„Avantajele” Zapp Mobile
Piata telecomunicatiilor in general si a serviciilor oferite prin intermediul telefoniei mobile in special este intr-o permanenta dezvoltare.
Desi Orange si Connex-Vodafone isi disputa statutul de lider al telefoniei mobile din Romania, ceilalti doi operatori romanesti, Zapp Mobile si Cosmote promoveaza oferte cat mai avantajoase pentru atragerea a cat mai multor clienti.
Cu toate acestea, exista numeroase plangeri din partea utilizatorilor Zapp Mobile legate de calitatea serviciilor oferite si dezavantajele prevederilor stabilite prin contractul de abonament.
Instututiile si societatile comerciale apeleaza cel mai frecvent la serviciile oferite de Telemobil, furnizorul Zapp in Romania. Aceasta deoarece abonamentele Zapp includ cat mai multe minute nationale in retea la preturi destul de avantajoase.
Clientii Zapp inteleg insa care sunt regulile operatorului de telefonie mobila abia dupa incheierea abonamentului si dupa o recitire atenta a contractului care stipuleaza conditiile generale de furnizare a serviciului Zapp.
Contractul este redactat cu caractere minuscule si cuprinde cateva articole care, necitite cu atentie la parafarea acestuia, pot crea o serie de neplaceri clientului. O prima nemultumire a abonatilor Zapp vizeaza aria de acoperire a serviciului. In contract se specifica ca& „Aria acoperita reprezinta zona geografica in care este furnizat Serviciul la un anumit moment dat.
Aria acoperita este adusa la cunostinta abonatului prin intermediul mass-media, a SMS-urilor si a materialelor informative disponibile la sediile magazinelor Telemobil si a distribuitorilor autorizati, atat la incheierea contractului cat si in timpul derularii acestuia.
Datorita caracteristicilor obiective ale propagarii radio si existentei unor ecranari datorate unor obstacole naturale si constructii, aria acoperita este garantata in proportie de 90%”.
Cu toate acestea, conform spuselor celor care utilizeaza reteaua Zapp, de cele mai multe ori acest procent de 90% nu este real, existand riscul ca reteaua sa nu fie functionala pret de cateva minute.
Aceste „mici probleme in retea” apar frecvent, dar Telemobil nu se grabeste sa imbunatateasca calitatea retelei avand in vedere prevederea contractuala mai sus mentionata. In ceea ce priveste tarifele, Zapp isi rezerva din nou dreptul de majorare a acestora.
Neplacerile apar in cazul in care abonatul doreste sau este nevoit sa apeleze si alti utilizatori de telefonie mobila, abonati ai unei retele concurente.
Potrivit articolului 4.4 al contractului intocmit de Telemobil, „Tarifele Telemobil pentru serviciile ce impun utilizarea altor retele sunt stabilite in baza tarifelor de interconectare cu ceilalti operatori, astfel incat nu vor fi considerate majorari ale tarifelor acele schimbari ce se datoreaza modificarii tarifelor de interconectare, in conditiile pastrarii aceleiasi marje de catre Telemobil”.
Surprize pot aparea si in cazul in care serviciile prestate depasesc valoarea alocata de Telemobil. In acest caz, „Telemobil va putea emite facturi inainte de data obisnuita de facturare. (…) Pe durata de la emiterii facturii proforma si pana la data efectiva a platii, Telemobil va putea suspenda serviciile oferite abonatului”.
Mai mult, din dorinta Telemobil de prevenire a surprizelor, a fost gasita cate o solutie pentru orice situatie. Trebuie mentionat faptul ca aceste solutii avantaje”za in primul rand Telemobil, iar clientul este nevoit sa suporte consecintele, care sunt, de cele mai multe ori, de natura financiara. Alte doua articole ale contractului Telemobil sunt relevante in acest sens.
In articolul 7.3 se mentioneaza& „Telemobil va putea refuza activarea sau va putea suspenda furnizarea serviciului daca va considera ca abonatul nu prezinza suficiente garantii privind solvabilitatea sau plata serviciilor, exista un grad mare de incarcare a retelei, posibilitatile tehnice ale retelei nu permit, precum si din orice alt mttiv justificat”.
Articolul 7.4 completeaza& „Pe perioada suspendarii, abonatul este obligat sa achite contravaloarea abonamentului, iar pentru a fi reconectat, acesta va trebui sa achite toate sumele restante, inclusiv penalizarile sau taxele de reconectare aferente”.
Se pare ca in orice situatie clientul este bun de plata, chiar si atunci cand suspendarea s-a produs din motive independente de vointa acestuia (a se citi articolul 7.3).
Alt articol al contractului, aceeasi regula& „In cazul incetarii contractului, din orice motiv, inainte de expirarea duratei acestuia (initiala sau prelungita) sau fara respectarea termenului de preaviz, abonatul va putea fi obligat de Telemobil sa plateasca, in afara de contravaloarea la zi a serviciilor si o penalitate de incetare inainte de termen a contractului, egala cu echivalentul in lei a sumei de 200 USD, la cursul din ziua efectuarii platii. Penalitatea de incetare a contractului inainte de termen va putea fi facturata pentru fiecare conectare in parte, in conditiile in care abonatul a solicitat in cadrul aceluiasi contract de abonament multiple conectari”.
In eventualitatea incetarii contractului, „fostul abonat sau un succesor al acestuia se va adresa Telemobil pentru stergerea numarului din memoria echipamentului terminal in termen de maxim 15 zile de la data incetarii, in caz contrar Telemobil avand dreptul de a solicita plata de despagubiri pentru ocuparea nepermisa a spatiului in retea, precum si pentru plata abonamentului lunar”.
In Cluj-Napoca, sediul Zapp Mobile de pe strada Iuliu Maniu, este unul multifunctional. La fel si angajatii de acolo, care se ocupa de mai multi clienti in acelasi timp.
Astfel, uneori se formeaza cozi interminabile formate de cei care doresc sa achite contravaloarea facturii, in timp ce reprezentantul Zapp se ocupa de un client care doreste sa incheie un contract cu Telemobil sau care are vreo problema cu terminalul.
In cazul in care, pentru a evita asteptarea indelungata de la sediul Zapp, abonatul achita factura prin intermediul unei bancii, acesta mai are o sarcina& trebuie sa anunte telefonic plata efectuata deoarece, in caz ca acest mic detaliu este omis, se poate astepta la o suspendare a serviciului.
Orice fel de corespondenta pe care abonatul o poarta cu Telemobil trebuie adresata sediului central din localitatea Balotesti, judetul Ilfov. Din acest motiv, orice problema ridicata de client este solutionata cu intarziere.
Laszlo Maczur, directorul Zapp Cluj ne-a declarat ca& „In orice retele de telefonie mobila sau fixa exista anumite sesizari si nemultumiri din partea clientilor. Acestea exista si la noi, dar sunt foarte reduse ca si numar, sunt in limita normalului”.