Sari direct la conținut

​BAC 2012 Baremul de corectare la examenul de Limba si literatura romana

HotNews.ro
Baremul la Limba si literatura romana, Foto: Ministerul Educatiei
Baremul la Limba si literatura romana, Foto: Ministerul Educatiei

Baremul de corectare la examenul de Limba si literatura romana a fost publicat pe edu.ro. Absolventii de liceu au avut de rezolvat trei subiecte mari, cu mai multe sub-puncte, fiecare subiect fiind notat cu cate 30 de puncte. Baremul prevede ca „se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor”, nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem, si ca nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.

Proba scrisa – Limba si literatura romana

BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE

Varianta 4

* Se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor.

* Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem. Nu se acorda fractiuni de punct.

* Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

1. cate 1 punct pentru numirea fiecarui sinonim pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: pacea – linistea, armonia; a uimit – a impresionat, a surprins) 2x1p= 2 puncte

2. explicarea rolului cratimei in secventa indicata (de exemplu: marcheaza elidarea unei vocale; reda pronuntarea intr-o singura silaba a doua cuvinte) 2 puncte

3. construirea unui enunt in care se foloseste corect o locutiune/expresie cu substantivul indicat 2 puncte

4. mentionarea tipului de perspectiva narativa (de exemplu: perspectiva subiectiva) 4 puncte

5. cate 2 puncte pentru transcrierea fiecaruia dintre cele doua cuvinte din campul semantic indicat (de exemplu: parintii, sora) 2x2p= 4 puncte

6. cate 2 puncte pentru precizarea fiecaruia dintre cele doua motive literare identificate in textul dat (de exemplu: munca, demnitatea) 2x2p= 4 puncte

7. prezentarea adecvata a valorii expresive a verbelor la timpul imperfect din text 4 p. / prezentare schematica 2 p. 4 puncte

8. – cate 1 punct pentru mentionarea fiecareia dintre cele doua trasaturi ale genului epic, prezente in textul dat (de exemplu: folosirea naratiunii ca mod de expunere dominant; prezenta instantelor comunicarii narative – narator, personaj) 2x1p= 2 puncte

– cate 1 punct pentru ilustrarea cu exemple din text a fiecarei trasaturi mentionate 2x1p= 2 puncte

9. comentarea adecvata si nuantata a secventei citate, in limitele de spatiu indicate 4 p. / comentarea partial adecvata sau nerespectarea limitelor de spatiu indicate 2 p. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

– structura discursului de tip argumentativ:

  • formulare adecvata a ideilor in scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente: ipoteza, enuntarea si dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare partial adecvata 2 p.     4 puncte
  • utilizare adecvata a mijloacelor lingvistice utile exprimarii unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locutiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivitatii evaluative, conjunctii/locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4 p. / utilizare partial adecvata 2 p.     4 puncte

– continutul argumentarii:

  • formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica propusa [Formularile de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmatia… / Autorul are dreptate cand afirma ca… / Afirmatia autorului este corecta…, neinsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.]     2 puncte
  • cate 3 puncte pentru enuntarea fiecaruia dintre cele doua argumente [pro si/sau contra] adecvate ipotezei     2x3p= 6 puncte
  • cate 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre argumentele enuntate     2x3p= 6 puncte
  • formularea unei concluzii pertinente     2 puncte

– respectarea normelor limbii literare si a limitei de spatiu indicate:

  • registrul stilistic adecvat cerintei     1 punct
  • respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli lexicale sau morfosintactice – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.)     2 puncte
  • respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0-1 greseli ortografice si de punctuatie – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.)     2 puncte
  • respectarea limitelor de spatiu indicate     1 punct

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Continut – 16 puncte

– evidentierea adecvata si nuantata a doua trasaturi ale textului poetic studiat, care fac posibila incadrarea intr-un curent cultural/literar, intr-o perioada sau orientare tematica 4 puncte

  • cate 1 punct pentru mentionarea fiecarei trasaturi care face posibila incadrarea intr-un curent cultural/literar, intr-o perioada sau orientare tematica     2x1p= 2 puncte
  • cate 1 punct pentru evidentierea adecvata si nuantata a fiecarei trasaturi mentionate     2x1p= 2 puncte

– cate 2 puncte pentru prezentarea nuantata a fiecareia dintre cele doua imagini/idei poetice, relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul studiat 2x2p= 4 puncte

– cate 1 punct pentru ilustrarea fiecaruia dintre cele patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema si viziunea despre lume 4x1p= 4 puncte

– sustinerea opiniei formulate cu argumente adecvate 4 p. / incercare de sustinere a opiniei sau schematism 2 p. / simpla enuntare a opiniei 1p. 4 puncte

Redactare – 14 puncte

– organizarea ideilor in scris 3 puncte

  • 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru intre introducere, cuprins si incheiere, in care constructia paragrafelor subliniaza ideile in succesiune logica
  • 2 puncte pentru text partial organizat, cu dezechilibru intre componente, in care constructia paragrafelor nu subliniaza ideile in succesiune logica
  • 1 punct pentru text vag organizat, fara evidentierea trecerii de la o idee la alta

– abilitati de analiza si de argumentare 3 puncte

  • 3 puncte pentru relatie adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente convingatoare, formulare de judecati de valoare relevante
  • 2 puncte pentru relatie partial adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente insuficient de convingatoare, formulare de judecati partial relevante
  • 1 punct pentru relatie nerelevanta intre idee si argument, schematism

– utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxa adecvata 2 p. / vocabular restrans, monoton 1 p.) 2 puncte

– ortografia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte

– punctuatia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte

– asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea 1 punct

– incadrarea in limitele de spatiu indicate 1 punct

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum doua pagini (600 de cuvinte) si sa dezvolte subiectul propus.

SUBIECTELE LA LIMBA SI LITERATURA ROMANA

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro