Sari direct la conținut

București: benzile pentru transport public, drumul de la eșec la succes

Contributors.ro
Horia Banescu, Foto: Arhiva personala
Horia Banescu, Foto: Arhiva personala

Primăria Municipiului București intenționează să amenajeze benzi speciale pentru transportul public pe câteva artere, în zona Parcului Herăstrău

Anunțul a fost făcut de viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu.

Sunt propuse 3 tronsoane cu benzi dedicate transportului public:

Pe bulevardul Regele Mihai I:

Între Piața Presei Libere și Arcul de Triumf fluxurile de trafic se desfășoară pe trei sectiuni.

Pe secțiunea centrală sunt trei benzi de circulație, dintre care două pe sensul de la Piața Presei Libere spre Arcul de Triumf.

Una dintre aceste două benzi va deveni culoar de transport public.

Pe bulevardul Kiseleff:

De la Arcul de Triumf la Piața Victoriei este sens unic (spre Piața Victoriei), existând patru benzi de circulație.

Prima dintre acestea va fi dedicată transportului public local.

Pe bulevardul Aviatorilor reorganizarea traficului se face pe două sectoare și vizează ambele sensuri de circulație, pe tronsoane diferite.

Între strada arh. Ion Mincu și Piața Charles de Gaulle (TVR) se reconfigurează fluxurile de trafic. În prezent, pe acest sector, traficul se desfășoară pe ambele sensuri. Sunt șase benzi de circulație, câte trei pe fiecare sens. În urma reconfigurării fluxurilor de trafic, sensul dinspre Piața Victoriei (de la statuia Aviatorilor) spre Piața Charles de Gaulle va avea patru benzi de circulație, dintre care una va fi dedicată mijloacelor de transport public (celor două linii de autobuze ale STB). Pe sensul dinspre Piața Charles de Gaulle spre Statuia Aviatorilor vor rămâne două benzi de circulație (aici neexistând transport public local, fluxurile mijloacelor de transport public ale liniei 205 și liniei expres 783, fiind direcționate pe artera paralelă, respectiv bulevardul Kiseleff). Între bulevardul Beijing și Piața Charles de Gaulle traficul se reconfigurează similar. Și pe această secțiune a bulevardului Aviatorilor, în prezent, traficul rutier se desfășoară pe ambele sensuri. Există șase benzi, câte trei pe fiecare sens. În urma reconfigurării traficului, pe sensul spre Piața Charles de Gaulle, se vor realiza patru benzi de circulație. Una dintre aceste va fi transformată în bandă specială pentru transportului public local. Pe celalalt sens numărul benzilor de circulație se reduce de la trei la două benzi, dedicate traficului general (chiar dacă în prezent și pe acest sens există două linii de transport public, respectiv liniile autobuzelor 301 și 343). Implementarea acestui sistem va avea un impact limitat, deoarece pe celelalte sectoare ale traseelor, mijloacele de transport public revin pe artere pe care nu există coridoare separate de restul traficului rutier. Mai mult, pe bulevardul Aviatorilor doar sectorul dintre str. arh. Ion Mincu (Statuia Aviatorilor) și Piața Charles de Gaulle va beneficia de banda dedicată transportului public, celalalt sector al străzii, dinspre Piața Victoriei până la Statuia Aviatorilor, rămânând nemodificat (fără benzi dedicate transportului public), deși traficul se desfășoară în ambele sensuri, tot pe câte trei benzi pe sens. Există o serie de elemente și detalii care fac diferența între eșec și succes, în cazul măsurilor de implementare a coridoarelor separate pentru transportul public.

1 PREGĂTIREA IMPLEMENTĂRII PROIECTULUI

Realizarea coridoarelor pentru transportul public rutier în cadrul zonelor urbane se face, în multe cazuri, prin reducerea numărului benzilor de circulație pentru traficul general.

Astfel, succesul măsurii depinde de campania de informare, de modalitatea și perioada de implementare, de măsurile complementare de organizare a traficului și de gradul de acceptare de către utilizatorii rețelei stradale.

Prima condiție a succesului implementării coridoarelor de trafic pentru transportul public este cea legată de informare și promovarea măsurii.

Este nevoie de o campanie realizată pe canale diverse, inclusiv pe teren, prin care participanții la trafic să fie informați despre modificările care urmează a se realiza.

De regulă, realizarea culoarelor separate pentru transportul public local sunt realizate în perioadele mai puțin aglomerate, în special în perioada concediilor și vacanțelor școlare.

2 ORGANIZAREA FLUXURILOR DE TRAFIC

Organizarea benzilor dedicate transportului public se realizează prin măsuri adoptate gradual.

Separarea benzilor dedicate transportului public de cele aferente traficului general este ultima măsură în cadrul creării culoarelor de transport.

În prima etapă, se marchează benzile dedicate transportului public (mai ales în cazul celui rutier).

În etapele următoare, autoritățile locale și poliția intervin pentru dirijarea traficului și eliberarea benzilor de transport public, marcate ca atare.

În aceste etape nu se aplică sancțiuni conducătorilor auto, ci sunt îndrumați să utilizeze celelalte benzi de circulație, destinate fluxurilor generale de trafic.

Întreaga etapă de pregătire a implementării benzilor dedicate transportului public trebuie să aibă în vedere ca măsura finală, respectiv realizarea separării fizice a culoarului de mijloacelor de transport în comun de celelalte fluxuri de trafic și interzicerea circulației celorlalte autovehicule pe aceste benzi speciale, să fie aplicată într-o perioadă mai puțin aglomerată.

Acest set de acțiuni este cel care face diferența între eșecul și succesul unei măsuri vitale pentru transportul din zonele urbane.

Bucureștiul oferă și exemplul despre modul în care pregătirea dezastruoasă a benzii unice și implementarea abruptă, fără măsuri graduale, a generat un eșec de proporții al acestei măsuri.

La sfârșitul lunii mai 2017, Primăria Capitalei a decis introducerea unui coridor separat pentru autobuzele (RATB/STB) pe șoseaua București – Ploiești, sensul spre centrul Capitalei.

Întreg traficul a fost bulversat iar ideea a fost repede abandonată.

Fără un plan detaliat pentru introducerea benzilor dedicate transportului public, fără soluții realiste, fără consultarea experților, fundamentată superficial pentru câștiguri de imagine, banda unică pentru transport public riscă să devină un eșec de proporții (așa cum s-a întâmplat și în 2017). –Citeste intreg articolul si comenteaza pe contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro