Sari direct la conținut

Cineastul Costa-Gavras a revenit in paradisul de la Bucuresti

HotNews.ro

La noua ani dupa filmul turnat in Romania, „Amen”, Costa-Gavras a revenit pe Dambovita pentru a-si lansa cel mai recent film, „Eden a l’ouest”/”Paradis in vest”. La conferinta de presa, cineastul s-a intrerupt din vorbit pentru a veni sa-l imbratiseze pe Ion Caramitru, aflat in primul rand din Sala Ronda a Hotelului Intercontinental. Dorina Chiriac, Horatiu Malaele, Andrei Boncea, Iurie Darie, Anca Pandrea si Cristian Comeaga au venit si ei sa-l vada si sa-l salute pe regizor.

La sfarsitul conferintei de presa, cineastul grec stabilit de multi ani in Franta s-a si fotografiat cu Horatiu Malaele si Ion Caramitru.

Daca „Amen” (2002) era un film foarte onest despre al doilea razboi mondial si Holocaust, tratand cu delicatete un subiect deja tocit de cea de-a saptea arta, cu „Paradis in vest” Costa-Gavras vireaza asumat spre un registru din care din pacate n-are decat de pierdut.

„In ultimii ani s-au facut multe filme care trateaza despre problematica imigrantului, dar de fiecare data cand tratezi aceasta problema la modul dramatic, creezi o stare negativa care se intoarce impotriva imigrantilor”, considera Costa-Gavras care recurge la o poveste (scrisa impreuna cu Jean-Claude Grumberg) mai mult metaforica decat realista, despre un balcanic dintr-o tara incerta care emigreaza si pe drumul spre Paris e fraierit, abuzat sexual, furat, gonit de personaje (cu putine exceptii) care de care mai negative si mai emblematice – directorul homosexual al unui complex turistic de lux, un sofer balcanic, un conational, emigrant si el etc.

Altfel, personajele feminine sunt ocrotitoare. O bovarica turista germana il seduce, dar il si ajuta pe erou sa fuga din complexul de lux Eden, iar o vaduva pariziana ii da de pomana haina sotului ei mort.

Costa-Gavras le-a spus jurnalistilor ca fiecare secventa din film a fost gandita sa semnifice ceva. „Fiecare scena este o metafora a acestei lumi. Filmul nu vorbeste numai despre eroul sau, ci si despre societatea contemporana si, mai ales, despre ce se intampla acum in Franta.”

Insotit la conferinta de presa de directorul Odeon Cineplex, producatorul si distribuitorul filmului, Costa-Gavras a raspuns intrebarilor in engleza, iar faptul ca a avut translator l-a scutit de unele ironii, cum ar fi remarca unui jurnalist: „Cand eram mai tanar ascultam Joan Baez si vedeam filme gen Z, daca va mai aduceti aminte de el”.

Sau remarca unui critic de film care s-a adresat iritat traducatoarei spunandu-i ca nu cunoaste limba engleza din moment ce nu e in stare sa traduca simpla intrebare „Ce maestri a avut Costa-Gavras?”

Despre Romania, unde a petrecut lucrand la „Amen” mai mult timp, Costa-Gavras are numai cuvinte frumoase si ii remarca pe actorii romani, despre care spune ca sunt „extraordinari”. „Respect foarte mult actorii pentru ca ei sunt vehiculul care transmite ideea filmului.”

Intrebat ce parere are despre filmele tinerilor regizori romani, cineastul crede ca „cinematografia romana e pe drumul cel bun”, dar a tinut sa spuna ca fara ajutorul statului, cinematografia romana (ca si cea franceza sau a altor tari) nu poate exista.

„Paradis in Vest” este primul film pe care Costa-Gavras il realizeaza in Grecia dupa 42 de ani. Iar reactiile publicului si presei grecesti au fost, spune regizorul, „incredibile”. Dar filmul nu s-a turnat numai in Grecia, ci in mai multe tari europene.

Distributia, si ea eclectica, ii aduce impreuna pe: Riccardo Scamarcio, Juliane Koehler, Eric Caravaca, Ulrich Tukur, Anny Duperey, Ieroklis Mihailidis.

Filmul ruleaza din 3 aprilie si in salile din Romania.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro