Sari direct la conținut

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) susține protestul ”Fără haos în legislația fiscală” organizat de contabili

HotNews.ro
Targul de turism al României
Deschiderea Targului de Turism al Romaniei 2018, organizat de Romexpo impreuna cu Camerele de Comert si Industrie din Romania, in parteneriat strategic cu Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din România (ANAT) si in parteneriat cu: Organizatia Patronala a Turismului Balnear din Romania (OPTBR), Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), Asociatia Nationala de Turism Rural, Ecologic şi Cultural (ANTREC), Romexpo, Bucuresti, Romania, joi, 22 februarie 2018. Inquam Photos / Bogdan Buda

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) susține protestul ”Fără haos în legislația fiscală” care va avea loc luni, 8 iulie, în Capitală, acțiune organizată de asociațiile profesionale ale contabililor și economiștilor din România, sprijinită de mai multe patronate. De asemenea, ANAT recomandă membrilor săi să participe la acest protest.

ANAT a preluat argumentele Patronatului Antreprenorilor Contabili din România, care a transmis, în acest sens, și o scrisoare deschisă către autorități.

Protestul „Fără haos în legislaţia fiscală”, organizat de Patronatul Antreprenorilor Contabili din România, va începe la 8:30 în Piaţa Victoriei, de unde se va pleca în marş spre sediul Ministerului de Finanţe.

„Suntem la un punct de cotitură pentru viitorul economic al României. Abuzurile legislative şi măsurile fiscale opresive afectează profund fiecare antreprenor, economist, contabil şi contribuabil din această ţară. În ultimele luni, am fost martorii unei avalanşe de modificări legislative, care apar în medie la fiecare două zile lucrătoare”, scrie patronatul într-un comunicat.

Contabilii sunt nemulțumiți de schimbarea constantă și de instabilitatea legislației și cer stabilirea unui calendar clar al modificărilor fiscale, cu o perioadă de minim şase luni înainte de implementare.

Protestul are loc pentru a semnala atât problemele generate de e-TVA şi e-Factura, dar și provocate de ignorarea transparenţei decizionale și încălcarea datelor personale prin declararea tuturor facturilor de achiziţii ale persoanelor fizice.

De la 1 iulie 2024, firmele pot emite opțional facturi persoanelor fizice, prin e-Factura. De la 1 ianuarie 2025, această măsură va fi obligatorie.

O problemă semnalată de HotNews.ro este legată de GDPR, protecția datelor cu caracter personal. Pentru a genera o factură unei persoane fizice, este nevoie de codul numeric personal.  

„Codul numeric personal este o informație personală extrem de sensibilă care trebuie protejată prin orice mijloace pentru a preveni situații nefaste precum frauda de identitate, accesul neautorizat la servicii și conturi online, compromiterea securității financiare etc”, spune Ruxandra Sava, avocat și specialist în protecția datelor, într-un material publicat de LegalUp.ro

Problema actuală a CNP-ului pe factură, spune ea, este aceea că nu există un temei juridic pentru trecerea acestei date cu caracter personal extrem de sensibile pe factură. „Factura este un document de largă circulație, accesat de multe persoane, printre care angajați, contabili, transportatori, lucrători în logistică. De multe ori, facturile sunt lipite pur și simplu pe colete, cu toate datele la vedere”.

Reprezentanții patronatului sunt îngrijorați și de modificarea caselor de marcat pentru companii, care ar trebui sa imprime coduri QR, fără a oferi deduceri fiscale. Ei cer și o mai mare transparență decizională și implicarea mediului de afaceri în luarea de decizii fiscale. 

 „Este imperativă simplificarea procedurilor fiscale prin eliminarea declaraţiilor redundante şi a cerinţelor birocratice inutile. Protestul ‘Fără haos în legislaţia fiscală’ este despre eşecul continuu al statului român în relaţia cu contribuabilul”, susţine patronatul.

Solicitări protest

1. Eliminarea e-TVA – Evaziunea fiscală nu este în raportările contabile și nici în e-urile ANAF-ului! Evaziunea fiscală este acolo unde nu e nimic, iar organele abilitate ar trebui să știe deja!

2. Eliminarea obligativității transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura – Este un atac la viața privată a persoanelor fizice, o procesare a datelor cu caracter personal în mod nelegal și nejustificat.

3. Eliminarea schimbării caselor de marcat pentru QR Code – Nu este normal ca, după ce au fost schimbate toate casele de marcat din bani publici, să le schimbăm din nou, fără deduceri fiscale!

4. Revenirea la Legea Prevenției – Varianta anterioară legii 296/2023. Nu putem face afaceri sub presiune constantă, fără îndrumare și avertisment.

5. Vrem predictibilitate – Conform articolului 4 din Codul Fiscal, orice modificare să fie realizată cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special când vorbim de modificări de taxe și obligații noi.

6. Respectarea dialogului social și a transparenței decizionale – Proiectele pentru OUG 69 și OUG 70 au stat doar două zile în transparență decizională și au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la CES.

7. Eliminarea declarațiilor redundante – De la 1 ianuarie 2025 toți contribuabilii sunt obligați la raportarea SAF-T, care conține toate tranzacțiile economice ale unei firme.

8. Modificarea termenelor pentru notificări în relația cu ANAF – Contribuabilul are termene stricte, în timp ce ANAF are un termen de răspuns de 45 de zile.

9. Compensarea concediilor medicale cu contribuțiile sociale – Nu mai putem împrumuta statul ani de zile și să plătim sănătate pentru concediile medicale!

10. Norme clare pentru RO-e-Transport

”Este anormal să creezi noi și noi reguli pentru cei care își plătesc taxele. Statul și ANAF trebuie să îi prindă și să îi oblige să plătească pe cei care nu își achită taxele și pentru asta au susținerea noastră totală”, declară Alin Burcea, președintele ANAT. Agențiile de turism se confruntă, firește, cu aceleași situații. Există domenii de activitate care au o contabilitate specifică, și aici vorbim chiar de agențiile de turism, pentru care Codul Fiscal reglementează regimul special de TVA, astfel că pentru acești contribuabili va fi imposibil să corespundă situațiile generate automat cu cele raportate de contabili.

(sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Buda)

INTERVIURILE HotNews.ro