Care este probabilitatea ca două avioane să se ciocnească în aer? De ce aeronavele militare sunt implicate aproape de fiecare dată

Statistic, probabilitatea este mai mică de 1 la 10 milioane de zboruri pentru avioane comerciale. Sistemele moderne precum TCAS (Traffic Collision Avoidance System), ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) și protocoalele stricte de control al traficului aerian (ATC) minimizează riscurile care pot apărea. Potrivit altor calcule, probabilitatea unei coliziuni între două avioane este mai mică de 10 la puterea -38.
Exemplu: în 2022, au existat peste 30 de milioane de zboruri comerciale la nivel global, însă doar câteva incidente minore au avut loc.
În cazul avioanelor private de dimensiuni mai mici numărul coliziunilor este mai ridicat din cauza echipamentelor mai puțin sofisticate și a erorilor pilotului. Nici acestea nu sunt foarte dese, având loc circa 10-15 coliziuni în aer în fiecare an în S.U.A., în mare parte non-fatale.
În cazul aviației militare coliziunile sunt mai frecvente decât în aviația comercială. Exercițiile de antrenament, manevrele de mare viteză implică riscuri.
Manevrele piloților militari sunt din cele cu risc ridicat: avioanele militare efectuează zboruri tactice agresive (simulări de lupte, zboruri în formație), crescând riscul de coliziune. În plus, avioanele de luptă zboară la viteze supersonice și operează adesea în formațiuni apropiate. De asemenea, unele avioane militare reduc la minimum utilizarea radarului/transponderului în timpul misiunilor pentru a evita detectarea, reducând astfel vizibilitatea altor avioane.
Există de asemenea situații în care e vorba de o eroare umană; scenariile de antrenament de luptă presupun presiuni psihologice asupra piloților iar acestea pot duce la greșeli. De exemplu, în 2020, două F/A-18 ale Marinei SUA s-au ciocnit în timpul unui zbor de antrenament în largul Floridei.
Spațiul aerian comun
Avioanele militare și civile împart uneori același spațiu aerian. Comunicarea greșită sau erorile tehnice pot duce la accidente.
Exemplu: În 2001, un avion rusesc Tu-154 și un avion cargo DHL s-au ciocnit deasupra Germaniei din cauza erorilor ATC, ucigând 71 de persoane.
Sisteme învechite:
Aeronavele militare mai vechi ar putea să nu aibă tehnologie modernă de evitare a coliziunilor. De exemplu, Forțele Aeriene ale SUA au modernizat sistemele de pe avioanele vechi abia în ultimii ani.
Exemple notabile Militar vs. militar:
2022: Doi piloți chinezi pe avioane J-20 s-au ciocnit în timpul antrenamentului.
2019: Un F-35A japonez s-a prăbușit în Oceanul Pacific în timpul exercițiilor. Prăbușirea bruscă a fost probabil cauzată de „dezorientarea spațială” a pilotului, a declarat ministrul apărării. Avionul, una dintre cele mai sofisticate aeronave din lume, a dispărut de pe radar în timp ce se afla într-o misiune de antrenament cu alte trei F-35.
Ministerul Apărării a declarat luni că Hosomi, un tânăr de 41 de ani, cu 3.200 de ore de experiență în zbor, a zburat direct în ocean în timpul misiunii de antrenament de noapte.
Dezorientarea spațială este definită drept „o situație în care un pilot nu poate simți corect poziția, atitudinea, altitudinea sau mișcarea unui avion”, potrivit medicilor militari.
Exemple notabile Militar vs. Civil:
1983: Un avion de vânătoare sovietic Su-15 a doborât zborul Korean Air 007 (confundat cu un avion spion). Cursa 007 Korean Air Lines – un avion de pasageri- a fost doborâtă de rachetele aer-aer sovietice la 1 septembrie 1983, lângă insula Sahalin, Rusia, ucigând toate cele 269 de persoane aflate la bord.
Autoritățile sovietice au susținut că avionul se afla într-o misiune de colectare a informațiilor pentru Statele Unite, deși nu au adus dovezi în acest sens. Incidentul a avut loc pe fondul tensiunilor sporite din timpul Războiului Rece și a degradat și mai mult relațiile americane sovietice.
2023: O dronă americană MQ-9 Reaper s-a ciocnit cu un Su-27 rusesc deasupra Mării Negre. Departamentul de Apărare al SUA a publicat un videoclip care arată o parte din întâlnirea dintre un Reaper MQ-9 al Forțelor Aeriene din SUA și două avioane de luptă Su-27 rusești peste Marea Neagră, pe 14 martie, care a dus la pierderea dronei. Acest lucru pare să confirme că unul dintre Su-27 a lovit elicea dronei, deși nu este clar în ce măsură acea acțiune a fost deliberată sau dintr-o eroare.
Concluzie
Coliziunile în aer sunt rare în general, dar aeronavele militare se confruntă cu riscuri mai mari din cauza profilurilor lor de misiune. Rata de coliziuni aproape de zero a aviației comerciale reflectă zeci de ani de inovație în materie de siguranță, în timp ce operațiunile militare acordă prioritate succesului misiunii față de siguranța absolută.
Analiza statistică: Calculul probabilităților de coliziune a aeronavei folosește de obicei metode statistice care iau în considerare factori precum viteza relativă, căile de zbor și abaterile de la rutele prescrise. Modelele teoretice se extind la căile de zbor arbitrare și formele vehiculului, permițând o evaluare mai cuprinzătoare a riscurilor de coliziune în diferite scenarii.
Estimări ale riscului de coliziune: Deși probabilitățile numerice specifice pot varia, cercetările indică faptul că riscul de coliziune este semnificativ scăzut din cauza măsurilor stricte de control al traficului aerian și a standardelor de separare. De exemplu, în spațiul aerian controlat, probabilitatea unei coliziuni este minimizată prin căi de zbor reglementate și separații de altitudine.
Implicarea aeronavelor militare
Aeronavele militare sunt adesea implicate în discuții despre coliziunile aeriene din mai multe motive:
Flexibilitate operațională: aeronavele militare funcționează frecvent în medii mai puțin structurate în comparație cu zborurile comerciale. Acestea se pot implica în manevre care nu sunt tipice pentru aviația civilă, cum ar fi ascensiunile rapide sau coborârea, ceea ce poate crește complexitatea căilor lor de zbor și potențialul de coliziuni.
Exerciții de antrenament: Exercițiile de antrenament militar implică adesea mai multe aeronave care operează aproape unele de altele pentru a simula scenarii de luptă. Acest lucru crește probabilitatea de incidente sau coliziuni reale.
Gestionarea spațiului aerian: Operațiunile militare pot duce la schimbări temporare în gestionarea spațiului aerian, ceea ce poate perturba modelele normale de trafic și pot crește riscul de coliziuni cu aeronavele civile.
În rezumat, în timp ce probabilitatea a două planuri care se ciocnesc este statistic scăzută din cauza protocoalelor riguroase de siguranță, aeronavele militare contribuie la discuții pe acest subiect datorită caracteristicilor lor operaționale și naturii misiunilor lor.