Black Friday 2024 în SUA – Americanii cumpără de miliarde de dolari, însă evenimentul de shopping și-a mai pierdut din strălucire
Pe 29 noiembrie este Black Friday în SUA și datele arată că peste 130 de milioane de oameni intenționează să cumpere ceva la reducere. Nu mai este, ca pe vremuri, îmbulzeală la marile magazine, dar retailerii se așteaptă să vândă bine. De ce Black Friday și-a pierdut din strălucire și s-a mai „diluat”, chiar și în țara unde s-a născut?
Black Friday în SUA este mereu spre final de noiembrie și nu s-a dus, precum în România, către prima decadă a lunii. În 2024, marea „sărbătoare” de shopping este pe 29 noiembrie și multe dintre magazine deschid la 5 sau 6 dimineața, dar online-ul va fi de bază și în acest an.
Marile ziare americane (New York Times, Washington Post și Wall Street Journal) scriu pe larg despre Black Friday, dar notează că ziua de reduceri stârnește ceva mai puțin interes, față de acum câțiva ani. Retailerii așteaptă Black Friday, prognozează vânzări mari, dar sunt câteva lucruri care au dus la „diluarea” interesului față de cum era văzută ziua de Black Friday în perioada de glorie.
Unul ține de faptul că sunt campanii de reduceri care încep în octombrie, iar altele în noiembrie. Deja după 15 noiembrie, consumatorii sunt „bombardați” cu mesaje legate de promoții, astfel că o parte dintre ei NU au de ce să mai aștepte fix ziua de Black Friday, ci cumpără mai repede.
Un alt motiv ține de faptul că inflația a crescut în SUA, iar prețurile produselor sunt mult peste nivelul de dinaintea pandemiei. În familiile cu venituri mai mici, de sub 100.000 de dolari/an, există o reticență în a face cumpărături costisitoare de Black Friday.
Rata dobânzilor a crescut în ultimii ani, a ajuns la o sumă record și nivelul împrumuturilor făcute cu carduri de credit, așa că mulți consumatorii sunt mai atenți ce aleg și încearcă să nu exagereze cu bugetul total dedicat shoppingul-ui de BF.
Pe de altă parte și salariile au crescut în ultimii ani, iar piața muncii a avut în general o evoluție pozitivă, așa că nu s-a prăbușit nivelul cheltuielilor.
O altă zi de shopping în care sunt așteptate vânzări mari pe online este luni 2 decembrie, de Cyber Monday, o zi de reduceri denumită în 2005 de National Retail Federation. Un lucru pozitiv în viziunea retailerilor ține de faptul că în 2024, atât Black Friday, cât și Cyber Monday – sunt mai apropiate calendaristic de perioada Crăciunului, așa că mai mulți vor fi tentați să cumpere cadouri.
Datele National Retail Federation indică o creștere cu 2,5-3,5% a sumei cheltuite de consumatori în perioada sărbătorilor de iarnă, spre un total de aproape 1.000 de miliarde dolari. Creșterea a fost de 3,8% în 2023.
Online-ul crește mult mai mult decât sectorul clasic de retail, datele Adobe Analytics indicând vânzări online de 240 miliarde dolari pe perioada sărbătorilor.