Asta le-a iesit. Cum au procedat
Urmeaza povestea detaliata a unei farse guvernamentale de proportii. Toate informatiile culese in ultimele zile din sistem indica faptul ca premierul Ponta si ministrul Cazanciuc, procurori de meserie, au tras pe sfoara o tara intreaga si partenerii externi in chestiunea noilor Coduri Penale si de Procedura Penala. De doua luni tot promit ca le modifica prin OUG, dar azi se vede ca au facut-o doar pentru a adormi vigilenta magistratilor. Noile Coduri vor intra in vigoare nemodificate, astfel ca o multime de borfasi mari si mici au toate sansele sa scape, fie prin prescrierea faptelor fie prin compromiterea dosarulului. Dar ce s-a intamplat mai exact, cine pe cine a mintit, cum si de ce?
Majoritatea USL a adoptat in august 2013 Legea de Punere in Aplicare a noilor Coduri. Aceasta lege a schimbat in mod semnificativ continutul Codurilor adoptate in 2009 de guvernarea Boc si promulgate de presedintele Basescu. Azi, premierul Victor Ponta manipuleaza opinia publica afirmand ca s-au trezit unii sa tipe dupa cinci ani ca nu-s bune codurile si ca daca aveau ceva de zis o puteau face atunci. Adevarul e ca nu s-au trezit dupa cinci ani, ci dupa doua – trei luni, dupa ce s-au dumirit ce bombite au strecurat parlamentarii PSD si PNL in noile Coduri, modificate prin Legea de Aplicare.
In noiembrie 2013, deci la doua luni si ceva de la adoptarea Legii de Aplicare a noilor coduri, procurorul sef DNA trimite la ministerul justitiei un set de observatii (vezi documentul atasat). Ministerul Justiei promite ca va remedia problema prin ordonanta de urgenta, cheama experti, magistrati sa-si dea cu parerea. Cu totii isi bat capul saptamani in sir, plimba intre ei variante de ordonanta (vreo trei la numar) avand convingerea ca ministerul va dezamorsa bombitele din noile Coduri. Mica pacaleala prinde, sistemul chiar a crede in bunele intentii ale guvernului. Evident ca daca exista vointa politica pentru modificarea noilor Coduri, din decembrie pana azi s-ar fi intamplat ceva. Dar vointa politica nu a existat nici o secunda, adevaratele intentii erau cu totul altele.
Au existat in schimb minciuni in serie, abureli la nivel inalt. In decembrie 2013, expertii MCV sositi la Bucuresti inainte de publicarea raportului de tara semnaleaza, intre altele, neajunsurile noilor Coduri la intalnirea cu oficialii guvernului Ponta. Ministrul Cazanciuc le promite si lor ordonanta de urgenta. Acest lucru rezulta si din ultimul raport MCV, unde se arata, intre altele: „S-au constatat mai multe probleme juridice care ar putea presupune aducerea unor modificări la coduri sau la normele de aplicare a Codului de procedură penală care urmează să fie adoptate înainte de intrarea învigoare„
Si asteptarile Bruxelles-ului au fost, asadar, inselate. Ulterior, magistratilor din tara ingrijorati de neclaritatile si riscurile din noile Coduri li se raspunde de fiecare data la fel: vom corecta totul prin OUG pana la intrarea lor in vigoare. Urmeaza in ianuarie sedinta CSM, unde se ridica problema amanarii Codurilor. Si cu acest prilej, ministrul justitiei promite o ordonanta, in urma unor clarificari solicitate de aceasta data de Inalta Curte.
Au mintit, de fapt, pana in ultima clipa, tocmai pentru a nu lasa timp magistratilor onesti sa se replieze. La inceputul acestei saptamani, mai precis in ziua de luni, 27 ianuarie, ministrul Cazanciuc anunta victorios cateva institutii ca detine o varianta finala si ca ordonanta va intra miercuri in sedinta de guvern. Vestea ajunge la toti magistratii, pe forumurile de specialitate se discuta intens si tot sistemul astepta cu sufletul la gura modificarea Codurilor. Ziua de miercuri a trecut, Guvernul Ponta n-a adoptat ordonanta promisa.
Intre timp, s-au trezit si alte structuri de parchet, cum ar fi DIICOT, ca e groasa, ca risca sa li se blocheze activitatea din cauza noilor reglementari, ca orice asociere intre mai multi gainari intra la crima organizata iar procurorii se vor sufoca intr-o mare de dosare cu miza mica. Public, insa, nu au reactie, sunt magistrati care trag semnalul.
Interventia presedintelui Traian Basescu de joi a complicat lucrurile, deoarece somatia adresata premierului Ponta, acuzat vehement ca protejeaza coruptii, a sunat mai mult ca un atac politic decat ca o preocupare sincera de a repara ce se mai poate. In plus, a ucis ultima sansa ca guvernul Ponta sa raspunda rational unor solicitari legitime dar politicianist formulate. In conecinta, Ponta si USL i-a oferit presedintelui tot replici politice, nu tehnice si l-a ostilizat pe problema Codurilor. Si sa fi existat o mica sansa ca premierul Ponta sa dea ordonanta, iesirea presedintelui Basescu a anulat-o.
Sigur ca o mare parte din responsabilitate pentru stalcirea noilor Coduri revine USL prin Legea de Aplicare, dar si presedintele Basescu a promulgat-o fara sa-i acorde prea multa atentie, vina altminteri asumata. Ar mai fi de notat ca iesirea de joi a presedintelui a fost imprecisa, cu erori. Nu Codurile adoptate sub el erau marea problema, ci Legea de Aplicare votata de majoritateea de USL. Insa guvernul Ponta a manipulat abil opinia publica: sunt coduri adoptate de regimul Basescu/Boc, deci vorbiti cu ei, nu cu noi. Un mare neadevar.
Cand a devenit clar ca totul este o farsa si ca guvernul Ponta nu are de gand sa elimine tampeniile introduse de juristii PSD si PNL din Parlament (unii condamnati intre timp) era deja prea tarziu pentru reactii si presiuni externe. Au mai fost, desigur, interventii subterane, telefoane date premierului Ponta in timpul zilei de vineri insa aceste presiuni n-au atins o masa critica pentru a fi eficiente. Dovada ca niste procurori smecheri (Ponta, Cazanciuc, Nitu) au tras pe sfoara alti procurori (Kovesi, Haineala, Danilet plus o groaza de magistrati din tara), le-a adormit vigilenta, si-au asigurat linistea pentru a proceda in final exact invers decat au promis. Asta se cheama, pe scurt, teapa.
Pur si simplu, Guvernul Ponta a pacalit magistratii – judecatori penalisti si procurori – i-a dus cu presul cat a putut aplicand cu succes tactica deja clasica „zic ca tine dar fac ca mine„. In consecinta, vom avea parte de un mic haos in justitie incepand de sambata, 1 februarie, cand noile Coduri vor intra in vigoare fara ajustari. In mare, vom avea doua categorii de probleme.
Un numar de inculpati va scapa de dosare prin coborarea limitelor de pedeapsa in cazul unor infractiuni, ceea ce duce la prescrierea faptelor. Altii vor scapa din cauza interpretarilor diferite date de judecatori noilor prevederi din Coduri referitoare la interceptari. Pe de-o parte, vor fi judecatori care vor anula probe (interceptari) pe motiv ca sunt obtinute nelegal, deci fara anuntarea celui cercetat. Pe de alta parte, vor fi judecatori care vor accepta artificiul inceperii urmaririi penale in rem (deci impotriva faptelor, nu impotriva persoanelor), astfel ca interceptarile vor fi posibile fara anuntarea celui cercetat. Dar nu vom avea o interpretare unitara a legii.
Vor trece luni bune pana cand instantele vor pronunta o serie de decizii contradictorii, diferite pe aceleasi spete, de natura sa bulverseze atat sistemul cat si opinia publica. Abia atunci, procurorul general ar putea interveni printr-un recurs in interesul legii si sa ceara unificarea jurisprudentei. Insa raul va fi fost deja facut.
Acum, ramane de lamurit de ce Guvernul Ponta a mintit un intreg sistem? Cu ce scop a actionat impotriva interesului public? A facut-o in mod deliberat, la presiunea baronilor, primarilor si altor lideri USL cu dosar penal? Cine sunt, pana la urma, marii beneficiari ai intrarii in vigoare a noilor Coduri? Cum arata ei, cu nume si prenume? Cine s-a opus amanarii codurilor sau ordonantei de urgenta si, mai ales, de ce a facut-o? De data asta, le-a iesit. Este un semnal de alarma, asa vor proceda si de acum incolo: insidios, pastrand aparentele pana in ultima clipa.