BAC 2012 Baremul de corectare la examenul de Limba si literatura romana
Baremul de corectare la examenul de Limba si literatura romana a fost publicat pe edu.ro. Absolventii de liceu au avut de rezolvat trei subiecte mari, cu mai multe sub-puncte, fiecare subiect fiind notat cu cate 30 de puncte. Baremul prevede ca „se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor”, nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem, si ca nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
„Proba scrisa – Limba si literatura romana
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
Varianta 4
* Se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor.
* Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem. Nu se acorda fractiuni de punct.
* Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. cate 1 punct pentru numirea fiecarui sinonim pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: pacea – linistea, armonia; a uimit – a impresionat, a surprins) 2x1p= 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei in secventa indicata (de exemplu: marcheaza elidarea unei vocale; reda pronuntarea intr-o singura silaba a doua cuvinte) 2 puncte
3. construirea unui enunt in care se foloseste corect o locutiune/expresie cu substantivul indicat 2 puncte
4. mentionarea tipului de perspectiva narativa (de exemplu: perspectiva subiectiva) 4 puncte
5. cate 2 puncte pentru transcrierea fiecaruia dintre cele doua cuvinte din campul semantic indicat (de exemplu: parintii, sora) 2x2p= 4 puncte
6. cate 2 puncte pentru precizarea fiecaruia dintre cele doua motive literare identificate in textul dat (de exemplu: munca, demnitatea) 2x2p= 4 puncte
7. prezentarea adecvata a valorii expresive a verbelor la timpul imperfect din text 4 p. / prezentare schematica 2 p. 4 puncte
8. – cate 1 punct pentru mentionarea fiecareia dintre cele doua trasaturi ale genului epic, prezente in textul dat (de exemplu: folosirea naratiunii ca mod de expunere dominant; prezenta instantelor comunicarii narative – narator, personaj) 2x1p= 2 puncte
– cate 1 punct pentru ilustrarea cu exemple din text a fiecarei trasaturi mentionate 2x1p= 2 puncte
9. comentarea adecvata si nuantata a secventei citate, in limitele de spatiu indicate 4 p. / comentarea partial adecvata sau nerespectarea limitelor de spatiu indicate 2 p. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
– structura discursului de tip argumentativ:
- formulare adecvata a ideilor in scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente: ipoteza, enuntarea si dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare partial adecvata 2 p. 4 puncte
- utilizare adecvata a mijloacelor lingvistice utile exprimarii unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locutiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivitatii evaluative, conjunctii/locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4 p. / utilizare partial adecvata 2 p. 4 puncte
– continutul argumentarii:
- formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica propusa [Formularile de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmatia… / Autorul are dreptate cand afirma ca… / Afirmatia autorului este corecta…, neinsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.] 2 puncte
- cate 3 puncte pentru enuntarea fiecaruia dintre cele doua argumente [pro si/sau contra] adecvate ipotezei 2x3p= 6 puncte
- cate 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre argumentele enuntate 2x3p= 6 puncte
- formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
– respectarea normelor limbii literare si a limitei de spatiu indicate:
- registrul stilistic adecvat cerintei 1 punct
- respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli lexicale sau morfosintactice – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
- respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0-1 greseli ortografice si de punctuatie – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
- respectarea limitelor de spatiu indicate 1 punct
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Continut – 16 puncte
– evidentierea adecvata si nuantata a doua trasaturi ale textului poetic studiat, care fac posibila incadrarea intr-un curent cultural/literar, intr-o perioada sau orientare tematica 4 puncte
- cate 1 punct pentru mentionarea fiecarei trasaturi care face posibila incadrarea intr-un curent cultural/literar, intr-o perioada sau orientare tematica 2x1p= 2 puncte
- cate 1 punct pentru evidentierea adecvata si nuantata a fiecarei trasaturi mentionate 2x1p= 2 puncte
– cate 2 puncte pentru prezentarea nuantata a fiecareia dintre cele doua imagini/idei poetice, relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul studiat 2x2p= 4 puncte
– cate 1 punct pentru ilustrarea fiecaruia dintre cele patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema si viziunea despre lume 4x1p= 4 puncte
– sustinerea opiniei formulate cu argumente adecvate 4 p. / incercare de sustinere a opiniei sau schematism 2 p. / simpla enuntare a opiniei 1p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
– organizarea ideilor in scris 3 puncte
- 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru intre introducere, cuprins si incheiere, in care constructia paragrafelor subliniaza ideile in succesiune logica
- 2 puncte pentru text partial organizat, cu dezechilibru intre componente, in care constructia paragrafelor nu subliniaza ideile in succesiune logica
- 1 punct pentru text vag organizat, fara evidentierea trecerii de la o idee la alta
– abilitati de analiza si de argumentare 3 puncte
- 3 puncte pentru relatie adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente convingatoare, formulare de judecati de valoare relevante
- 2 puncte pentru relatie partial adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente insuficient de convingatoare, formulare de judecati partial relevante
- 1 punct pentru relatie nerelevanta intre idee si argument, schematism
– utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxa adecvata 2 p. / vocabular restrans, monoton 1 p.) 2 puncte
– ortografia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
– punctuatia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
– asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea 1 punct
– incadrarea in limitele de spatiu indicate 1 punct
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum doua pagini (600 de cuvinte) si sa dezvolte subiectul propus.„
SUBIECTELE LA LIMBA SI LITERATURA ROMANA
Citeste si: