Sari direct la conținut

Avem sau nu asistente medicale fără bacalaureat în spitalele românești? Proiectul de lege al unui deputat-medic deschide cutia Pandorei

HotNews.ro
Asistente medicale, Foto: Profimedia Images / Mahjoub Yassine / Arhivă: ddp USA
Asistente medicale, Foto: Profimedia Images / Mahjoub Yassine / Arhivă: ddp USA

Înscrierea la școlile postliceale sanitare pentru asistenți medicali ar urma să fie posibilă doar după promovarea examenului de bacalaureat, prevede un proiect de lege inițiat de deputatul USR Adrian Wiener, medic la Spitalul Județean Arad și vicepreședintele Comisiei de Sănătate din Camera Deputaților. În acest moment, înscrierea la o școală postliceală sanitară este permisă tuturor absolvenților de liceu, indiferent dacă au promovat sau nu examenul de bacalaureat.

Proiectul de lege deschide practic cutia Pandorei: avem sau nu în acest moment în spitalele românești asistenți medicali fără diplomă de bacalaureat?

Propunerea legislativă este salutată inclusiv de Ordinul Asistenților Medicali din România. Carmen Mazilu, președintele filialei din București a Ordinului Asistenților Medicali, a declarat pentru HotNews.ro că o astfel de prevedere ar crește calitatea oamenilor care intră în această profesie. Ordinul Asistenților Medicali este, practic, echivalentul Colegiului Medicilor pentru profesia de asistent medical.

Cum obții diploma de asistent medical în România: cu facultate sau cu școală profesională – cu sau fără bacalaureat

Persoanele care doresc să obțină o diplomă de asistent medical în România au în acest moment două opțiuni:

  • 1) să urmeze o școală postliceală sanitară – înscrierea se poate face fără promovarea examenului de bacalaureat.
  • 2) să urmeze o facultate pentru asistenți medicali și moașe – înscrierea se face numai după promovarea examenului de bacalaureat.

Absolvenți de școală sanitară posliceală / Foto: Agerpres

În formatul său actual, Legea Educației Naționale prevede că înscrierea și urmarea cursurilor unei școli sanitare postliceale sunt deschise tuturor absolvenților de liceu, cu sau fără bacalaureat.

În cazul celor care nu au promovat bacalaureatul, aceștia au opțiunea de a repeta examenul în timp ce urmează cursurile școlii postliceale de asistenți medicali. Problema este însă că multe dintre aceste școli eliberează diploma de absolvire a școlii postliceale sanitare, la finalizarea studiilor, fără condiția existenței diplomei de bacalaureat.

Rezultatul: mulți absolvenți ajung să aibă în buzunar diploma de asistent medical ieșit din școala postliceală, dar nu și pe cea de bacalaureat. Nu există o evaluare oficială în acest sens.

Avem sau nu asistenți medicali fără diplomă de bacalaureat în spitalele românești? Există vreun filtru?

Ce se întâmplă acum cu cei care merg la o școală postliceală sanitară fără să aibă diploma de bacalaureat? Și, mai ales, cu cei care termină și postliceala fără să fi promovat și bacalaureatul? Există cazuri de asistenți medicali angajați fără diplomă de bacalaureat în spitalele din România?

Teoretic, chiar dacă există posibilitatea ca ei să obțină diploma de absolvent al școlii postliceale de asistenți fără diploma de bacalaureat, de regulă, spitalele pun condiția diplomei de bacalaureat la concursul de angajare, spune Carmen Mazilu, președintele filialei din București a Ordinului Asistenților Medicali din România.

  • „Ce s-a întâmplat până acum? Ei intrau fără bacalaureat și ieșeau, uneori, fără bacalaureat din școala postliceală sanitară. Practic, primeau o diplomă de absolvire, dar, atunci când mergeau la spital pentru a se angaja, majoritatea dosarelor de concurs aveau cerințe și pentru bacalaureat.
  • Din acest motiv, foarte mulți dintre ei nu au reușit să se angajeze – practic, s-a creat posibilitatea existenței unei mase de absolvenți de școli postliceale care nu aveau acces la posturile din spitale.
  • Spitalele au dreptul să își selecteze personalul și, dacă unui portar sau unui instalator îi ceri să aibă bacalaureatul, la asistenții medicali părea puțin paradoxal să nu impui această cerință – diploma de bacalaureat”, a explicat pentru HotNews.ro Carmen Mazilu, președintele Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România – filiala București.

De cealaltă parte, Adrian Wiener, medic și inițiatorul proiectului de lege din Parlament, spune că, chiar dacă pot fi cazuri rare, nu este exclus să existe, în spitalele din România, și asistenți medicali fără diplomă de bacalaureat. Adrian Wiener afirmă că pot fi cazuri rare, însă „unii dintre cei cu care am vorbit, pentru că m-am documentat pentru acest proiect, mi-au spus că da, există uneori astfel de cazuri, posibil în spitalele de stat și în mediul privat”.

Spital / Foto: Pixabay

Ce se modifică dacă proiectul de lege va trece

Ce prevede proiectul de lege depus de deputatul USR Adrian Wiener:

„Lege pentru modificarea art. 44 alin. (9) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011:

Parlamentul României adoptă prezenta lege:

Alineatul 9 al articolului 44 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, se modifică și va avea următorul cuprins:

„(9) Au dreptul să se înscrie în învățământul postliceal, în condițiile alin. (8), absolvenții de liceu, cu sau fără diplomă de bacalaureat. Prin excepție, au dreptul să se înscrie la școlile sanitare postliceale doar absolvenții de liceu care dețin diploma de bacalaureat.”

Proiectul de lege a fost semnat de alți 38 de deputați și senatori USR.

Proiectul de lege și expunerea de motive pot fi consultate integral aici.

Adrian Wiener: Există școli de asistenți în orașe fără spitale. Nu avem garanția că viitorii asistenți fac naveta 50 de kilometri pentru a face practică în spital

Adrian Wiener, deputat USR și medic la Spitalul Județean de Urgență din Arad, spune că este pentru a doua oară când inițiază acest proiect de lege. Prima dată, el a fost respins „la presiunea patronilor de școli sanitare postliceale”. Sau cel puțin, așa i s-a spus lui Adrian Wiener la Parlament.

L-am întrebat pe Adrian Wiener dacă actuala formă a legii permite ca asistenți medicali fără diplomă de bacalaureat să lucreze în spitale din România și dacă are cunoștință despre astfel de situații. Adrian Wiener spune că pot fi cazuri rare, însă „unii dintre cei cu care am vorbit, pentru că m-am documentat pentru acest proiect, mi-au spus că da, există uneori astfel de cazuri, posibil în spitalele de stat și în mediul privat”.

Nu în ultimul rând, deputatul-medic subliniază că ar trebui umblat inclusiv la criteriile de acreditare a școlilor sanitare postliceale. În acest moment, astfel de școli există inclusiv în orașe in care nu există un spital, subliniază deputatul USR: „Nu poți face școli postliceale în orașe unde nu ai spitale. Ei fac contracte cu niște spitale pentru practică, dar dacă spitalul este într-un oraș la 30 de kilometri distanță sau la 50 de kilometri distanță, este foarte posibil ca ei să nu facă naveta pentru a face practică în spital sau să o facă mai rar. Sunt zile când ar trebui să stea 8 ore în spital”, a explicat Adrian Wiener pentru HotNews.ro.

De ce este necesar acest proiect? Componenta umană a actului medical este fundamentală, afirmă deputatul Adrian Wiener, inițiatorul proiectului de lege: „Fie că vorbim de cunoștințe științifice ori de cele de comunicare și relaționare cu pacientul, experiența bolnavului cu sistemul de sănătate este majoritar evaluată prin interacțiunea cu personalul medical. Asigurarea calității resursei umane din sănătate este un imperativ pentru România. Personalul medical bine pregătit, cu aptitudini individuale, cunoștințe solide și abilități interpersonale este premisa esențială a unui act medical de calitate. În fapt, cea mai importantă resursă în domeniul sănătății este resursa umană.”

Adrian Wiener, medic și deputat USR / Foto: Agerpres

Adrian Wiener, medic și deputat USR, consideră că „reforma în domeniul sănătății implică și educația/formarea medicală continuă, re-certificarea periodică și dezvoltarea profesională pe tot parcurcul vieții a personalului medical”.

„Meseria de asistent(ă) medical(ă) este una complexă. Asistenta/asistentul este nu doar persoana de la care medicul așteaptă sprijin în desfășurarea activității. Ea/el este, alături de medic, una din componentele structurii sanitare. Pentru pacienți, cu precădere pentru cei spitalizați sau care efectuează tratamente în regim ambulator, asistenta/asistentul reprezintă principala interfață cu sistemul medical”, arată deputatul USR, care este și medic la Spitalul Județean de Urgență din Arad.

„Asistentul medical este placa turnantă a echipei medicale care îngrijește pacientul. Este adesea primul contact al pacientului cu sistemul de sănătate și, de cele mai multe ori, persoana care relaționează cel mai mult cu acesta pe perioada petrecută în unitățile sanitare. Dincolo însă de abilități de comunicare umană empatică, de înțelegerea contextului vulnerabil al persoanei umane în condiții de boală, asistentul medical trebuie să aibă cunoștințele medicale solide, consolidate sau înnoite permanent. Să fie capabil să înțeleagă și să preia indicațiile medicului, să fie conectat perfect la toate etapele actului medical, să fie capabil de a absorbi cunoștințe și competențe noi. Medicina se reînnoiește permanent, se schimbă paradigme periodic, apar noi modalități de investigare și tratament. Este un domeniu care necesită bune abilități cognitive, capacitatea de a învăța și de a deprinde competențe rapid și constant”, arată Adrian Wiener.

În formatul său actual, Legea Educației Naționale prevede că înscrierea și urmarea cursurilor unei școli sanitare postliceale sunt deschise tuturor absolvenților de liceu, cu sau fără bacalaureat, arată Adrian Wiener.

În cazul celor care nu au promovat bacalaureatul, există condiția ca pe durata celor 2 ani de studii postliceale să promoveze și bacalaureatul, pentru a le fi eliberată diploma de asistent medical.

„Altfel spus, dedicarea și atenția respectivilor elevi nu pot fi orientate exclusiv către pregătirea profesională-teoretică și practică – pentru sectorul medical, ei trebuind să studieze în paralel pentru obținerea bacalaureatului”, consideră deputatul USR.

Adrian Wiener amintește faptul că Bacalaureatul are denumirea populară de „examenul maturității”: „Consider că promovarea acestui examen ar trebui să fie o condiție pentru înscrierea la cursurile unei școli postliceale sanitare. Sistemul de sănătate presupune responsabilități și pregătire la înalt nivel calitativ. Din acest motiv am inițiat un proiect de lege pentru modificarea Legii Educației Naționale, în sensul de a introduce obținerea bacalaureatului drept condiție pentru înscrierea la postliceale sanitare. Consider că promovarea examenului de bacalaureat este un filtru esențial pentru selecția calității resursei medicale din domeniul sanitar.”

Carmen Mazilu, președintele Ordinului Asistenţilor Medicali: O propunere foarte bună. Ar crește din start calitatea oamenilor care intră în această profesie

Carmen Mazilu este președintele Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România – filiala București. Ordinul Asistenților Medicali este, practic, echivalentul Colegiului Medicilor pentru profesia de asistent medical.

Carmen Mazilu a declarat pentru HotNews.ro că inițiativa legislativă depusă de Adrian Wiener este „o propunere foarte bună”, deoarece, spune ea, „ar crește din start calitatea oamenilor care intră în această profesie”.

Nu în ultimul rând, spune Carmen Mazilu, în zona profesională se discută de mult timp acest lucru: „De multă vreme se discută în zona profesională despre acest lucru. Ar crește din start calitatea oamenilor care intră în această profesie. Bineînțeles că, după aceea, prin pregătire continuă, ei ar reuși să fie niște profesioniști adevărați. Acum vom vedea dacă nu cumva legea disciminării nu va împiedica acest proiect.”

Carmen Mazilu, președintele Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România / Foto: Agerpres

Până acum, Legea Educației prevedea la un articol că se poate intra la școala sanitară postliceală fără bacalaureat, spune Carmen Mazilu: „Acest lucru a fost cumva aliniat în lege pentru că Uniunea Europeană are un concept de construire a competențelor de-a lungul vieții, lucru care ar putea să împiedice o discriminare, mai ales în perioada în care foarte mulți copii nu au luat bacalaureatul – au fost câțiva ani în care bacalaureatul a fost foarte dificil pentru nivelul lor de educație.”

„Părerea mea, ca președinte de organizație ce reprezintă asistenții medicali și personal, ca profesionist, este că această barieră – diploma de bacalaureat – este necesară, măcar la școlile postliceale sanitare, deoarece aceste școli au un specific special. Aceste școli pregătesc oameni pentru a profesa în spitale, pentru a face îngrijiri de sănătate. Nu oricine poate să facă acest lucru, iar pregătirea trebuie să reflecte atât maturitate, cât și valori personale, pentru că este o profesie vocațională – lucrăm cu oameni, nu cu piese care pot fi refăcute”, adaugă Carmen Mazilu.

„Așadar, din punctul meu de vedere, este o măsură bună”, subliniază președintele Ordinului Asistenților Medicali.

Ce se întâmpla însă până acum cu cei care mergeau la o școală postliceală sanitară fără bacalaureat? „Ce s-a întâmplat până acum? Ei intrau fără bacalaureat și ieșeau, uneori, fără bacalaureat din școala postliceală sanitară. Practic, primeau o diplomă de absolvire, dar, atunci când mergeau la spital pentru a se angaja, majoritatea dosarelor de concurs aveau cerințe și pentru bacalaureat. Din acest motiv, foarte mulți dintre ei nu au reușit să se angajeze – practic, s-a creat posibilitatea existenței unei mase de absolvenți de școli postliceale care nu aveau acces la posturile din spitale. Spitalele au dreptul să își selecteze personalul și, dacă unui portar sau unui instalator îi ceri să aibă bacalaureatul, la asistenții medicali părea puțin paradoxal să nu impui această cerință – diploma de bacalaureat”, a explicat Carmen Mazilu, pentru HotNews.ro.

Concluzia președintelui Ordinului Asistenților Medicali: „Eu consider că este o propunere foarte bună și chiar ar trebui implementată, pentru că în felul acesta am putea să știm că vor avea acces la școlile postliceale sanitare oameni pregătiți”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro