cu 16%, apoi dividendele din profitul net se impoziteaza cu 16%. La dividendele nete se aplica si contributia sociala de sanatate de 5,5%, daca acesta e singurul venit.

Cota de TVA este una dintre cele mai mari din Uniunea Europeana, dupa noi doar 3 tari au cota mai mare.

Costul mare al taxelor pe munca, aproximativ 38%, exceptiile de la regula si modul de calcul diferit pentru tipuri de venituri sunt motivele pentru care munca la negru este inca un fenomen masiv in Romania.

Propunere : Scaderea TVA la 19-20%. Scaderea cotei contributiilor sociale (CAS) angajat si angajator la 8%, respectiv la 15,5%, pentru conditii normale de munca. Scaderea impozitului pe dividende la 5%.

  1. 5. Evaziunea fiscala. Potrivit Consiliului Fiscal evaziunea fiscala este foarte ridicata in Romania, reprezentand 13,8% din PIB in anul 2012. Aproximativ 60% din evaziunea fiscala este generata de TVA, in timp ce contributiile sociale produc circa 24% din evaziunea fiscala totala.

Propunere : Reducerea TVA si a contributiilor sociale, coroborat cu un sistem de raportare a tuturor facturilor emise si primite, bine pus la punct, eliminarea exceptiilor din legislatia fiscala, cresterea gradului de colectare la Bugetul statului prin metode de cointeresare a contribuabilului ( de exemplu reducerea impozitului cu un procent de 5% daca plata se face pana in data de 20 a lunii urmatoare ).

  1. 6. Proceduri  complicate. In Romania o firma se inregistreaza in 3-5 zile la Registrul Comertului. Inregistrarea ulterioara in scop de TVA dureaza uneori luni intregi, timp in care contribuabilul nu-si poate deduce TVA si pierde clientii care nu sunt dispusi sa lucreze cu un neplatitor de tva.

Inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari este inca o procedura care dureaza mult. Deasemenea lipsa unei practici unitare in administratiile financiare creaza multe probleme contribuabilului.

Propunere : Simplificarea procedurilor de inregistrare in scop de TVA, de inregistrare in Registrul Operatorilor Intracomunitari, etc. Deasemenea procedurile de inregistrare sa poata fi facute online, pe baza semnaturii electronice. Simplificarea si scurtarea ca timp de raspuns pentru procedurile de mutare a sediului social si implicit a dosarului fiscal. Modificarea vectorului fiscal sa se poata face online.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro