Sari direct la conținut

Bogdan Ion, EY Romania: Moment de inflexiune in economia romaneasca

EY Romania
Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania., Foto: Hotnews
Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania., Foto: Hotnews

Nivelul de incredere al mediului de afaceri in evolutia pietei s-a consolidat la inceputul acestui an, inregistrand cea mai mare valoare masurata din anul 2012. Acest nivel, pe care il monitorizam de doua ori pe an in barometrul mediului de afaceri realizat de EY Romania, se apropie acum de 60%. Mai mult decat atat, procentul celor foarte increzatori in perspectivele de crestere a pietei s-a multiplicat de aproape 2,5 ori in ultimii doi ani, ajungand la 17% din totalul oamenilor de business respondenti.

In acelasi timp, firmele respondente se dovedesc mai increzatoare in cresterea proprie decat in cresterea sectorului in care activeaza. Oamenii de afaceri care considera ca sectorul va inregistra o tendinta pozitiva (60%) sunt mai putini fata de cei care cred ca afacerea lor va creste (77%). Practic, firmele care reprezinta diferenta de 17 puncte procentuale sunt increzatoare ca vor merge impotriva curentului, crescand in ciuda faptului ca piata in care activeaza nu va urma aceeasi tendinta.

Sa nu uitam ce s-a intamplat in criza din 2009. E nevoie sa manifestam prudenta, mai ales atunci cand cresterea economica se bazeaza pe consum. Dupa cum am vazut deja din datele INS, cresterea de anul trecut a venit intr-o masura foarte mare din consum. Contributia consumului a fost de 4%, in timp ce contributia formarii de capital fix de 1,8% a fost neutralizata de efectul net al exporturilor si importurilor de bunuri si servicii, de -1,6%.

In acest an si in cei care urmeaza putem creste urmarind un parcurs echilibrat si tinand sub control riscurile unei dezvoltari economice nesustenabile sau putem repeta, intr-o oarecare masura, tipul de crestere din perioada 2004-2008.

Cresterea prin consum, ca efect al scaderii taxelor si al majorarii salariilor bugetarilor, este necesar sa fie sustinuta intr-o masura mai mare de investitii si cresterea productivitatii. Oamenii de afaceri si-au propus deja sa impulsioneze investitiile. Practic, doar 4% dintre companii vor scadea nivelul investitiilor in 2016, 15% le vor pastra la nivelul anului anterior, in timp ce 81% le vor mari. 45% au buget in crestere cu 5-20%, iar 11% vor avea un buget de investitii cu peste 20% mai mare fata de 2015. Pe fondul investitiilor in tendinta ascendenta in intentiile oamenilor de afaceri, reducerea costurilor cade in ordinea prioritatilor, imbunatatirea productivitatii devenind zona de focus pentru mediul de business in acest an (27% dintre respondenti).

Trei puncte forte ale Romaniei

  • Investitii in industrie

Incepand cu 2008, s-au pierdut 3,5 milioane de locuri de munca din industriile producatoare la nivelul Uniunii Europene, presiunea pe preturi a scazut marjele companiilor in majoritatea statelor Uniunii iar contributia industriei producatoare la PIB-ul UE a inregistrat o scadere. Romania se situeaza peste media europeana in privinta contributiei industriei la valoarea adaugata bruta, ajungand la 25% in anul 2013, in urma cresterii inregistrate in perioada 2009-2013. Accelerand industria romaneasca, prin atragerea de investitii straine, dar si mult discutatele investitii in infrastructura, Romania poate mari cresterea bazata pe export.

  • IT

Sectorul IT este in plina expansiune, cu o contributie PIB in 2015 mai mare decat agricultura – si pe fondul unui an agricol mai slab. Cu o contributie de 0,6% la cresterea economica din 2015 si in tendinta de crestere fata de 2014, dar si cu o plasare pentru Romania pe locul 13 in topul celor mai importante locatii de servicii globale (un salt de 5 locuri in doar doi ani, conform unui raport global), IT-ul poate deveni un motor mai predictibil al cresterii economice decat agricultura.

  • Potentialul zonei rurale

Romania are o suprafata agricola utilizata de 13 milioane de hectare, una dintre cele mai mari astfel de suprafete din Uniunea Europeana, iar 25% din populatia Romaniei lucreaza in agricultura. Zona rurala, prin procentul important de populatie neocupata si prin potentialul mare de dezvoltare, poate genera crestere sustenabila in anii urmatori. Este necesara, insa, o schimbare de perspectiva. Acum, ruralul este perceput de cele mai multe ori ca o vulnerabilitate, este „cealalta Romanie” care ne tine pe loc sau chiar conduce la regres.

Adaugand la aceste trei puncte forte spiritul antreprenorial, de asemenea in crestere, si revenirea pe tendinta ascendenta a investitiilor straine directe (+25% in 2015, fata de 2014), avem ingrediente valoroase pentru a directiona dezvoltarea Romaniei in acest punct de inflexiune spre o crestere sustenabila in urmatorii ani. Cu conditia asumarii cu responsabilitate a reformelor structurale, a investitiilor mult asteptate in infrastructura si a definirii unei strategii de tara cu obiective ambitioase, dar realiste.

N.Red: Bogdan Ion este Country Managing Partner pentru EY Romania din anul 2011. Are peste 18 ani de experienta in audit, servicii de tranzactii si consultanta

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro