Sari direct la conținut

Ce drepturi au clienții magazinelor online?

Contributors.ro
Flavius Florea, Foto: Hotnews
Flavius Florea, Foto: Hotnews

Perioada care precedă sărbătorile și vacanța de iarnă este presărată cu reduceri de prețuri și campanii promoționale menite să atragă cât mai mulți clienți în magazine, dar și pe platformele de vânzare online. Întrebarea este: cum sunt protejați cumpărătorii online de diverse abuzuri?

Atât cumpărătorii cât și comercianții ar trebui să știe că reglementările legate de practicile comerciale și de protecția consumatorilor sunt aplicabile în cazul cumpărăturilor online la fel cum sunt aplicate pentru comerțul clasic. În primul rând, este necesar să cunoaștem care este încadrarea legală a vânzărilor cu preț redus realizate pe platforme online. Este important faptul că ele nu vor putea fi incluse în categoria vânzărilor de lichidare sau de soldare. Astfel, vânzările cu preț redus realizate de comercianții online fac parte din categoria vânzărilor promoționale, care pot fi efectuate în orice perioadă a anului, însă cu respectarea unor anumite condiții legale.

Prima și cea mai importantă dintre aceste condiții este aceea că vânzările se vor face la preț redus, dar nu în pierdere. Prin vânzare în pierdere se înțelege orice vânzare la un preț egal sau inferior costului de achiziție, iar costul de achiziție va fi format din prețul de cumpărare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport-aprovizionare și alte cheltuieli accesorii necesare pentru intrarea în gestiune a produsului respectiv. Astfel, vânzătorului îi este interzis să ofere spre vânzare aceste produse la un preț inferior prețului de achiziție.

Pe de altă parte, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice, iar prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință va fi cel mai scăzut preț practicat de vânzător în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. Este interzisă astfel inducerea în eroare a consumatorului prin afișarea unui preț înșelător, care apare ca fiind un preț redus, dar în fapt nu include o reducere efectivă.

În situația în care încălcările de mai sus duc la o restrângere a concurenței, Consiliul Concurenței poate sancționa profesionistul cu o amendă care se raportează la cifra de afaceri a acestuia, așa cum s-a întâmplat recent în Bulgaria.

Vânzările promoționale trebuie să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile. Oferta de produse promoționale poate fi valabilă numai în limita stocului disponibil. În cazul în care nu este specificat acest lucru, produsele și serviciile promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunțate a vânzărilor promoționale.

Un alt aspect important este acela că vânzătorul este obligat să informeze consumatorul cu privire la condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului de retragere din contractul încheiat la distanță, iar dreptul de retragere al consumatorului se poate exercita pe o perioadă de 14 zile de la livrarea produsului către acesta. În situația în care cumpărătorul își exercită dreptul de retragere, vânzătorul va fi obligat la rambursarea sumelor pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, incluzând și costurile livrării în suma de rambursat. Desigur, există o serie de produse în cazul cărora nu este aplicabil dreptul de retragere din contract, cum ar fi produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid sau produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de consumator.

În domeniul comerțului online, perioada de la sfârșitul lunii noiembrie și începutul lunii decembrie este marcată de întârzieri ale livrărilor, din cauza numărului foarte mare de comenzi. Cu toate acestea, potrivit prevederilor legale, vânzătorul trebuie să livreze produsele fără întârziere nejustificată și, în orice caz, în decurs de cel mult 30 de zile de la încheierea contractului, cu excepția cazului în care părțile au convenit altfel cu privire la momentul livrării.

O situație întâlnită în practică este perceperea unei serii de comisioane suplimentare pentru unele modalități de plată, în funcție de modalitatea de plată aleasă de cumpărător. Însă, potrivit normelor în materie, comercianților le este interzis să perceapă de la consumatori comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată care depășesc costul suportat de profesionist pentru utilizarea unor astfel de modalități de plată. Cu alte cuvinte, vânzătorul ar putea să perceapă de la cumpărător un comision aferent efectuării plății, dar acesta nu trebuie să depășească costul efectiv al operațiunii.

Citeste intreg articolul si comenteaza peContributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro